تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/09/27 - 13:00
کد خبر: 151179

فشار مالی به متقاضیان مسکن مهر؛ آیا راه دیگری نیست؟

فشار مالی به متقاضیان مسکن مهر؛ آیا راه دیگری نیست؟

از مردم درخواست شده بود که جهت تکمیل و آماده‌سازی واحدهایشان ۱۲ میلیون تومان در کمتر از ۱ ماه به‌حساب متمرکز مسکن مهر واریز کنند. میزان مبلغ و مدت بسیار کوتاه تعیین‌شده منجر به نگرانی شدید متقاضیان مسکن مهر فاز ۱۱پردیس شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: اطلاعیه شرکت عمران پردیس برای واریز ۱۲ میلیون تومان توسط متقاضیان مسکن مهر فاز ۱۱، موج نارضایتی این افراد را به دنبال داشته است. این درحالی است که کارشناسان راههای دیگری همچون تهاتر زمین‌های تجاری، برای انجام امور زیربنایی و روبنایی پیشنهاد می‌دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چندی پیش، متقاضیان فاز ۱۱پردیس پیامکی را دریافت کردند که خبر از اطلاعیه‌ای جدید شرکت عمران پردیس می‌داد. بعد از رجوع متقاضیان به کارتابل خود، با این اطلاعیه روبرو شدند.

اطلاعیه افزایش 12 میلیون تومانی قیمت مسکن مهر فاز 11 پردیس

در این اطلاعیه از مردم درخواست شده بود که جهت تکمیل و آماده‌سازی واحدهایشان ۱۲ میلیون تومان در کمتر از ۱ ماه به‌حساب متمرکز مسکن مهر واریز کنند. میزان مبلغ و مدت بسیار کوتاه تعیین‌شده منجر به نگرانی شدید متقاضیان مسکن مهر فاز ۱۱پردیس شد.

درد دل متقاضیان

ابتدا به‌پای صحبت چند نفر از متقاضیان مسکن مهر فاز ۱۱ پردیس نشستیم تا مشخص شود متقاضیان نسبت به این اقدام شرکت عمران شهر جدید پردیس چه نظری دارند و آیا توانایی فراهم کردن این مبلغ را در طی یک ماه دارند؟ یا خیر.

یکی از متقاضیان مسکن مهر فاز ۱۱ پردیس در این رابطه می‌گوید: ۳۱ سال سن دارم و مدت‌ها است که منتظر تحویل واحد مسکونی‌ام هستم و در حال حاضر مستأجرم. ایشان در جواب این سؤال که آیا می‌توانید ۱۲ میلیون تومان را در طی یک ماه فراهم کنید، می‌گوید: مگر چه مقدار حقوق می‌گیریم؟ نمی‌توانیم پولی پس‌انداز کنیم چه برسد به این‌که ۱۲ میلیون در طی یک ماه فراهم کنیم.

متقاضی دیگری که با عیارآنلاین گفتگو کرد، با بیان اینکه در محله نازی‌آباد تهران زندگی می‌کند ادامه داد: « مستأجر هستم و منزلمان فقط یک پذیرایی دارد و یک آشپزخانه. اتاق نداریم. هرماه یک‌میلیون و دویست هزار تومان قسط می‌دهم. ۲۵ میلیون را هم با وام و قرض تهیه کردم که هنوز هم دارم قسطش را می‌دهم». او از این وضعیت ایجادشده به‌شدت ناراحت است و نمی‌داند که چه‌کار باید بکند.

لازم به ذکر است متقاضیان ناراضی این اقدام، اعتراض خود را به‌صورت برگزاری تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند.

تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن مهر

دریافت ۱۲ میلیون از متقاضیان، اجحاف در حق آنان است

در همین راستا مسعودی، دبیر کمیته دانشجویی مطالبه حق مسکن در گفتگو با عیارآنلاین بابیان اینکه دلیل اصلی تشکیل این کمیته مطالبه حق مسکن از حاکمیت برای آحاد جامعه که به‌عنوان حقی اساسی محسوب می‌شود، گفت: به دلیل ضعف مدیریت مسئولان وزارت راه و شهرسازی علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری در طول ۲ سال گذشته پروژه‌های مسکن مهر پیشرفتی نداشته‌اند و بسیاری از پروژه‌ها رهاشده‌اند و این در حالی است که میلیون‌ها نفر چشم‌انتظار بهره‌برداری از مساکن هستند.

کمیته مطالبه حق مسکن

دبیر کمیته مطالبه حق مسکن مردم افزود: طبق اعلام مسئولان مبلغ ۱۲ میلیون تومان صرف امور زیربنایی و خدمات خواهد شد. این اجحافی در حق متقاضیان هست که هزینه‌هایی را می‌شود از طرق دیگر تأمین کنند، از مردم بگیرند. نکته جالب ماجرا در اینجا نهفته است که بسیاری از کسانی که مبلغ آورده اولیه را به‌حساب شرکت عمران شهر جدید پردیس واریز کرده‌اند تاکنون قراردادی دریافت نکرده‌اند و جالب‌تر آن‌که آن دسته از متقاضیانی که به‌اصطلاح پیش‌قرارداد دریافت کرده‌اند. در این پیش‌قرارداد نه مبلغ نهایی پروژه! و نه هیچ نشانی از زمان تحویل مشخص نکرده‌اند و این بدان معناست که دست دولت و مجموعه پیمان‌کار برای هرگونه اجحاف یا به‌عبارت‌دیگر ستاندن امثال این دوازده میلیون تومان‌ها باز است.»

مسئولین، مسکن مهر را به کام مردم تلخ نکنند

مهندس خسروی، نماینده سمنان و عضو کمیسیون عمران دراین‌باره به خبرنگار عیار آنلاین، گفت: «من کاملاً مخالفم». وی از مسئولین دولت درخواست کرد که مسکن مهر را به کام مردم تلخ نکنند.

علیرضا خسرویمهندس خسروی با اشاره به راهکار مدنظر مجلس می‌گوید:« مجلس در این زمینه اقدامی کرده است تا دیگر چنین مسائلی برطرف شود. مجلس اجازه داده است تا اگر کسانی تمایل دارند که زمین خود را از دولت خریداری کنند کارشناسی شود و قیمت زمین مشخص شود، و پولی که از این محل به دست آورده می‌شود، در خدمات زیر بنایی و روبنایی آن بخش هزینه کنند. با این مصوبه مجلس، دیگر نباید ۱۲ میلیون تومان را دریافت شود، حتی ۱ ریال. حتی با این پول، باید خدمات روبنایی باقی‌مانده، مانند پارک و مسجد را تکمیل کنند.»

جلیل سرقلعهمهندس سرقلعه، عضو کمیسیون عمران نیز دریافت نقدی هزینه تأمین مالی خدمات زیربنایی و روبنایی را از متقاضیان جایز نمی‌داند و اعتقاد دارد که در صورت اخذ چنین تصمیمی این مبالغ به‌صورت تسهیلات به مردم داده شود و از مردم بازستانده شود.

تهاتر زمین‌های تجاری، راه‌حل تأمین هزینه خدمات زیربنایی و روبنایی

افشین پروین پورمهندس پروین پور، کارشناس حوزه اقتصاد زمین و مسکن، پیرامون راهکار تأمین مالی خدمات زیر بنایی و روبنایی مسکن مهر در شهرهای جدید می‌گوید: در ابتدای آغاز احداث شهرهای جدید، به دلیل ارزش پایین زمین‌های تجاری شهر جدید، دریافت بخشی از هزینه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی از متقاضیان، می‌تواند بخشی از هزینه‌های این طرح‌ها را جبران کند. اما بعد از احداث شهرهای جدید، و اعتبار یافتن زمین‌های تجاری، بخش عمده‌ای از هزینه‌های خدمات زیربنایی روبنایی را می‌توان از تهاتر زمین‌های تجاری جبران کرد.

واگذاری زمین‌ها با اصول مسکن مهر همخوانی ندارد

اما مهندس پروین پور نسبت به قانون تصویب‌شده در مجلس انتقاد جدی دارد و آن را خلاف اصول اساسی مسکن مهر می‌داند. این کارشناس حوزه اقتصاد زمین و مسکن، فروش مالکیت زمین‌های مسکن مهر می‌گوید: «اصولاً کالای زمین از سه مؤلفه تشکیل می‌شود، مالکیت ، کاربری و ارزش زمین.

ارزش زمین تابع دو مؤلفه دیگر است و لازم است که سیاست‌گذاری مناسبی پیرامون این دو مؤلفه از سوی دولت انجام گیرد. مالکیت زمین ، اثرگذاری بیشتری نسبت به کاربری زمین در ارزش زمین دارد.

تا پیش از مسکن مهر، دولت مالکیت زمین را –جهت ساخت مسکن – به مردم واگذار می‌کرد. این روند موجب می‌شد تا کنترل و مدیریت زمین از دست دولت خارج شود و زمین به دست سوداگران و سودجویان دست‌به‌دست شود که منجر به افزایش قیمت زمین و به‌تبع آن افزایش قیمت مسکن می‌گردد . در طرح مسکن مهر، حق بهره‌برداری از زمین واگذار شد اما حق مالکیت زمین از طرف دولت به مردم واگذار نشد. ظریف‌ترین و طلایی‌ترین نکتۀ موجود در طرح نیز همین بود که عدم واگذاری مالکیت زمین باعث می‌شود تا مدیریت و کنترل این کالای ارزشمند و کمیاب در دست دولت باقی بماند و از افتادن آن در ورطۀ سوداگری و درنتیجه گران شدن قیمت آن جلوگیری شود. ضمن اینکه از زاویه دید متقاضیان و استفاده‌کنندگان واقعی، هیچ تفاوتی با مدل‌های قبلی یعنی واگذاری مالکیت مشاهده نمی‌شود.»

مهندس فرشید ایلاتی ، کارشناس حوزه اقتصاد زمین و مسکن معتقد است زمان نهایی و هزینه نهایی پروژه را باید در قراردادهای مسکن مهر، لحاظ کنند.

فرشید ایلاتیایلاتی، اخذ ۱۲ میلیون تومان از مردم بابت خدمات زیربنایی و روبنایی را اقدامی نادرست ارزیابی کرد. وی اضافه کرد: « با توجه به آنکه بخشی از هزینه احداث شهر جدیدی مانند پردیس، با آورده مردمی، بناشده است،رشد زمین‌های تجاری مدیون سرمایه مردمی است. انتظار متقاضیان از دولت این است که با تهاتر زمین‌های تجاری شهرهای جدید مانند پردیس، خدمات زیربنایی و روبنایی را تأمین کند و فشار مالی را از متقاضیان مسکن مهر بکاهد.

به نظر می‌رسد اخذ ۱۲ میلیون تومان دیگر از متقاضیان مسکن مهر فاز ۱۱ پردیس -به‌عنوان اولین قدم در راستای اخذ بخش عمده‌ای از هزینه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی از متقاضیان مسکن مهر در سراسر کشور – موجب فشار بیش از حد به این قشر جامعه می‌گردد. اقدامی که برخی از نمایندگان و کارشناسان با آن مخالف هستند. با توجه به اینکه راهکارهای دیگری برای تأمین مالی این پروژه وجود دارد که هزینه تحمیل‌شده به متقاضیان را کاهش می‌دهد، اصرار بر اخذ این هزینه از متقاضیان مسکن مهر بیشتر موجب نارضایتی آن‌ها خواهد شد.

منبع:: عیارآنلاین

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top