خبرنامه دانشجویان ایران: انگیزه ایجاد تشکل های دولتی اگرچه با ظهور دولت یازدهم در دانشگاهها قوت گرفته است، اما به نظر می رسد، تفسیرهای ارائه شده از سوی برخی دولتی ها در عنوان و محتوای تشکل های دانشجویی با تحریف اصالت شکل گیری این مجموعه ها همراه است.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ معصومه ابتکار و علی شکوری راد در دانشگاه صنعتی شریف، صریحتر از قبل درباره نوع و محتوای فعالیت تشکل دانشجویی اعلام نظر می کردند. گویا پس از این اظهار نظرها روند ایجاد تشکل های دولتی با محتوایی متفاوت و یا تحریف شده از قبل شدت نیز بگیرد. (گزارش حضور پرحاشیه ایتکار در دانشگاه صنعتی شریف را ایــنجــا بخوانید)
علی شکوری راد در سخنرانی خود در دانشگاه صنعتی شریف گفت که مقید کردن تشکل ها به پسوند اسلامی درست نیست.
معصومه ابتکار نیز با معرفی «اسلام فراشیعی» که خودش آن را اسلام رحمانی نامید، با تحریف اصالت و ماهیت جریان دانشجویی، این جریانات را اساسا «فراشیعی» خواند.
ابتکار می گوید: "از ابتدا، انجمن اسلامی در آمریکا و اروپا همزمان با تأسیسش در ایران نیز شکل گرفت و فراتر از اعتقادات دینی شیعی با نگرش اسلام رحمانی فعالیت میکرد؛ اسلامی که تنوع دیدگاهها را بیان میکند."
اگر به سندیت تاریخ، شهید بهشتی را از پایه گذاران انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا بدانیم و با نوع فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا آشنایی داشته باشیم، سخن از «اسلام فراشیعی» برای تبیین محتوا و اصالت انجمن های اسلامی دقیقا یک تحریف بزرگ و یک سخن خلاف واقع تاریخی است و احتمالا ناظر به اهداف فعلی در سیاست تنظیم می شوند.
در پیشنهادات ده گانه شهید بهشتی به انجمن های اسلامی و هم در سخنرانی های مختلف شهید مظلوم در جمع دانشجویان عضو انجمن های اسلامی در اروپا که بخشی از متن آن در کتاب سه گونه اسلام جمع آوری شده است و صوت سخنرانی های ایشان نیز موجود است(اینــجــا)، "عمل به احکام تبیینی فقهای شیعه (ونه فراشیعی) برای جذب افراد و عناصر از دیگر اقشار و ایجاد تشکل اسلامی و جریان دانشجویی مسلمان" همواره مورد تاکید قرار گرفته است.
حال آنکه چرا امروز این اصالت و ماهیت توسط جریان منتسب مورد خدشه قرار می گیرد، می تواند از همان انگیزه برای تشکیل تشکل های دولتی نشات بگیرد.
رحمانیت اسلام که نتیجه طبیعی رحمانیت ذات ربوبیت است،بدیهی است که در اصل و معنا مشترک میان همه مفسری است، اما با ارائه تفسیرهایی که امروزه و در یک سازماندهی از آن شکل می گیرد، تلاش می شود تا آن را نوعی اباحه گری و تساهل و تسامح قلمداد کرد و در نتیجه آن با کنار گذاشتن بخشی از اصول و به بهانه جذب گروههای مختلف اصل اسلامی بودن و شیعه بودن مورد تخطئه قرار بگیرد. تعبیر اخیر ابتکار با عنوان «اسلام فراشیعی» از اسلام رحمانی نیز به همین دلیل ایراد شده است.
معصومه ابتکار: از ابتدا انجمن های اسلامی فراتر از اعتقادات دینی شیعی با نگرش اسلام رحمانی فعالیت میکرد
*****
پیش از این جلاییپور از اعضای حلقه دانشگاهی مشارکت باطرح دغدغه های جریان دانشجویی گفته بود: "دغدغه و هدف دوم فعالان دانشجویی ترویج و غنا بخشیدن به گفتمان مردمسالاری و اسلام رحمانی است "
تلاش برای ایجاد تشکل های همسو با دولت و تشکلی که حتی در شرایط عدم رضایت افکار عمومی و عامه مردم از دولت بتواند تبلیغ دولت را بکند و پیاده کننده اهداف سیاسی جریان ها و احزاب بیرون دانشگاه باشد، موجب شده است که دولتی ها برای رسیدن به آن دست به تحریف اصالت تشکل های دانشجویی و جریان دانشجویی مسلمان بزنند و به هر روی تشکلی با عنوان انجمن اسلامی که حامی دولت باشد را روی کار بیاورند.
گفتنی است برخی از این تشکل ها که با عنوان «احیا» تلاش برای گشودن دفتر در دانشگاهها را دارند، با مشکلات اخلاقی جدی روبرو هستند. پیشتر چند تن از اعضای تشکل موسوم به احیا در پارتی های شبانه دستگیر شده اند.(ایــنجا)