تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/11/06 - 11:02
کد خبر: 155804

ماجرای قهر رئیس جمهور چه بود

خبرنامه دانشجویان ایران: روز گذشته یک رسانه نزدیک به دولت مدعی قهر رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

«خبرگزاری دانشجو» در این باره نوشت: ماجرای تعیین رئیس دانشگاه تهران به جاده پر پیچ و خمی شبیه شده است که گویا به زودی هم مقصد نمی‌رسد.

از ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته که فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه تهران از کار برکنار شد و محمدحسین امید معاون مالی اداری وزارت علوم با حفظ سمت از سوی فرجی دانا وزیر وقت علوم به عنوان سرپرست دانشگاه تهران تعیین شد این دانشگاه با سرپرست اداره می‌شود.

تمام کار‌شناسان آموزش عالی تاکید کردند اداره یک دانشگاه و بخصوص دانشگاه مادر کشور که تاریخ آموزش عالی ایران نیز به شمار می‌رود، با سرپرست و بدون رئیس منجر به عوارض ناگواری در آموزش عالی کشور و تربیت نیروی انسانی آینده می‌شود ولی با این وجود وزیر علوم پس از طی مراحل عجیب و غیرمتعارف مانند تشکیل کمیته ۵۰ نفره برای تعیین رئیس دانشگاه تهران و رای گیری از میان کاندیدهای این دانشگاه، نیلی احمدآبادی را در تاریخ ۱۹ خردادماه امسال به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب کرد.

کار‌شناسان آموزش عالی، نمایندگان مجلس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی در این مدت بر معرفی رئیس دانشگاه تهران به شورایعالی انقلاب فرهنگی و تعیین قطعی رئیس این دانشگاه بسیار تاکید کردند ولی پس از اینکه نیلی احمدآبادی در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی با عدم رای اعتماد اعضا مواجه شد وزیر وقت علوم سعی کرد این قضیه را مسکوت نگه داشته و فرد دیگری به شورا معرفی نشد تا اینکه فرجی دانا استیضاح شد و نجفی هم عملکردی در زمینه دانشگاه تهران نداشت.

فرهادی پس از در اختیار گرفتن وزارت علوم، قول داد سریع‌تر تکلیف ریاست دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه تهران را مشخص کند که به نوبت روسای پیشنهادی خود برای دانشگاه‌ها را به شورایعالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد تا وعده‌اش عملی شود.

ولی در رابطه با ریاست دانشگاه تهران جریان به گونه دیگری رقم خورد، در حالیکه فرهادی به اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی قول تعامل داده بود ولی با وجود تاکید اعضای شورا بر عدم معرفی نیلی احمدآبادی به عنوان رئیس دانشگاه تهران، وی باز هم نیلی را معرفی کرد.

البته جریانات پشت پرده این ماجرا حکایت از اصرار دولت بر حضور نیلی احمدآبادی در آموزش عالی کشور دارد و گویا دست فرهادی هم در این زمینه باز نیست چرا که روحانی پس از استیضاح فرجی دانا نیلی احمدآبادی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و در صورت رای اعتماد مجلس به نیلی وی بر عالیترین کرسی آموزش عالی می‌نشست.

به هر حال نمایندگان مجلس با استدلال قوی برای وزارت علوم به نیلی رای ندادند ولی پس از آن وزیر علوم اعلام کرد رئیس جمهور برای دانشگاه تهران شخصا نظر دارد و پس از چند روز نیلی احمدآبادی به شورای انقلاب فرهنگی معرفی شد که این مساله هم نشان از اصرار رئیس جمهور بر حضور نیلی احمدآبادی در راس دانشگاه‌های کشور دارد.

از این قضایا که بگذریم می‌رسیم به جلسه گذشته شورایعالی انقلاب فرهنگی که قرار بود پرونده ۸ رئیس دانشگاه بررسی شود و رئیس دانشگاه تهران نیز یکی از این روسا بود.

جلسه روز سه شنبه هم گذشت و خبری از تعیین رئیس دانشگاه تهران نشد، اعلام کردند که تعدد دستور جلسه‌های شورا سبب شده تا فرصتی برای بررسی پرونده رئیس دانشگاه تهران نباشد.

همین هم بود، فرصتی برای بررسی پرونده نیلی احمدآبادی در جلسه گذشته پیش نیامد ولی دلیل آن تعدد دستور جلسه‌ها نبود.

اما اتفاقاتی که در جلسه اول بهمن شورای عالی انقلاب فرهنگی افتاد از دید رسانه‌ها پنهان نماند و یک رسانه منتسب به دولت مدعی قهر روحانی شد!

رئیس‌جمهور در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل انتقاد یکی از اعضای شورا به پیاده‌روی ظریف با کری و مشکلات دانشگاه فرهنگیان به شدت ناراحت شد و اظهارات این فرد را «عوامانه» دانست.

سایت انتخاب از رسانه های نزدیک به دولت در خبری نوشت: خبرنگار ما کسب اطلاع کرد که جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل واکنش و اوقات تلخی رییس جمهور با یکی از اعضاء شورا، نیمه کاره تعطیل شده است.

در این جلسه که در اول بهمن ماه برگزار شده است، یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به برخی اقدامات در دستگاه سیاست خارجی و همچنین پیاده روی ظریف با جان کری انتقاداتی را مطرح می کند.

پس از این سخنان، «روحانی» به شدت برافروخته شده و اظهارات این فرد را «عوامانه» و «از روی کم اطلاعی» می خواند.

واکنش رییس جمهور اما باعث تشدید این «برخورد لفظی» می شود و نهایتاً روحانی به حالت قهر جلسه را ترک می کند.

روحانی در صحبت‌های اعتراضی خود در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی، تائید روسای دانشگاه‌ها از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی را سبب بسته شدن دست وزرا در انتخاب روسای دانشگاه دانسته است.

البته سخنان روحانی این سوال را برای اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی به وجود آورده است که چرا دولت تا این اندازه بر حضور نیلی احمدآبادی در آموزش عالی اصرار دارد؟

حتی یکی از اعضای شورا این سوال را بر زبان آورده ولی رئیس جمهور هنوز پاسخی به این سوال نداده است.

در هر صورت دانشگاهیان کشورمان برای تعیین رئیس دانشگاه تهران باید تا سه شنبه هفته آینده ۱۴ بهمن‌ماه منتظر بمانند تا در صورت برگزاری جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی شاید پرونده رئیس دانشگاه تهران هم بررسی شود.

اینکه اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی با نیلی احمدآبادی برای ریاست دانشگاه تهران موافق نیستند امری بدیهی است و این مساله چندین بار هم از سوی اعضای شورا اعلام شده است ولی باید ببینیم دولت در برابر خواست اعضای شورا کوتاه می‌آید یا همچنان بر گزینه خود اصرار دارد و دانشگاه تهران در نهایت می‌تواند بعد از مدتها اداره شدن با سرپرست، رئیس جدید خود را بشناسد.

فارس اما در گفت‌وگو با دو تن از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت که رئیس‌جمهور جلسه شورای انقلاب فرهنگی را ترک نکرد/ بحث‌ پیرامون دانشگاه فرهنگیان بود، نه ظریف

مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در واکنش به برخی اخبار پیرامون وقوع حواشی در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و ترک جلسه از سوی رئیس‌جمهور، با بیان اینکه آقای روحانی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ترک نکرده است، اظهار داشت: مسئله‌ای که قدری در این جلسه مورد بحث قرار گرفت ربطی به پیاده روی آقای ظریف نداشت بلکه در رابطه با دانشگاه فرهنگیان بود.

در همین راستا، حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و دیگر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در گفت‌وگو با فارس، در بیان جزئیات جلسه مذکور گفت: اختلاف‌نظر‌ها در اینگونه جلسات عادی است و گاها ممکن است این اختلاف‌نظر‌ها با سر و صداهایی هم همراه باشد.

وی افزود: موضوع مورد اختلاف در آن جلسه یک موضوع کاملا کاری بوده و همه اعضا و رئیس شورا نیز پس از اتمام کار، جلسه را ترک کردند.

حسام الدین آشنا هم، خبر ترک جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رییس جمهور را تکذیب کرد.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در این‌باره گفت: «در جلسه اخیر شورای فرهنگی موضوع و یا بحث تنش‌زایی مطرح نشده و رئیس‌جمهور نیز تا پایان جلسه حضور داشتند و ترک جلسه‌ای هم از سوی ایشان صورت نگرفته بود.»

آشنا درباره جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبرگزاری تسنیم گفت: «جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی دوبخش دارد، یک بخش پیش از دستور و یک بخش پس از دستور که در بخش پیش از دستور همه اعضای جدید در مدت محدودی ملاحظات و نظرات خود را مطرح می‌کنند.»

او اظهار کرد: «در جلسه آخر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مثل تمام جلسات دیگر، برخی از اعضای جلسه نظرات خود را مطرح کردند، این نظرات اصولا برای گرفتن پاسخ مطرح نمی‌شود، بلکه به صورت طبیعی پس از بیان نظرات، جلسه وارد دستور می‌شود و در این جلسه هم پس از مطرح شدن نظرات، اعضاء وارد بخش دستور شدند و مطابق معمول جلسات پس از دو ساعت به پایان رسید.»

آشنا با بیان اینکه هیچگونه ترک جلسه‌ای از سوی رئیس‌جمهور پیش از پایان جلسه صورت نگرفت، گفت: «همه اعضا و دکتر روحانی تا آخر در جلسه حضور داشتند و درخصوص مصوبات بررسی‌های لازم صورت گرفت.»

روایت های انتخاب پس از تکذیب آشنا

در همین حال، محمدمهدی زاهدی عضو شورای انقلاب فرهنگی در این رابطه به خبرنگار «انتخاب» گفت: من به دلیل کسالتی که داشتم، در جلسه اخیر شورا شرکت نداشتم اما از آنچه در این جلسه اتفاق افتاده کاملا مطلع هستم.

وی افزود: اگر در جلسه می بودم، قطعا جزئیاتش را بیان می کردم.

حسینعلی شهریاری دیگر عضو شورای انقلاب فرهنگی به خبرنگار «انتخاب» گفت: بنده نمی توانم در این رابطه اظهار نظر کنم و دبیرخانه شورا مسئول چنین امری است.

بررسی اظهارات ضد و نقیض برخی افراد حکایت از آن دارد که برخلاف ادعاهای منتشره، جلسه اخیر شورای انقلاب فرهنگی به مانند جلسات پیش از آن روند آرامی را طی نکرده و طبق خبر موثق و کاملاً دقیق «انتخاب»، سخنان تند و تیزی میان حضار رد و بدل شده است.

پیش از این برخی رسانه ها گزارش داده بودند که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست دکتر حسن روحانی برگزار شد، برخی اعضای شورا طی سخنانی خواستار برخورد قاطع وزارتخارجه با رفتارهای هتاکانه مقامات فرانسوی نسبت به ساحت پیامبر اعظم (ص) شدند.

در این جلسه تعدادی از اعضای شورا از سفر محمد جواد ظریف به پاریس همزمان با حمایت مقامات کاخ الیزه از انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز درباره پیامبر(ص) انتقاد کردند و خواستار احضار سفیر فرانسه در تهران و تذکر شدید به وی از سوی وزارتخارجه کشورمان شدند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش رهبر انقلاب به نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه +فیلم
مهلت ثبت نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور تمدید شد
کلید اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ منتشر شد
۱۷۰ دانشجوی نخبه امروز به عمره مفرده اعزام می‌شوند
آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات
۵ بازیکن پرسپولیس در مسیر جدایی!
الاخبار متن پیشنهادی اسرائیل به حماس را منتشر کرد
روند صدور درخواست کارت سوخت تغییر می کند
رهبر انقلاب: غزه امروز مسئله اول دنیا است +فیلم
وظایف معاونت پرورشی در بیان رهبر انقلاب +فیلم
دلیل تشکر از معلم از زبان رهبر انقلاب +فیلم
کنایه سنگین رحیم‌پور ازغدی به بسیج دانشجویی کشور!
گزارش تصویری همایش اعزام دانشگاهیان به عمره مفرده +عکس
تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی
انتخاب عجیب تراکتور برای بازی با استقلال
افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور
وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
مجری باسابقه ورزشی درگذشت
دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو
دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان با رهبر انقلاب
بازبینی مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی شورایعالی انقلاب فرهنگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top