تاریخ انتشار: شنبه 1393/12/16 - 17:42
کد خبر: 160261

وزیر علوم: فرهنگ دانشجو و شهید از یکدیگر جدا نیستند

خبرنامه دانشجویان ایران: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرماندهان ما در جنگ تحمیلی از دانشگاه‌ها برخاسته‌ بودند و همت‌ها و باکری‌ها و شهدای فراوان دیگری با شهادتشان نشان دادند که فرهنگ دانشجو و فرهنگ شهید دو چیز جدا نیستند.

به گزارش مهر، محمد فرهادی در اختتامیه کنگره ملی شهدای دانشجو که در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، با اشاره به جایگاه شهدا گفت:‌ شهید با خون خود، راه کمال بشریت را باز می‌کند و با شهادت است که مسیر تعالی و پیشرفت همه جانبه یک کشور هموار می‌شود و قدرت شهید بیشتر و بالاتر از قدرت قلم‌ها است. زمانی می‌رسد که از دست قدم‌ها و قلم‌ها کاری ساخته نیست و به عبارت دیگر هر وقت قدم‌ها و قلم‌ها ناتوان می‌شوند، شهید وارد میدان می‌شود و فرهنگ شهادت، وحدت‌آفرین است.

وی افزود: شهید با افتخار، آگاهانه و هوشمندانه وقتی به فیض شهادت نایل می‌شود، عزت و سربلندی جامعه را تضمین می‌کند و شهادت نه از جنس هیجان‌های زودگذر و ماجراجویی‌های بی‌خاصیت، بلکه سبکی از زندگی و زیستن است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه اظهار داشت: شهید با نثار جان شریفش نشان می‌دهد که مرگ عزتمندانه بهتر از زندگی ذلیلانه و خفت‌بار است.

فرهادی با بیان اینکه شهدای دانشجو در سه سنگر مردانه و شجاعانه جنگیدند و جهاد کردند، گفت: سنگر اول، سنگر علم است که در این سنگر بر دشمنی به نام جهل و نادانی فائق آمدند اما به این سنگر اکتفا نکردند و سنگر دومی که آنها در آن جنگیدند، مبارزه علیه دشمنی به نام نفس بود که بر آن نیز فائق آمدند و آبرومندانه پیروز شدند و سنگر سوم که دانشجویان آن را فتح کردند، سنگر حماسه بود که در این سنگر با پشتوانه علمی که اندوخته بودند، بر دشمنان مصمم و قسم خورده پیروز شدند. به بیان دیگر، شهیدان میان علم، عقلانیت و حماسه پیوند زدند و باور و اعتقاد ما این است که علم و شهادت از یک جنس است و رسالت عالمان، همان رسالت شهیدان است و شهیدان دانشجو با شهادتشان نشان دادند که علم آموزی با همه اهمیتی که دارد، برای انسانی زیستن کفایت نمی‌کند، بلکه گاهی باید از تمام هستی خود دست بکشیم و برای جانفشانی آماده شویم.

وی افزود: در تشابه بین علم و شهادت، همین بس که علم و شهادت هر دو هویت‌بخش و در عین حال معرفت‌آفرین است و مبارزه با جهالت و دنیاپرستی تنها رسالت علم نیست و بلکه شهادت عامل نیرومندی برای مبارزه علمی و عملی با هر گونه جهل و خرافه‌پرستی است و همانطور که عالم با علم خود حیات می‌بخشد، شهید نیز با خون خود، زمینه پویایی و حرکت به جامعه را فراهم می‌کند و از سوی دیگر مدرسان دانشگاه با بیان خود، روح و روان دانشجو را جان می‌بخشند و جامعه را زنده و پویا می‌سازند .

وزیر علوم در ادامه اظهار داشت: این شهدا هستند که به پیکر اجتماع و بر رگه‌های اجتماع، خونی تازه تزریق می‌کنند و حضرت سیدالشهدا با اهدای خون و جان شریف خود، به پیکر جامعه اسلامی روحی تازه بخشید و جامعه را از انحراف و گمراهی نجات داد و مگر نه این است که فرماندهان ما در جنگ تحمیلی همه از دانشگاه‌ها برخاسته‌ بودند و همت‌ها و باکری‌ها و شهدای فراوان دیگری با شهادتشان نشان دادند که فرهنگ دانشجو و فرهنگ شهید دو چیز جدا نیستند، بلکه یک حقیقت‌‌اند در دو جبهه مختلف.

فرهادی با اشاره به رسالت امروز دانشگاهیان گفت: آنچه امروز رسالت ما دانشگاهیان است، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان و ارزش‌ها و آرمان‌هایی است که دانشجویان شهید، جان خود را در آن راه فدا کرده‌اند و این موضوع با شعار، تبلیغ و کارهای سطحی حاصل نمی‌شود و شهدا نیاز به معرفی شدن ندارند. وظیفه دینی و اجتماعی ما حکم می‌کند که پاسدار راه و آرمان‌های شهدا باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top