تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/10/04 - 13:48
کد خبر: 151820

روزنامه اعتماد: هنوز در رکود هستیم

خبرنامه دانشجویان ایران: روزنامه اعتماد در شماره امروز خود طی یادداشتی به قلم هادی حق شناس نوشت: هرچند شواهد و قراین حاکی از رشد چهار درصدی اقتصاد ایران است اما نباید فکر کنیم که اقتصاد ایران در شرایط رونق یا عادی قرار دارد زیرا اقتصاد ما کماکان در شرایط رکود است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

مقایسه جدول اعدادی که در گزارش بانک مرکزی آمده است، قضاوت را برای کارشناسان آسان کرده است، چرا که اطلاعات سال‌های ١٣٩٢ و ١٣٩٣ و سال پایه که باید ١٣٩٠ باشد در آن وجود دارد و امکان یک مقایسه بین آمار سال‌های مزبور را می‌دهد. در گزارش بانک مرکزی نکته کلیدی این است که در دو سال ١٣٩١ و ١٣٩٢ رشد اقتصادی منفی داشتیم. رشد اقتصادی منفی به این معنا است که فضای اقتصادی برای فعالیت وجود دارد اما به دلایل عدیده‌یی چون تحریم‌های اقتصادی از آن فضا استفاده نشده است. طبیعی است که وقتی شرایط و بستر فراهم شود، مسائلی مانند تحریم‌ها تعدیل شوند، فرصتی برای فعالان ایجاد می‌شود که از ظرفیت‌های ایجاد شده در گذشته استفاده کنند. آنچه در نیمه اول سال جاری شکل گرفت حایز یک نکته بسیار مهم است. رفتار عقلایی سیاستگذاران مالی، پولی و بانکی در امسال فضا را برای آرامش و ثبات آماده کرد. از یاد نبریم که در سال ١٣٩١ بانک مرکزی روزانه برای تنظیم بازار ارز بخشنامه صادر می‌کرد و این بخشنامه‌ها خود تبدیل به عاملی برای تلاطم و به‌هم‌ریختگی بازار شدند.

اما در همین هفته جاری که بخشنامه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی توسط بانک مرکزی تصویب شد و بخشنامه آن هم صادر شد، بانک مرکزی با بانک‌های خصوصی جلسات مشورتی گذاشت و بعد اقدام به تصمیم‌گیری کرد. همین مصداق می‌توانی یکی از نمونه‌های برخورد عقلایی مسوولان اقتصادی کشور باشد. بخشنامه‌هایی از این دست، که با مشورت بخش‌های دیگر فعالان اقتصادی صادر می‌شوند دیگر مانند سال ١٣٩١ تلاطم ایجاد نمی‌کنند بلکه باعث آرامش می‌شوند. این آرامش در ادامه باعث استفاده از ظرفیت‌های بلا‌استفاده سال‌های گذشته می‌شود و موجبات رشد اقتصادی را فراهم می‌کند.

همچنین آمار تولید برخی تولیدکنندگان، مانند خودروسازان، نشان‌دهنده افزایش تولید در نیمه اول سال جاری است. همین‌طور واردات کالا از مرزهای مختلف هوایی، زمینی و دریایی، که عموما به عنوان کالاهای واسطه‌یی یا مواد خام به کشور وارد شدند، نشان‌دهنده این است که عمده این کالاها برای تولیدات در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرند. همچنین افزایش صادرات غیر نفتی ایران هم از رشد اقتصادی خبر می‌دهد که دو سال متوالی در این زمینه با مشکلات متعددی دست به گریبان بود. وقتی این اطلاعات را کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، به راحتی در‌می‌یابیم که این اطلاعات واقعی و منصفانه هستند. در نتیجه می‌توان صحت آمار اعلام شده را تایید کرد. باید در نظر داشت که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، آمار خود را براساس اطلاعات واقعی تنظیم می‌کنند.

لازم به یادآوری است که هرچند شواهد و قراین حاکی از رشد چهار درصدی اقتصاد ایران است اما نباید فکر کنیم که اقتصاد ایران در شرایط رونق یا عادی قرار دارد زیرا اقتصاد ما کماکان در شرایط رکود است. اگر همین رشد چهار درصدی را تا دو سال دیگر هم داشته باشیم، میزان تولید ناخالص داخلی همچنان کمتر از سال ١٣٩٠ خواهد بود. ایران دو سال رشد منفی اقتصادی را تجربه کرده است و به همین خاطر رشد تولید ناخالص داخلی باید بیش از چهار درصد باشد. نباید فراموش کرد که امسال در قانون پنج‌ساله پنجم توسعه، رشد اقتصاد هشت درصدی هدف‌گذاری شده است.

در هر حال آنچه در اقتصاد ایران رخ داده است هر چند امیدوار‌کننده است، اما نباید فراموش کنیم که هدف برنامه پنجم توسعه، هشت درصد است و با توجه به رشد منفی در دو سال پیاپی برای رسیدن به اهداف تصریح شده در برنامه پنجم باید بسیار بیش از هشت درصد باشد. همچنین می‌توان گفت تورم هم نسبت به سال ١٣٩١ کمتر شده است.

در مجموع شرایط نشان‌دهنده خروج ایران از رکود تورمی است اما زمانی‌ می‌توان صریحا اعلام کرد که از رکود خارج شدیم که در چهار فصل اقتصادی رشد اقتصادی مثبت داشته باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top