تاریخ انتشار: 00 00 0000 - 00:00:00
کد خبر: 1592

«سن ازدواج را خودمان بالا برده ایم»

درخشان پور، از ابتدای آغاز بکار نمایشگاه امسال قرآن ، بطور متوسط ، روزانه حدود 30 مراجعه کننده دارد که با گرفتن وقت و نشستن در نوبت ، به آنان مشاوره می دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران:یکی از مشاوران مرکز مشاوره حوزه علمیه قم، با انتقاد ازسخت گیری های خانواده ها، می گوید: سن ازدواج در کشور اکنون بالا رفته است و متاسفانه این خود ما هستیم که سن ازدواج را بالا برده ایم.

درخشان پور، از ابتدای آغاز بکار نمایشگاه امسال قرآن ، بطور متوسط ، روزانه حدود 30 مراجعه کننده دارد که با گرفتن وقت و نشستن در نوبت ، به آنان مشاوره می دهد.

مراجعه کننده ها عمدتا زیر 35 سال سن دارند و عمده سوالات و مشکلاتی که در این مشاوره ها مطرح می شود، یا مربوط به مقدمات ازدواج است و یا مشکلات در حوزه همسرداری.

درخشان پور، فرد پر حوصله ای است و می بایست با دقت به صحبت های مراجعه کننده اش گوش کرده و با استفاده از آیات قرآنی و استناد به روایات و احادیث ، راه حل هایی را به مشاوره گیرنده ارائه کند.

از وی به دلیل ارتباط مستقیمی که با مسایل و مشکلات موجود برقرار می کند،سووال می شود که ریشه مشکلات در بحث ازدواج را در کجا می بیند؟
مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه قم، می گوید: در حالی که نگاه جامعه به فرهنگ غربی میل کرده، در مقابل ما به آموزه های قرآنی در بحث ازدواج کم توجهی کرده ایم. از همین رو سن ازدواج بالا رفته و انگیزه ها کاهش یافته است.

درخشان پور برای باز کردن موضوع، توضیح می دهد: دختران از سن 9 سالگی به بلوغ می رسند و مثلا اگر در 25 سالگی ازدواج کنند، 16 سال فاصله بین بلوغ تا ازدواج وجود دارد، که این فاصله می تواند آثار منفی برجا گذاشته و فرد را دچار بیماری های مختلف اعصاب و روان کند.

او ضمن برشمردن همین مشکل برای پسران، می گوید : ما برای این مسایل فکری نکرده ایم، نهادهای ذیربط هم کار زیادی نکرده اند، حال آنکه همه تاکید دارند "افزایش سن ازدواج ، فساد آفرین است."

در مطالب و طرح ها و نقاشی هایی که در این بخش عرضه شده ، گرایش اصلی به انگیزه های ازدواج، همسرگزینی و همسرداری معطوف است، البته بعضا با طنز و کمی هم قرینه سازی.
مطالب یکی از تابلوها، مربوط به دیدگاه دو طیف از جوانان به موضوع ازدواج و انگیزه های آنان است.

یکی از این دیدگاهها که بصورت نمایشنامه تنظیم شده، مربوط به جوانی است که نگاه سطحی به ازدواج دارد و در مقابل او جوانی که انگیزه های والا دارد.

البته تصاویر نقاشی از دو فرد یاد شده هم بگونه ای است که مثلا شخصیت اولی ظاهر بی بندو بار دارد و دومی ، مثبت و نمازخوان است.

از درخشان پور درباره، عمده مسایل مراجعه کننده هایی که مشکلاتشان مربوط به بعد ازدواج است، می پرسم که می گوید: از عمده مشکلات بلد نبودن طریقه زندگی از سوی زوجین است.

وی اعتقاد دارد که زوج ها نسبت به آئین همسرداری اطلاع چندانی ندارند و به همین دلیل در زندگی مشترک به مشکل بر می خورند.

البته، یکی از مشکلات اساسی و اصلی زن ها و شوهرها، مساله حساس "سلب اعتماد" است که ریشه در رفتارهای فردی دارد و درخشان پور هم این موضوع را تایید کرده و می گوید: صداقت یکی از پایه های نگهدارنده زندگی است که با از بین رفتن آن ، پایه های زندگی سست و شکننده می شود.

این مشاور حوزه علمیه قم می گوید وقتی صداقت نباشد ، اعتماد از بین خواهد رفت، ضمن آنکه عدم صداقت را نمی توان برای مدت زمانی طولانی مخفی کرد.

او باردیگر تاکید می کند که ریشه همه مشکلات زناشویی، بویژه عدم صداقت مربوط به کم توجهی به قرآن است.

از درخشان پور که حالا دو سه نفری از مشاوره خواهانش، منتظر پایان گفت وگوی ما هستند، به عنوان آخرین سوال می پرسم، "آیا تجربیات و نتایج مشاوره های خود را مکتوب می کنید و دستاوردهای خود را به عنوان راهکار برای حل مشکلات به مراجع ذیربط منتقل می کنید؟"

وی می گوید: نتایج مشاوره ها را در قالب یک جمع بندی مدون کرده و به مسوولان و دست اندرکاران نهادهای ذیربط انتقال می دهیم، اما اینکه چقدر از این دستاوردها و راهکارها استفاده شده و به اجرا گذاشته می شود، خدا می داند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top