تاریخ انتشار: جمعه 1393/11/03 - 11:14
کد خبر: 155394

بررسی «پدیده سربازی» در برنامه حذف و اضافه؛

چطور میشود یک جوان تازه فارغ التحصیل شده 26 ساله متاهل 24 ماه رایگان خدمت کند؟!

چطور میشود یک جوان تازه فارغ التحصیل شده 26 ساله متاهل 24 ماه رایگان خدمت کند؟!

از زبان بسیاری از دوستانم شنیدم که می گویند وقتی وارد سربازی می شویم با بسیاری از فنون دورزدن و زیرآبی رفتن آشنا می شویم. همه ما به اسلام، انقلاب و وطن خود عرق داریم، اما نمی توان این را گره زد با سربازی که سربازی خدمت به وطن است!

خبرنامه دانشجویان ایران: بیست ونهمین قسمت از برنامه «حذف و اضافه» با موضوع بررسی پدیده سربازی به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پرسش پیامکی قسمت بیست و نهم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: "به نظر شما سربازی تا چه حد مانع ازدواج و کار جوانان شده است؟ ۱) مانعی ایجاد نمی کند، ۲) کار و ازدواج جوانان را به تأخیر انداخته ولی لازم است، ۳) شیوه کنونی سربازی باید تغییر کند".

در ادامه فرید عطارزاده یکی دانشجویانی که به تازگی خدمت سربازی خود را به پایان رسانده است، میهمان برنامه «حذف و اضافه» شد. وی در این باره بیان داشت: چیزی که به آن به عنوان خدمت مقدس سربازی می گویند به بنده احساس خوبی نداد. اساسا چیزی که به انتخاب خود آدم نباشد نمی تواند حس خوبی به او بدهد. من شخصا تمام راه ها را امتحان کردم تا سربازی نروم، اما نشد.

همچنین در ادامه برنامه محمدحسین فرهادیان، فعال دانشجویی که به تازگی درس خود را به پایان رسانده و به زودی عازم خدمت سربازی است، در همین باره بیان داشت: دغدغه من درباره سربازی چند مسئله است. اول اینکه ما با یک قانون شدیدا متغیر در دوران سربازی روبرو هستیم. من اگر در دوران دیپلم سربازی می رفتم احتمالا ۱۸ ماه، در دوره لیسانس احتمالا ۲۱ ماه و امروز با مدرک ارشد ۲۴ ماه خدمت باید بروم. اگر من این را می دانستم ترجیح می دادم که همان زمان دیپلم عازم شوم.

وی افزود: اما امروز برای من به عنوان یک جوان ۲۶ ساله تا قبل از سربازی هیچ امکانی برای کار رسمی یا خروج از کشور وجود ندارد. و حال اگر سربازی بروم با سن ۲۸ سالگی مرخص می شوم و تازه با این سن می خواهم راهی بازار کار شوم که هیچ رغبتی در من نیست.

در ادامه فرید عطارزاده، در همین باره بیان داشت: من سربازی را بصورت امریه گذرانده ام. و نهایتا با پیگیری های فراوان توانستم خدمت سربازی خود را متناسب با همان تخصصم در زمینه خبرنگاری، کار خبری کنم. من معتقدم علی رغم تصوری که وجود دارد، اتفاقا در دوران خدمت سربازی افراد مرد نمی شوند؛ بلکه نامرد می شوند. ضرب المثل معروفی است که می گوید "نظام چرا ندارد"؛ یعنی ما آنجا یاد می گیریم توسری خور شویم. هرکسی حرف زوری بزند، باید بگوئیم چشم! بدون هیچ چون و چرایی. یکی از خصوصیاتی که در دوران سربازی به تجربیات انسان اضافه می شود، آشنایی با راههای در رو و دورزدن ها است.

فرهادیان نیز در همین باره اظهار داشت: از زبان بسیاری از دوستانم شنیدم که می گویند وقتی وارد سربازی می شویم با بسیاری از فنون دورزدن و زیرآبی رفتن آشنا می شویم. همه ما به اسلام، انقلاب و وطن خود عرق داریم، اما نمی توان این را گره زد با سربازی که سربازی خدمت به وطن است! شما در نظر بگیرید آقای ظریف دوران سربازی خود را در سازمان ملل و در تیم مذاکرات ایرانی گذارند. او در تیم مذاکرات قرارداد ۵۹۸ بود. حالا اگر کسی مثل ایشان در اینجا خدمت نمی کرد و راهی یکی از پادگان ها می شد، چقدر این فرصت برای او بود که تا به این جایگاه و تجربه امروزین برسد؟ ما تخصص و استعداد بسیاری از جوانان را در دوره سربازی نادیده می گیریم.

در ادامه عطارزاده درباره حقوق سربازان بیان داشت: من حقوقم در ابتدای دوره خدمت سربازی ۵۵ هزار تومان بود و در زمان پایان خدمت به ۸۵ هزار تومان رسید. شما تصور کنید یک فرد متاهل یا یک سرباز مجرد چگونه ممکن است یا حقوقی در این حدود زندگی خود را پیش ببرد؟

وی افزود: در سربازی هر پارامتری مثل سن، تحصیلات و تخصص را در نظر بگیرید، پارامتری به نام پارتی و آشنایی نیز وجود دارد که از همه موارد دیگر مهمتر است. این مؤلفه آنقدر اهمیت دارد که می تواند عدالت را زیر سوال ببرد. این اتفاق از زمان تقسیم نیروها تا زمان ترخیص از خدمت ادامه دارد.

همچنین فرهادیان بیان داشت: سربازی نسبت به دوره رضاخان و به اصطلاح سربازی رضاخانی خود تغییراتی کرده است و این جای تشکر و قدردانی دارد. در این سال ها تلاش زیادی شده تا مزایایی به سربازی اضافه شود. اما همچنان خیلی از حالت ایده آل عقب هستیم. برای مثال بحث تخصصی شدن. در این بحث خیلی ها مطرح کردند اگر سربازی قرار نیست آورده مالی برای فرد داشت باشد، لااقل آورده معنوی برای فرد داشته باشد. او بتواند در این دو سال تجربیات و زمینه هایی که نیاز ورود او به کار و زندگی است را کسب کند. لذا تخصصی شدن سربازی در بسیاری موارد می تواند هدایت نیروهای متخصص باشد در زمینه تخصص خود، اما این امروز در موارد کمی محقق می شود. بسیاری از نیروهای متخصص در پادگان ها پست می دهند.

در ادامه عطارزاده درباره خصوصیات مثبت سربازی بیان داشت: محکم شدن، سرسختی و مقاومت در برابر مشکلات از جمله خصوصیات مثبت سربازی است. افراد اجتماعی تر می شوند و بسیاری از افراد را می بینیم که در تعامل با دیگران رفتارشان رشد می  کند.

عطارزاده درباره بخشش خدمت سربازی برخی فوتبالیست ها افزود: من با اصل بخشش در خدمت سربازی موافقم، اما یک امایی دارد. به شرطی که ما برای کسانی که به صورت قانونی عمل کرده و تابحال از قانون سرپیچی نکرده نیز پاداشی را در نظر بگیریم! اما در این باره چه کردیم؟ به اینجا که می رسیم به او می گوئیم به وظیفه تان عمل کردید.

برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه سه سیما است که به مؤلفه‌های دانشگاه طراز انقلاب اسلامی و بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه‌ها می‌پردازد. مخاطبان می‌توانند از طریق شماره پیامک 20000359 یا ایمیل Daneshgah@tv3.ir با این برنامه تماس حاصل کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
علی
1393/11/04 - 15:12

سلام
با این برنامه ها ذهن جوانان را نسبت به خدمت مقدس سربازی مخدوش نکنید.
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top