تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/11/12 - 17:54
کد خبر: 156606

نقش مسجد در شکل گیری انقلاب اسلامی و غفلتی که روحانیون از کاکردهای مساجد دارند

نقش مسجد در شکل گیری انقلاب اسلامی و غفلتی که روحانیون از کاکردهای مساجد دارند

آیا ائمه جماعت ما به عنوان مدیران فرهنگی و شخصیت های محوری و تاثیر گذار مساجد آموزش های لازم برای ایفای این نقش حساس را دیده اند؟ از جمله توان شناخت اولویتها و جهت دهی منابع و برنامه ها به سمت اولویتها و برقرای رابطه سازنده با مردم خصوصا جوانان؛بصیرت نسبت به مسائل روز جامعه و جهان اسلام و بصیرت افزایی و بسیاری مسائل دیگر که لازم است مراجع زیربط به طور جدی نسبت به آنها اهتمام داشته باشند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مسجد در طول تاریخ اسلام و انقلاب مهم ترین پایگاه در راستای نهادینه کردن ارزش های دینی و انقلابی بوده است؛ پایگاهی برای اعتراض در برابر ظلم و گره گشایی از کار مردم؛ محلی برای تصمیمات مهم سیاسی و مامنی برای بحث های داغ علمی بوده تا کسانی که قلبشان نا آرام حقیقت یابی بود بتوانند امید رسیدن به ساحل آرامش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با نگاهی گذرا به تاریخ کارکرد های سیاسی عبادی مساجد از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی این حقیقت برای ما آشکار می شود که مسجد همیشه سنگر همه ارزش های دینی و انقلابی ما بوده است به گونه ایی که به جرات می توان گفت حفظ مسجد به مثابه حفظ دین بوده و هست؛چرا که در حکومت اسلامی مسجد صرفا کاربری عبادی ندارد بلکه علاوه بر آن مرکز اصلی برای عمق بخشی به باورهای دینی وبصیرت افزایی و تربیت نیروهای متعهد و شناخت نقاط تهدید و فرصت حکومت اسلامی است واساسا محلی برای تجمع و وحدت مسلمین است.

اولین حرکت های انقلاب اسلامی از مساجد شروع شد به گونه ایی که بچه های انقلاب همان بچه های مسجد بودند نقش مسجد در جریان انقلاب اسلامی واقعا جدی گرفته شده بود به گونه ایی که مسجد قرار گاه همیشگی مبارزین بود و جلسات سیاسی و روشنگرانه برای تقویت روحیه انقلابی مردم در مساجد شکل می گرفت یعنی مسجد پاتوق انقلابیون شده بود و صرف تا صد جریانات انقلابی در همین مساجد هدایت و رهبری می شده است.

 پس از انقلاب هم با اندک تاملی در شرایط و امکانات کشور در زمان دفاع مقدس که بسیاری از کشورهای جهان منبا تسلیحاتی و اطلاعاتی رژیم بعث شده بودند و از طرفی هم در کشور ما تازه انقلاب شده بود و حکومت نوپا هنوز استحکام کافی را نگرفته بود و سابقه جنگی و نظامی هم نداشتیم؛در این شرایط بسیار وخیم تنها دارایی ما همین تربیت مسجدی و کادر سازی بود که از طرف مسجد برای انقلاب و جبهه ها صورت می گرفت

اکنون که نهال انقلاب اسلامی تبدیل به درخت تنومندی شده که مرکز امید بسیاری از مسلمانان بدون هیچ اغراقی به بهره گیری از سایه و پناه آن است و از طرفی هزینه ها و توطئه های فراوانی انجام می شود تا این انقلاب از مسیر خود منحرف شود و متاسفانه جریاناتی هم در داخل خواسته یا ناخواسته به این تهدیدات دامن می زنند اکنون که همه ارزش ها و دارایی این ملت مرکز انواع تهاجمات دشمن قرار گرفته بسیار ساده انگارانه است اگر لحظه ایی با خود بیاندیشیم که ذره ایی از رسالت سنگین مساجد نسبت به زمان انقلاب و دفاع مقدس کم شده است مخصوصا در این شرایط که دشمن عمیقا به نقش مساجد در پیشبرد آرمان های انقلاب پی برده و تا می توانند هزینه می کنند حتی پول هایشان را به برخی مساجد تزریق می کنند تا آن را از رسالت اصلی خود منحرف کنند. همیشه خطرناک ترین شرایط زمانی است که همه چیز آرام به نظر می رسد و تعداد کمی احساس خطر می کنند دشمن خیلی راحت از این فضا استفاده میکند و ضربه اساسی را می زند بدتر از این زمانی است که عافیت طلبی و راحت طلبی برنامه معمول زندگی متولیان شده باشد برای مصون ماندن جامعه و انقلاب از همه این تهدیدات جدی و حداکثر سازی ظرفیت های مساجد لازم است سوالاتی از خود بپرسیم:

آیا ائمه جماعت ما به عنوان مدیران فرهنگی و شخصیت های محوری و تاثیر گذار مساجد آموزش های لازم برای ایفای این نقش حساس را دیده اند؟ از جمله توان شناخت اولویتها و جهت دهی منابع و برنامه ها به سمت اولویتها و برقرای رابطه سازنده با مردم خصوصا جوانان؛ بصیرت نسبت به مسائل روز جامعه و جهان اسلام و بصیرت افزایی و بسیاری مسائل دیگر که لازم است مراجع زیربط به طور جدی نسبت به آنها اهتمام داشته باشند.

آیا مسولین به مسجد به عنوان مرکز آموزش و دانشگاه کهن جامعه اسلامی نگاه میکنند که وظیفه سنگین کادر سازی برای نظام اسلامی را عهده دار شود ومنابع و برنامه های خود را به این جهت سوق داده اند؟ و آیا دانشگاهیان متعهد و حوزویان پیشگام شده اند تا حول محور مساجد یک شبکه نظام مندی شده را تشکیل دهند و به عمق بخشی باور های دینی بپردازند؟ 

خلاصه اینکه بسیاری از شواهد نشان می دهد که دشمنان خیلی بیشتر به اهمیت و جایگاه مسجد پی برده اند و ظاهرا برنامه آنان برای مدیریت مساجد ما خیلی بیشتر و جامع تر از برنامه های خود ماست تمام تلاش آنان این است که مسجد پناه گاه و مرجع مردم برای مسائل مختلف اجتماعی فرهنگی سیاسی و حتی امورات شخصی هم نباشد و چه تهاجمی می تواند خطرناک تر از این باشد؟ وقتی مسجدی در زندگی مسلمانان نباشد دیگر زندگی اسلامی وجود ندارد و دیگر نه جامعه اسلامی معنایی خواهد داشت ونه نظام اسلامی.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top