تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/09/06 - 13:45
کد خبر: 148733

زمان به ضرر پیشرفت صنعت هسته ای

زمان به ضرر پیشرفت صنعت هسته ای

با توجه به اینکه همه دستاورد های هسته ایران مربوط به دوران 12 ساله تحریم است و حالا کشور از چند عدد سانتریفیوژ ناچیز به چند هزار سانتریفیوژ رسیده است، اگر در ادامه تحقیقات درجا بزند، توسعه صنعت هسته ای با چالش جدی مواجه خواهد شد و گذشت زمان ثات خواهد کرد که فصل مشترک

خبرنامه دانشجویان ایران: یکسال از اظهارات روحانی مبنی بر ترک برداشتن ساختمان تحریمها می گذرد، اما اظهارات چند روز پیش جان کری که تایید صحبتهای یکساله مقامات آمریکایی درباره عدم لغو تحریم ها و تعلیق برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جان کری گفت: یک سال قبل، برنامه هسته ای ایران با سرعت به سمت ذخایر بزرگتر،ظرفیت بیشتر غنی سازی  اورانیوم و تولید پولوتونیوم در حد ساخت تسلیحات و حتی زمان فرار هسته ای کوتاه تر در حال حرکت بود اما امروز ایران پیشرفت در برنامه هسته ای خود را متوقف کرده است و نخستین بار  در یک دهه آن را به عقب برگردانده است.ایران یک سال قبل حدود دویست کیلو اورانیوم با غنای بیست درصد داشت که به شکلی بود که می توانست به سرعت در سطح تسلیحاتی غنی سازی شود اما ایران امروز اورانیوم غنی شده در حد بیست درصد ندارد و این اورانیوم تضعیف شد یا به غنای کمتر تبدیل شد و ایران غنی سازی اورانیوم بالای بیست درصد را متوقف کرد.

این اظهارات وقتی قوت می گیرد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته با اعلام خبر عدم کاهش تحریم ها می گوید:از زمان "برنامه اقدام مشترک"، چندین سال نوری پیشرفت داشته‌ایم.

راتکه همچنین از ادامه توقف فعالیتهای هسته ای سخن می گوید.

اگرچه تعبیر مشترک رییس جمهور، وزیر خارجه و معاونانش و دیگر دولتی ها درباره ادامه فعالیتهای هسته ای و عدم تعطیلی راکتور اراک هنوز ادامه دارد، اما اظهارات مقامات آمریکایی و برخی تناقض گویی های داخلی اذهان ناظران را نسبت به واقعیت آنچه در وین اتفاق افتاده درگیر کرده است.

چالش دولت یازدهم با مسئله پیشرفت بر نگرانی ها می افزاید، اگر چنانچه جان کری و سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرده اند، رنامه هسته ای متوقف شده باشد، علاوه بر تمدید فشارها فعالیتهای هسته ای ایران ا فاصله ای که نسبت به دیگر کشورها دارد با سالها فعالیت نیز قابل جبران نخواهد بود.

با توجه به اینکه همه دستاورد های هسته ایران مربوط به دوران 12 ساله تحریم است و حالا کشور از چند عدد سانتریفیوژ ناچیز به چند هزار سانتریفیوژ رسیده است، اگر در ادامه تحقیقات درجا بزند، توسعه صنعت هسته ای با چالش جدی مواجه خواهد شد و گذشت زمان ثات خواهد کرد که فصل مشترک توافقاتی چون ژنو و وین چیزی جز عقب افتادگی کشور نخواهد بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top