خبرنامه دانشجویان ایران:به نظر میرسد در جزیره صداوسیما، امسال سال اصلاح الگوی مصرف نیست و ماه رمضان، برای خودسازی انسانها به وجود نیامده که چند توزیع کننده برنج هندی رمضان سیما را به تجملات کشیدهاند.
با وجود اینکه بارها از سوی علما و چهرههای خاص جامعه تاکید شده صداوسیما به عنوان رسانه دولتی موظف است از گسترش تجملات در زندگی مردم جلوگیری کند، هنوز بازار داغ آگهیهای تجملاتی و اغراقآمیز در شبکههای تلویزیونی به راه است و هیچ قدرتی در این سازمان تمایلی به جلوگیری از این روش برای پول در آوردن ندارد.
به رغم اینکه تنها چند روز از شروع ماه مبارک رمضان گذشته، اما حجم وسیع تبلیغات شرکتهای توزیع کننده برنجهای هندی وارداتی که در تلاشند تا با آخرین توان ممکن قبل از عرضه برنج امسال شالیکاران مظلوم ایرانی، به ضرب و زور کیسههای زیبا و اسمهای جذاب و تیزرهای دهان پرکن از اندازه و قد، محصولات هندی را به خورد جامعه بدهند.
اما در مقابل، سازمان صداوسیما که با بودجه دولتی فعالیت میکند و باید وظیفه اصلی خود را حفظ ارزشها و هنجارهای اجتماعی قرار دهد، چشم بر تمام اصول بسته و به خاطر اسکناسهای تبلیغاتی چنان باری از تجملات را بر زندگی مردم وارد کرده که معلوم نیست، نتیجههای ناهنجار آن چیست؟!
در جامعهای که قیمت گوشت گوسفند تا نزدیکی 20 هزار تومان و قیمت گوشت مرغ نیز تا نزدیکی 3500 تومان رسیده، نشان دادن بیش از 10 غذای رنگین، همزمان با سفره های متوسط مردم در زمان افطار چه توجیهی از سوی گردانندگان تبلیغاتی صداوسیما دارد؟
مدتی می شود که متولی بازرگانی سازمان صداوسیما، زمان پخش آگهیها را به "بازار روز" تبدیل کرده که هر نامی بدون اعتبار و با اعتبار با شل کردن سر کیسه میتواند، صاحب زمان و موقعیت تبلیغاتی شود.
نشان دادن غذاهای چرب و جذاب مختلف به بهانه تبلیغ برنج هندی دستاوردی است که ضعف رفتن بیشتر دل مردم را به یادشان میآورد و شاید هم پیامی باشد برای سفرههای متوسط و ضعیف اغلب مردم جامعه که در ماه مبارک رمضان بیش از پیش مومنانه شده است!
وقتی بین عملکرد مدیران تبلیغاتی صداوسیما و تفکر معاون وزیر بازرگانی در احتیاج نداشتن مردم به بن سبد ویژه کالا در ماه رمضان امسال دقت میکنیم، نکته مهم بیاطلاعی مسئولان اقتصادی و فرهنگی از وضعیت کف جامعه و زندگی عادی مردم است.
زندگی که زیر بار فشار اقتصادی دامنه حرکت آن چنانی ندارد و امروز پدر و مادران ایرانی در تلاش گسترده برای حفظ آبرومندانه سفرههای خود در برابر فرزندان و میهمانان هستند.
به نظر میرسد قبل از اینکه جامعه ما نیازمند عدالت اقتصادی و قضایی باشد، نیازمند عدالت فرهنگی در تفکر مدیران خودش است تا دست کم متولیان فرهنگی آن بیاموزند راه اصلاح الگوی مصرف تهیه برنامههای مشارکتی میلیونی با هزینه دستگاههای دولتی نیست و نخستین گام این حرکت میتواند در روش تبلیغات اغراقآمیز و تشویقی مردم به مصرف محصولات خارجی متبلور شود، نکتهای که به نظر میرسد نزد کسانی که دستور مخدوش شدن آرم خودروهای درون سریالها و فیلمهای تلویزیونی را میدهند جایگاهی ندارد و در حال حاضر آن چه مهم است، بالا رفتن صفرهای جامانده فروش باکسهای تبلیغاتی شبکههای مختلف تلویزیون است.