تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/01/06 - 11:49
کد خبر: 162029

آیا عمر جنبش دانشجویی به سر آمده است؟

بایسته‌های جنبش دانشجویی در دهه 90

بایسته‌های جنبش دانشجویی در دهه 90

اما به راستی بایسته های حرکت در مسیر پیشرفت و عدالت چیست؟جنبش دانشجویی چگونه می تواند انقلاب اسلامی را در این مسیر همچون گذشته یاری رساند؟مخاطرات جنبش دانشجویی در این مسیر چیست؟چگونه می توان با آفات و مخاطرات این مسیر مقابله نمود؟

خبرنامه دانشجویان ایران: جریان یا جنبش دانشجویی یا هر اسم دیگری چه وظایفی در دهه نود دارد؟ آنطور که برخی معتقدند جنس کارکردی جریان دانشجویی در مقطع جدیدی از عمر خود وظایف دیگری برعهده دارد؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بایسته های جنبش دانشجویی در دهه 90، موضوع یادداشت محمدرضا کاشفی فعال سابق دانشجویی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی است.

متن این یادداشت در ذیل می آید:

از ابتدای نهضت حضرت امام خیمنی(قدس) تا به امروز یکی از محورهایی که همواره مورد تاکید حضرت امام و مقام معظم رهبری قرار گرفته است نقش دانشگاهیان در انقلاب اسلامی و تداوم آن بوده است.

دانشگاه به عنوان موتور محرک تولید علم و فناوری از یک سو و همچنین به عنوان محلی برای آزاداندیشی و تربیت نیروی انسانی مناسب برای کشور از سوی دیگر همواره مهم و در کانون توجه بوده است.

جنبش دانشجویی کشور ما که قدمت و سابقه ای طولانی دارد همواره دارای ویژگی های استکبار ستیزی،اسلام خواهی،عدالت طلبی و آزادی خواهی بوده است که این اصول در مقاطع مختلف تاریخی در کشور ما منشاء اثرات بسیار مهمی بوده است.در این میان تشکل های دانشجویی به عنوان موتور محرک این جنبش نقشی بسیار مهم و اساسی ایفا می نمایند،از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تشکل های دانشجویی نقش بسیار پررنگی در دانشگاههای کشور داشته اند.در بحران های ابتدای انقلاب تشکل های مختلف دانشجویی به محل جدی بحث و مجادله بین گروههای گوناگون تبدیل گشته و در نهایت با تثبیت تفکر انقلاب اسلامی در دانشگاهها دوران جدید از کار و فعالیت برای تشکل های دانشجویی آغاز گردید.

اثرگذاری جنبش دانشجویی در کشور ما در تحولات گوناگون به گواه بسیاری از تحلیل گران از سایر جنبش های دانشجویی در بسیاری کشورها به مراتب بالاتر بوده به گونه ای که گاهی فعالیت های این جنبش که الهام گرفته از اصول آرمانی خود می باشد به  جریانی بسیار عظیم مبدل می گردد،از جمله این فعالیت های مهم و اثرگذار می توان به وقایع  16 آذر سال 1332  و یا تسخیر لانه جاسوس آمریکا اشاره نمود که تسخیر لانه جاسوسی  از سوی امام امت  انقلاب دوم نامیده شد و آثار آن حرکت عظیم تا به امروز نیز ادامه دارد.

دهه اول انقلاب اسلامی مقارن با جنگ تحمیلی علیه کشور گردید که در طی این مدت تشکل های دانشجویی کشور با تمام توان خود به کمک به انقلاب پرداختند،چنانچه به تاریخ پر فراز و نشیب جنبش دانشجویی کشور پس از پیروزی انقلاب بنگریم یقینا نمی توان از سوء استفاده برخی جریانهای سیاسی از این جنبش و ضربات آنان بر پیکره این جنبش به سادگی چشم پوشی نمود،جریاناتی که هنوز هم اگر فرصتی بیابند سعی در استفاده ابزاری از جنبش دانشجویی در راستای اهداف و منویات خود را دارند.

مقدمه ای که ذکر گردید بیانگر عمق اثر جنبش دانشجویی در تحولات دیروز و امروز کشور می باشد،یقینا این اثرگذاری عمیق چنانچه همچنان در جهت آرمانهای انقلابی و اصولی حرکت نماید می تواند موجبات رشد و اعتلای دانشجویان و دانشگاههای کشور را فراهم سازد،

دهه چهارم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نام گذاری گردیده است،یقینا این نامگذاری به عنوان چراغ راهی در حرکت این دهه می تواند مسیر را برای همگان روشن نماید،جنبش دانشجویی کشور نیز  با الهام از پیشرفت و عدالت می تواند به درستی در این مسیر گام بردارد.

اما به راستی بایسته های حرکت در مسیر پیشرفت و عدالت چیست؟جنبش دانشجویی چگونه می تواند انقلاب اسلامی را در این مسیر همچون گذشته یاری رساند؟مخاطرات جنبش دانشجویی در این مسیر چیست؟چگونه می توان با آفات و مخاطرات این مسیر مقابله نمود؟

اینها همه سوالاتی هستند که چنانچه پاسخ مناسبی برای آن یافت نشود نمی توان این حرکت و ظرفیت عظیم را در راستای اهداف انقلاب به درستی راهبری نمود.

یکی از مهم ترین مسائلی که رهبر معظم انقلاب همواره در دیدارهای مختلف دانشجویی بر آن تاکید نموده اند مسئله تهذیب و قدر دانستن فرصت جوانی برای رسیدن به مراتب بالای معنوی می باشد،امروز و در شر ایط کنونی ، با توجه به تهاجم فرهنگی شدیدی که علیه کشور وجود دارد و این تهاجم بخش های جامعه را با روش های مختلفی  هدف گرفته است، جنبش دانشجویی کشور بایستی بیش از هر زمان دیگری اهمیت توجه به مسائل دینی ومذهبی را درک نموده و در عمق بخشیدن مسائل دینی در بین دانشجویان به صورت جدی کوشش نماید،یقینا چنانچه این عمق بخشی به صورت مناسبی صورت گیرد بسیاری از مسائلی که در ادامه نیز خواهد آمد به صورت خود به خود اصلاح خواهد گردید.

دومین اصلی که بایستی به آن توجه نمود اصل اساسی و مهم بصیرت و بینش سیاسی می باشد،تاکیدات پیوسته  رهبر معظم انقلاب بر سیاسی بودن دانشجویان و حساس بودن آنان نسبت به مسائل کشور اهمیت این موضوع را نیز بیش از پیش نمایان می سازد،یقینا در دهه جدید شکل و پیچیدگی رفتار دشمن در برخورد با انقلاب اسلامی به شدت تغییر یافته و این موضوع اهمیت بینش و بصیرت در جنبش دانشجویی را برای دانشجویان آشکار می سازد،حرکت های سیاسی چنانچه دقیق و به موقع انجام نگیرد گاهی ممکن است به عکس خود تبدیل شوند،در این شرایط جنبش دانشجویی باید بتواند با تیزبینی مسائل را رصد نموده و به موقع و حساب شده نسبت به آن تدبیر نماید.

سومین اصل مهم توجه ویژه به حرکت علمی کشور و رشد علمی دانشجویان می باشد،امروزه اقتدار علمی به یکی از ارکان مهم و اساسی پیشرفت کشور تبدیل گشته است،تشکل های دانشجویی که در زمانهای مختلف در راستای نیاز کشور از تسخیر سفارت تا حضور در جبهه های حق علیه باطل را در کارنامه خود دارند بایستی امروز نسبت به این نیاز کشور نیز با همان جدیت وارد شده و در راستای پیشرفت علمی کشور گام بردارند،مطالبه گری،کمک به تولید ثروت از علم و رشد و ارتقای سطح علمی دانشجویان می تواند در این راه بسیار اثرگذار باشد.

چهارمین اصل و نیاز دهه پیشرفت و عدالت توجه جدی به مسائل فرهنگی می باشد که بایستی با دیدی نقادانه در راستای اصول و منویات انقلاب اسلامی نسبت به ترویج فرهنگ اصیل اسلامی،مقابله با جریانهای فرهنگی مخرب و مطالبه از مسئولین و دستگاههای دخیل در امر فرهنگ اقدام نمود.

پنجمین اصل در دهه پیشرفت و عدالت پیگیری اجرای عدالت در کشور می باشد،یقینا تداوم و پیشرفت انقلاب اسلامی در گرو مبارزه با فساد و آفاتی است که می تواند این درخت تنومند را از داخل تهی نماید،به همین منظور نیز جنبش دانشجویی بایستی مطالبه گری در راستای مبارزه با فساد را در این دهه بیش از گذشته پیگیری نماید.

ششمین اصل در دهه پیشرفت و عدالت توجه جدی به طبقات محروم و پیگیری وضع معیشتی آنان و نیز ایجاد ارتباط نمودن بین دانشگاهیان و طبقه مستضعف جامعه می باشد،خواستگاه انقلاب اسلامی و پایگاه اساسی آن همواره  همین طبقه مستضعف می باشند که جنبش دانشجویی کشور بایستی توجه جدی خود را در این دهه به آنان بیش از دهه قبل معطوف سازد.

هفتمین بایسته این مسیر مهم تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در بین دانشگاهیان و ترویج آن در بین عموم جامعه می باشد،امام راحل عظیم الشان به درستی فرمودند که "وقتی  دشمنان  بخواهند ملتی را برای ابد مطیع خود سازند، روح اعتماد به نفس را از آنان می‌گیرند " امروزه نیز دشمن در راستای تضعیف اعتماد به نفس ملت های آزاده توان بسیاری را صرف تضعیف روحیه اعتماد به نفس ملت ایران نموده است،جنبش دانشجویی کشور بایستی بتواند روحیه خودباوری را در بین دانشگاهیان و توده های مردم ترویج نموده و آنان را نسبت به آینده روشن و سرافراز خود آگاه نماید،

هشتمین اصل گفتمان سازی در راستای دهه پیشرفت و عدالت می باشد که چنانچه به درستی صورت گیرد ادامه مسیر ،شتاب بیشتری می گیرد،در حقیقت گفتمان سازی بسترسازی برای حرکت می باشد که می تواند حرکت در مسیر صحیح را با روانی و آسانی شدت بخشد.

نهمین اصل پاسخ علمی،مستدل و منطقی به شبهات و فرافکنی های دشمنان در این مسیر می باشد که جنبش دانشجویی بایستی با آزاداندیشی این مسائل را دریافت نموده و با استفاده از ظرفیت غنی و بی پایان انقلاب اسلامی آنان را به روشنی پاسخ دهد.

آخرین اصل مهم در این مسیر توجه دقیق به بیانات و خط مشی های رهبر معظم انقلاب به عنوان یگانه راهبر مسیر حرکت پیشرفت و تعالی ملت ایران می باشد،یقینا جنبش دانشجویی کشور هر گاه به درستی به بیانات و سخنان رهبر معظم انقلاب توجه نموده است توانسته با درک صحیح از وضع موجود در مسیری درست به جلو حرکت نماید ومنشاء اثرات و برکات فراوان گردد که البته عکس این موضوع نیز صادق می باشد،

با توجه به اصول ذکر شده می توان به روشنی دریافت که مسیر حرکت در دهه پیشرفت و عدالت برای جنبش دانشجویی کشور مسیری پر فراز و نشیب می باشد که طی این مسیر جز با بصیرت و درایت ممکن نمی باشد،چنانچه جنبش دانشجویی کشور در طی این مسیر نیز همچون گذشته موفق و سربلند گردد می تواند ضمن کمک به پیشرفت انقلاب اسلامی وارد مرحله جدید از رشد و تعالی گردد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top