تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/09/04 - 10:32
کد خبر: 148482

توجیه فساد؛ از «شــهردار» تا «فــرزند»

توجیه فساد؛ از «شــهردار» تا «فــرزند»

فساد اقتصادی نه تنها خودش مشکل زاست بلکه «مبارزه با فساد اقتصادی» نیز با موانعی روبه رو است چرا که عمدتا مفسدان اقتصادی با کانون های قدرت و ثروت مرتبط اند و از این جهت دستگاه قضایی با فشارهای مختلفی مواجه می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: «فساد اقتصادی» اگر نگوئیم مهمترین مشکل اقتصادی کشورمان محسوب می شود، می توان با قطعیت گفت که جزو یکی از مشکلات و موانع بهبود اوضاع اقتصادی ایران است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فساد اقتصادی نه تنها خودش مشکل زاست بلکه «مبارزه با فساد اقتصادی» نیز با موانعی روبه رو است چرا که عمدتا مفسدان اقتصادی با کانون های قدرت و ثروت مرتبط اند و از این جهت دستگاه قضایی با فشارهای مختلفی مواجه می شود.

یکی از مشکلات عدیده آن است که در این پرونده ها، جریان های نزدیک با مفسد و متهم، تلاش می کنند مسیر رسیدگی به پرونده را تغییر دهند و این گونه در افکار عمومی جا بیاندازند که «آنچه و آنکه متهم را به دادگاه کشانده است، فعالیت اقتصادی وی نبوده و گرایش سیاسی وی بوده است»

برای نمونه کافی است به برخی از پرونده های اخیر مبارزه با فساد اقتصادی نگاه کنیم.

پانزده فروردین 1377 بود که خبر دستگیری شهردار تهران، منتشر شد و تا روز صدور حکم قطعی غلامحسین کرباسچی در 20 تیر1377جریان هم سو با وی تلاش کرد تا مسیر پرونده را منحرف به جریانی سیاسی کند.

مستمسک جریان کارگزاران که دبیرکل خود را در آستانه زندان می دید، مجلس پنجم بود که جزو جناح رقیب وی محسوب می شد.

چند ماهی از پیروزی دولت اول سید محمد خاتمی نگذشته بود که قوه قضائیه تصمیم به جلب و بازداشت کرباسچی، شهردار تهران کرد. پس از آن رسانه‌های وابسته به دولت و جریان‌های حامی و عضو جبهه دوم خرداد، شانتاژ خبری خود را شروع کردند و با «سیاسی» خواندن اقدام قوه قضائیه آن را تقبیح کردند. این فشارها به اندازه‌ای بود که آیت‌الله یزدی، رئیس وقت قوه قضائیه، درباره تحولات دوران مسئولیت خود می‌نویسد: « فقط همین یک پرونده بود که بیش از همه بر دوش قوه قضائیه فشار آوردند و از همه ابزارها برای منحرف کردن دستگاه قضاء کشور گفتند و نوشتند و عمل کردند و افکار عمومی را درگیر نمودند.»

بخشی از این اظهارات را در ذیل می خوانید:

فاطمه رمضان‌زاده: «جناح راست که با راه‌انداختن گروه‌های فشار هنوز هم نمی‌خواهد حرف مردم را بفهمد با این حرکات می‌خواهد بگوید هنوز قدرت دست ما است هرچند که قوه مجریه دست ما نیست.» [همشهری، 17 فروردین77]

آیت‌الله طاهری اصفهانی: «بازداشت آقای کرباسچی نه مساله اختلاس، نه ارتشا و نه سوء مدیریت است، بلکه بازداشت ایشان در ارتباط با حماسه دوم خرداد است.» [همشهری، 17فروردین77]

سید حسین مرعشی: دستگیری کرباسچی «تضعیف‌کننده دولت و شخص رئیس جمهوری منتخب مردم» است و «مردم باید هشیار باشند و از رییس جمهور منتخب و همکارانش دفاع کنند.» [همشهری، 16 فروردین 77]

فائزه هاشمی هم که آن موقع نماینده مجلس بود، دستگیری کرباسچی را باعث «ایجاد مشکل و تضعیف دولت آقای خاتمی» دانست. او هم با پیوند این بازداشت با پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «حضور کارگزاران در انتخابات و پیروزی دوم خرداد برای عده‌ای ناگوار بوده است.» [همشهری، 17فروردین77]

بهزاد نبوی، عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین هم در ادعایی تند و عجیب گفت: «دستگیری شهردار تهران بخشی از یک استراتژی جناح راست است که پس از حماسه دوم خرداد به این سو، و برای جبران شکست فاحش در انتهابات ریاست جمهوری شروع شده و هدف بانیان این حرکات، خنثی کردن نتایج انتخابات، ایجاد تشنج و انجام حرکات شبه‌کودتا است.» [همشهری، 22فروردین77]

حالا ظاهرا 15 سال پس از غلامحسین کرباسچی، این سناریو با مهدی هاشمی تکرار می شود.

حدود یک سال و نیم از روزی که مهدی هاشمی رفسنجانی وارد فرودگاه امام خمینی(ره) تهران شد و از سفر چند ساله انگلستان بازگشت، می‌گذرد؛ روزی که عکس‌های حضور او در گیشه تحویل گذرنامه و همراهی پلیس فرودگاه با پسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به پربازدیدترین خبر رسانه‌های اینترنتی تبدیل شد. چند روز بعد او به دادسرا رفت و بازداشت شد اما بعد از گذشت چند روز آزاد شد و تا همین امروز مشخص نیست سرانجام تکلیف پرونده اتهامی او که یکی از پرسروصداترین پرونده‌های امنیتی و اقتصادی کشور است، چه نتیجه‌ای دارد.

با این حال به برگزاری اولین دادگاه وی مشخص شد حجم قابل توجهی از پرونده وی متشکل از اتهام های اقتصادی است.

پرونده‌های پرحاشیه‌ای مانند کرسنت، استات اویل و توتال که تاکنون به فرجامی نرسیده است با این حال اما از همان ابتدا حلقه نزدیکان وی در اظهاراتی مدعی سیاسی بودن پرونده وی شدند.

فائزه هاشمی ادعا دارد که اتهامات مهدی هاشمی سیاسی است و در این باره گفته بود: اجازه ندارم در مورد جزییات اتهامات برادرم صحبتی کنم، اما تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که اتهامات مهدی امنیتی و اقتصادی نیست.

یاسر هاشمی نیز در جریان یکی از دادگاه های برادرش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که اتهامات مهدی هاشمی سیاسی است یا اقتصادی؟ گفت: اتهامات مهدی بیشتر جنبه‌ی سیاسی دارد.

سید محمدعلیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی بعد از پایان سیزدهمین جلسه دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران، گفت:‌ ین اتهامات کلا سیاسی است و امنیتی و اقتصادی نیست و ما در مورد کیفرخواست مورد به مورد جواب می‌دهیم.

امروز وی حتی در خصوص طرح اتهامات در خصوص مهدی هاشمی در مجلس ششم نیز به اصلاح طلبان تاخت و گفت: مجلس ششم با کینه و عنادی که نسبت به شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتند وارد این پرونده شدنداما در نهایت اعلام کردند که هیچ تخلفی از سوی مهدی صورت نگرفته.

علیزاده این مسئله را در خصوص اتهام مهدی هاشمی در خصوص  پرونده استات اویل مطرح کرده است.

به نظر می رسد جریان کارگزارانی همواره به اسم «برخوردهای سیاسی» قصد تطهیر جریان سیاسی خود را دارد خواه اصلاح طلبان بر سر کار باشند خواه اصولگرایان.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top