تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/11/28 - 13:13
کد خبر: 158328

دروغ چیست؟ دروغ گو کیست؟

«راست» های شاخ دار!

«راست» های شاخ دار!

دروغ؛ کلیدواژه این روزهای وزارت ارشادی ها در پاسخ به انتقادات است. علی جنتی وزیر ارشاد همه ادعاهای مطرح شده را کذب محض می خواند. او گفته است: باید با دروغگویی برخورد شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: دروغ؛ کلیدواژه این روزهای وزارت ارشادی ها در پاسخ به انتقادات است. علی جنتی وزیر ارشاد همه ادعاهای مطرح شده را کذب محض می خواند. او گفته است: باید با دروغگویی برخورد شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خبر تکخوانی خواننده زن که مدتی است رسانه ای شده است، باعث شد حتی در روزهای گردوغبار خوزستان و ناکارآمدی سازمان محیط زیست و روزهای سرنوشت ساز مذاکرات هسته ای، دوباره علی جنتی و وزارت پرحاشیه ارشاد در صدر اخبار قرار بگیرند. فارغ از درست و غلط بودن این اتفاق، تکیه رسانه های منتسب به ارشاد و روزنامه های حامی دولت بر کلید واژه دروغ قابل تامل است.

واقعا چه چیز دروغ است؟

سخنگوی ارشاد در رابطه با این تکخوانی و تکخوانی های دیگر می گوید: ما نه در جشنواره و نه در غیر جشنواره مجوز تکخوانی به کسی نداده‌ایم.

علی جنتی هم همین حرف را تکرار می کند: «نگرانی‌های این مراجع محترم قابل درک است و باید به سخنان آنها احترام گذاشت اما من صریحا می‌گویم که هیچ آلبوم تک‌خوانی زن مجوز نداده‌ایم و هر چه در این زمینه منتشر شده همخوانی بوده است.»

اما در این میان یک موسیقی تک با صدای خواننده زن منتشر می شود که از دومنظر قابل بررسی است؛ واقعیت این است که این موسیقی در آلبوم مذکور نیست و جدا در فضا و شبکه های اجتماعی منتشر شده است. موسیقی که صرفا یک خواننده زن دارد و هیچ خواننده مردی وی را همراهی نمی کند.

سور عمومی گزاره وزیر ارشاد با "هر" در این جمله که « هر چه در این زمینه منتشر شده همخوانی بوده است» با انتشار این تکخوانی نقض می شود. اگر این تکخوانی از سوی همین خواننده به صورت شخصی منتشر شده است، چرا هیچ تذکری از ارشاد نگرفته است و دفتر موسیقی بدون توجه به آن تکخوانی مجوز این همخوانی را صادر کرده است. با این منطق آیا اگرمثلا خانم گوگوش هم بیاید و درخواست مجوز برای همخوانی بکند، وزارت ارشاد می تواند به او مجوز ندهد؟یک جستجوی ساده نشان می دهد که خانم نوشین طافی خواننده زن مورد حمایت وزارت محترم ارشاد چه بسیار کارهای تک خوانی زیرزمینی منتشر کرده است.

آهنگساز آلبوم مذکور می گوید: در اولین ملاقاتمان، نوشین طافی برای من دشتی! اجرا کرد و بعد از چند جلسه که با ایشان داشتم، سعی کردیم تا با جهان موسیقایی یکدیگر بیشتر آشنا شویم تا آلبومی هدف‌دار را به جامعه ارائه کنیم

در ثانی در خود آلبوم مذکور نقاط فراوانی وجود دارد که گام و صدای خواننده زن غالب است. اگرچه این مسئله از نظر فقهی باید مورد بررسی قرار بگیرد وشاید  اهالی رسانه با اطلاعات محدود نباید در این رابطه نظر دهند، اما بی سرو سامانی و آشفتگی ارشاد باعث شده این مسئله را-که اظهر من الشمس است- نیز تکذیب کند. نکته ای که مطرح می شود این است اگر این صدا همخوانی است صدای مرد آن کجاست؟ در کنسرت ها هم همینطور؛ در گروه همخوانی وقتی صدای مرد قطع می شود و زن به تنهایی می خواند، هم همخوانی محسوب می شود؟

در این آشفته بازار دروغ و راست، رسانه های منتسب به ارشاد همه انتقادهای منتقدین را دروغ می خوانند، حال آنکه همین ادعا قطعا نمی تواند راست باشد.

از سویی دیگر و در حالیکه مراجع تقلید در برنامه های علنی و آشکارا در رابطه با عملکرد وزارت ارشاد انتقادهای جدی مطرح کرده اند، حسام الدین آشنا چشم در چشم رسانه ها می گوید که : «مراجع هیچ انتقادی ندارند». لابد از رسانه های منتقد و غیر منتقد ارشاد هم انتظار می رود که این حرف راست! را باور کنند.

مراجع تقلید به شدت از اتفاقات اخیر در وزارت ارشاد انتقاد کردند؛ آیت الله صافی گلپایگانی در رابطه با مجوز وزارت ارشاد گفت: منکر با مجوز نهادی معروف نمی شود. آیت الله مکارم شیرازی نیز در این باره گفت: داد مردم بلند شده است؛ شکایات پشت شکایات برای ما می‌آید که وزارت ارشاد باید اسلامی باشد.

یا همان اظهارات علی جنتی و نوش آبادی در «کذب بودن مطلق تکخوانی زنان» که احتمالا باید آن ها را هم باور کنیم.

در این میان البته ارشاد فقط در یک حوزه خلاف واقع گویی و فرافکنی ندارد. حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در دیداری که اخیرا با یکی از علما داشته است، ادعا کرده که در دوران مدیریت وی بیست فیلم با موضوعات استراتژیک و سینمای دینی ساخته شده است. اگر جشنواره امسال را با همه فیلمهای متوسط رو به بدش در نظر بگیریم که سر و ته فیلمهای سینمای دینی اش 4،5 تا بیشتر نیست و آنها هم به هیچ وجه به ارشاد ربط ندارد و ساخته و پرداخته حوزه هنری و موسسه های دیگر است،چگونه می توان این حرف را راست تلقی کرد.

در حوزه سینما البته گویی این تناقض گویی بیشتر از دیگر حوزه ها عادی شده است تا جاییکه علی جنتی که خود صریحا به فیلم «قصه ها» نقد می کند و می گوید: «اصلا چرا باید این فیلم مجوز بگیرد» بعدتر و با گذشت کمتر از یک ماه از این ماجرا، در رابطه با اکران فیلم "قصه ها" می گوید: "قصه ها" ساخته خانم رخشان بنی اعتماد را دیده ام به نظرم هیچ مشکلی ندارد و اکران هم خواهد شد.

اتفاقی دیگر در وزارت ارشاد، برکناری مدیر اداره کتاب به دلیل مصاحبه علیه کتاب موهن سردبیر خبرگزاری دولتی ایبنا است که وزیر دلیل برکناری را تخلف شجاعی صائین در یک بخشنامه اعلام کرده است. پس از اینکه رفاقتهای چندین و چند ساله اسدزاده(سردبیر ایبنا و عضو سابق تحریریه خبرآنلاین) و صالحی معاون فرهنگی ارشاد باعث شد تا مدیر اداره کتاب به خاطر انتقاد علیه کتاب موهن اسدزاده برکنار شود، صالحی در حالی که این برکناری را یک امر عادی تلقی می کند می گوید: نه آقای شجاعی صائین مشکل مالی داشت و نه مشکل دیگر، این طرف نیز اتفاق خاصی رخ نداد بلکه جابه‌جایی اداری انجام شد.

تقدیر صالحی از سردبیر خبرگزاری کتاب (محمدرضا اسدزاده) نویسنده کتابی که گفته شد در کشور آذربایجان مجوز گرفت

و این در حالی است که علی جنتی در یک تناقض گویی با صالحی پیشتر گفته بود: ما یک بخشنامه‌ای را در یک حوزه‌ای به همه مدیران ارشاد ابلاغ کردیم، دستورالعملی بود که ایشان تخلف کرده است و به خاطر تخلف از بخش‌نامه عمومی وزارتخانه برکنار شد.

سال گذشته و مراسم معارفه شجاعی صائین که در همین دولت منصوب شد و در همین دولت به خاطر انتقاد از کتاب موهن سردبیر خبرگزاری کتاب عزل شد.

و لابد با این منطق باید این یکی را هم باور کنیم و بگوییم این یکی هم راست بود!

البته فضای بسته وزارت ارشاد برای مدیرانی که می گفتند نباید دست و پای اهل هنر را بست به جایی می رسد که طی یک بخشنامه عمومی به مدیران فرهنگی و باسابقه وزارتخانه اعلام می شود که حق مصاحبه ندارند و شجاعی صائین هم به همین دلیل برکنار می شود.

در حوزه تئاتر؛ بیانیه هفته گذشته ارشاد درباره صدور مجوز ها را از نظر می گذرانیم؛ « وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید، به‌عنوان متولی فرهنگ و هنر جامعه، خود را موظف و مقید به رعایت حدود و شئون اسلامی و دینی می‌داند و به‌طور قاطع اعلام می‌کند که در هیچ‌یک از حوزه‌های زیرمجموعه اعم از کتاب، موسیقی، سینما، تئاتر و... تاکنون مجوزی برخلاف قوانین کشور، اعتقادات دینی و مذهبی مردم و شئونات جامعه صادر نشده و نخواهد شد و آنچه مدتی است در قالب خبر و گزارش علیه عملکرد این وزارتخانه منتشر می‌شود، فضاسازی و حاشیه‌سازی برخی رسانه‌های معارض و مخالف دولت می‌باشد که بدون ارائه هیچ‌گونه ادله مشخص و مستدل، صرفاً برای بحران سازی و حاشیه‌سازی فعالیت‌های این وزارتخانه، بازنشر داده می‌شود».

در این رابطه اگرچه شاید نتوان با توضیح نوشتاری ماجرا را شرح داد اما تصاویر زننده تائرها از پهن کردن رختخواب زن و مرد روی سن تئاتر تا رقص و آواز زنان و باقی متعلقات نقض این بیانیه قرا وزارت محترم ارشاد است.

و همین طور ماجرای راست و دروغ های وزارت فرهنگ ادامه دارد و ما مانده ایم که راست کدام است و دروغ چیست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top