تاریخ انتشار: شنبه 1393/10/27 - 17:24
کد خبر: 154683

در جلسه امروز کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی چه گذشت؟

تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد به چه معنی است؟/ حذف 213 رشته و زیان‌ده بودن 235 واحد دانشگاهی

تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد به چه معنی است؟/ حذف 213 رشته و زیان‌ده بودن 235 واحد دانشگاهی

این تصمیم به این معنی است که کد رشته‌های واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحد دانشگاهی تجمیع شده و گروه‌های آموزشی در قالب دانشکده‌های واحد دانشگاهی حاصل تجمیع تعریف می‌شود. تمام ساختارهای سازمانی اجرایی مانند معاونت‌ها و مدیریت‌های واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات و واحدهای دانشگاهی با یکدیگر تجمیع می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: نوروز سال جاری بود که حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد خبر از تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد را داد تا مشکلات و رفت آمدهای پرشلوغ اداری این دانشگاه عریض و طویل کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند سالی است که جدا بودن واحدهای پردیس و واحدهای علوم و تحقیقاتبا واحدهای دانشگاه آزاد باعث مشکلاتی برای دانشجویان و سردگمی کارکنان این دانشگاه شده بود، به طوری که بطور مثال در یک واحد دانشگاهی که هم واحد علوم و تحقیقات و هم واحد دانشگاهی حضور داشتند فرآیندهای تسویه فارغ التحصیلی دانشجویان و مسائل ارادی آنها باید به صورت جدا از هم صورت می گرفت که این به یکی از مشکلات دانشجویان و کارکنان تبدیل شده بود.

با روی کار آمدن حمید میرزاده، وی تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد را یکی از برنامه های خود به خصوص در سال 93 عنوان می کرد؛ برنامه ای که در پی آن  پردیس‌ها و واحدهای علوم و تحقیقات  به جز واحد علوم و تحقیقات تهران با واحدهای دانشگاهی خود تجمیع می‌شوند.

همین مسئله باعث شد که امروز  در جلسه کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی که به بررسی موضوع "تحصیلات تکمیلی"  دانشگاه آزاد اختصاص داشت، همین مسئله به تصمیم گیری برسد. که طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه و علوی‌فاضل رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد گزارشی درباره این موضوع ارائه کردند.

"در این گزارش با اشاره به تکلیف مقرر در اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری مانند سیاست‌های کلی ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، نقشه جامع علمی کشور و... و اعلام توافق دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر تجمیع پردیس ها و واحدهای علوم تحقیقات؛ ‌حذف تعداد 213 رشته و همچنین گزینش دانشجو در هزار و 429 رشته محل مقطع دکتری و 5 هزار و 225 رشته محل مقطع کارشناسی ارشد. همچنین اعلام شد تا طبق همین توافق باید تا پایان اردیبهشت ماه 1394 رشته‌محل‌های فاقد مجوز برای جذب دانشجو مجوز لازم از شورای گسترش آموزش عالی اخذ کرده باشند."

در ادامه این گزارش و براساس آمار اعلام شد حدود 67 هزار نفر با دانشگاه آزاد همکاری علمی دارند که از این میان تعداد 31 هزار نفر به صورت تمام وقت و بقیه به صورت پاره‌وقت و حق‌التدریس با این دانشگاه همکاری می‌کنند.

در بخش دیگری از این گزارش با اعلام این موضوع که 70 درصد شهریه دریافتی از دانشجویان دانشگاه آزاد برای پرداخت حقوق اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه مصرف می‌شود، از زیان‌ده بودن 235 واحد دانشگاهی به دلیل نبود دانشجو مطابق ظرفیت این واحدها خبر داده شده است.

در ادامه گزارش دانشگاه آزاد، با اشاره به شاخص‌های جذب دانشجو در این دانشگاه  اعلام شد از 322 هزار داوطلب ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی در سطح کشور، 23 هزار نفر موفق به ورود به این مقطع شده‌اند که سهم دانشگاه آزاد از این تعداد 12 هزار نفر است.

این تصمیم به این معنی است که کد رشته‌های واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحد دانشگاهی تجمیع شده و گروه‌های آموزشی در قالب دانشکده‌های واحد دانشگاهی حاصل تجمیع تعریف می‌شود. تمام ساختارهای سازمانی اجرایی مانند معاونت‌ها و مدیریت‌های واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات و واحدهای دانشگاهی با یکدیگر تجمیع می‌شود.

همچنین رشته‌های همنام با یکدیگر تجمیع شده و فقط یک کد رشته باقی خواهد ماند.

مدرک فارغ‌التحصیلان ورودی سال 93 و قبل ا‌ز آن در واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات به نام همان واحد یا پردیس که دانشجو در آن پذیرفته شده صادر می‌شود و از دانشجویان ورودی سال 94 به بعد به نام واحد دانشگاهی تجمیع شده صادر خواهد شد.

به هر حال این اتفاق می تواند از عریض و طویلی این دانشگاه بزرگ بکاهد و سردگمی دانشجویان را در موقع فارغ التحصیلی و حتی در موقع کسب گواهی اشتغال به تحصیل بیرون بیاورد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
اظهارات گروسی در خصوص مذاکراتش در ایران
نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
رونمایی از ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴
زلفی‌گل: نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
برگزاری دو دیدار آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با تماشاگر خانم
حجت الاسلام نبویان منتخب اول تهران در دور دوم انتخابات به چه کسانی رای می‌دهد؟
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
وقوع زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۲.۹ ریشتر در شهرستان دماوند
کاریکاتور| سرکوب دانشجویان، دروغین بودن ادعای آزادی بیان در آمریکا را فاش کرد
رایگان شدن بازدید از موزه فاطمی در روز میلاد حضرت معصومه(س)
مراسم تجلیل از مدال آوران ورزش کشور با حضور رئیسی +عکس
المپیاد فناوری؛ رقابت در هوش مصنوعی، پهپاد و برنامه‌نویسی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top