تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/01/13 - 09:00
کد خبر: 162296

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی می‌کند؛

بهتریـن بـازی‌هــای کـامپیـوتـــری سال 93

بهتریـن بـازی‌هــای کـامپیـوتـــری سال 93

سال 1393 میزبان اتفاقات خوب بسیاری در دنیای بازی‌های ویدیویی بود. کنسول‌های نسل جدید مایکروسافت و سونی در سال 1392 روانه بازار شدند، اما بازی‌های ویدیویی این کنسول‌ها در سال 93 به سطح مورد انتظار بازی‌کننده‌ها رسیدند و قدرت پردازشی نسل هشتم خودنمایی کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: سال 1393 میزبان اتفاقات خوب بسیاری در دنیای بازی‌های ویدیویی بود. کنسول‌های نسل جدید مایکروسافت و سونی در سال 1392 روانه بازار شدند، اما بازی‌های ویدیویی این کنسول‌ها در سال 93 به سطح مورد انتظار بازی‌کننده‌ها رسیدند و قدرت پردازشی نسل هشتم خودنمایی کرد. به غیر از درخشش محصولات جدید مایکروسافت و سونی در سال 93، عناوین درخشان زیادی روانه بازار شدند که حتی به برخی از آنها می‌توان لقب انقلابی اعطا کرد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سال 93 حداقل 16عنوان برتر روانه بازار شده که 7 عنوان برگزیده آن را در ادامه به نام و شرح کوتاهی از عناوین انتخابی اشاره خواهیم کرد، با این توضیح که این عناوین براساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.

شجاع‌دلان: جنگ بزرگ (Valiant Hearts: The Great War)
تاریخ انتشار: تیر 1393
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن3و4، ایکس‌باکس360، ایکس‌باکس‌وان، ویندوز، iOS، اندروید

در نمایشگاه E3 سال 2014 در کنفرانس یوبی‌سافت و سونی عنوانی معرفی شد که در ابتدا همه به‌سادگی از کنار آن گذر کردند. نمایش یک عنوان دوبعدی با گرافیک فلش‌مانند و نمایشی مبهم از صحنه‌های بازی و رونمایی از این عنوان در حاشیه نام‌های بزرگ موجب شد کسی به شجاع‌دلان به‌عنوان یک اثر برجسته نگاه نکند. مدت کوتاهی پس از اتمام نمایشگاه، شجاع‌دلان روانه بازار شد تا بمب خبری تیرماه منفجر شود. سایت‌ها و منتقدان یکی پس از دیگری به تحسین شجاع‌دلان پرداختند و نام اثر یوبی‌سافت مونت‌پلیر بر سر زبان‌ها افتاد. اما چرا یک عنوان دوبعدی با سبکی شبیه به شجاع‌دلان که گیم‌پلی آن تقریبا تنها از معما تشکیل شده و از هیجان خاصی برخوردار نیست به چنین محبوبیتی رسید؟ اصلی‌ترین فاکتور موثر بر موفقیت شجاع‌دلان، روایت متفاوت و غم‌انگیز این بازی از جنگ ‌جهانی اول به‌عنوان یکی از فاجعه‌انگیزترین وقایع تاریخ بشری است. با شروع جنگ جهانی اول کارل (Karl)، داماد آلمانی خانواده‌ای فرانسوی به همراه دیگر آلمانی‌های ساکن فرانسه به دستور دولت از این کشور اخراج می‌شوند. امیل، پدر خانواده، با دیدن بی‌تابی دختر و نوه خود (ماری و ویکتور) با پیوستن به ارتش فرانسه لباس رزم می‌پوشد تا در کنار برگرداندن داماد خود هرچه زودتر به این خشونت دیوانه‌وار پایان دهد. تفاوت روایت شجاع‌دلان از جنگ‌جهانی نسبت به عناوین مشابه، نمایش جنگ به‌عنوان یک فاجعه انسانی نه رویدادی هیجان‌انگیز و حتی دلنشین است. در جریان بازی عکس‌ها و اطلاعاتی واقعی از این جنگ بزرگ به تصویر کشیده می‌شود که خواندن هرکدام از آنها دل هر انسانی را آزرده خواهد کرد. به‌عنوان نمونه می‌توان به نمایش عکس‌ها و اطلاعات مرتبط با استفاده از گاز سارین توسط نازی‌ها در جنگ‌جهانی اول همزمان با صحنه بازسازی دلخراش این اتفاق در بازی اشاره کرد. نقطه اوج داستان شجاع‌دلان در پایان آن قرارگرفته که با دیدن آن برای چند دقیقه سر جای‌تان میخکوب خواهید شد.

سرنوشت (Destiny)
تاریخ انتشار: شهریور 1393
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن4 و3، ایکس‌باکس360، ایکس‌باکس وان

در نخستین نمایش بازی سرنوشت کسی تصور نمی‌کرد اکتیویژن برای ساخت این عنوان 500 میلیون دلار هزینه کرده باشد. با انتشار این خبر، عطش بازی‌کننده‌ها برای رسیدن به سرنوشت دوچندان شد. سرانجام در 18 شهریور93 انتظارها به‌پایان رسید و عطش بازی‌کننده‌ها به معنای کامل برطرف شد. سرنوشت یک عنوان تیراندازی اول‌شخص آنلاین است که با به‌روزرسانی‌های برنامه‌ریزی‌شده طراحان آن فناناپذیر به‌نظر می‌رسد. سازنده بازی یعنی Bungie پیش از این با ساخت هیلو تبحر خود را در طراحی عناوین تیراندازی اول‌شخص به همگان نشان داده بود و سرنوشت را باید حاصل تکامل هیلو در قالبی جدید دانست. شاید داستان در سرنوشت به اندازه‌ای که انتظار می‌رود قدرتمند نباشد، اما گیم‌پلی با جذابیت پایان‌ناپذیر خود به‌خوبی توانسته جور داستان را بکشد و هرگز این ضعف به چشم نیاید. در این عنوان در قالب نگهبانان کهکشان به نبرد با موجودات بیگانه خواهید رفت، اما پیش از ورود به میدان جنگ باید کاراکتر خود را از میان سه کلاس تایتن (Titan)، غول‌پیکر (Warlock) و شکارچی (Hunter) انتخاب کنید. تا به اینجا سرنوشت چیز تازه‌ای برای گفتن نداشت تا بتوان با تکیه برآن از این بازی به‌عنوان یکی از نام‌های برتر سال 93 نام برد، اما با ورود به بخش آنلاین، اوضاع کاملا متفاوت می‌شود. در یک سیاره دورافتاده به‌دنبال انجام ماموریت خود هستید و به یک‌باره صدای تیراندازی از دور به گوش‌تان می‌رسد به‌سرعت خود را به محل نبرد می‌رسانید و متوجه می‌شوید عده‌ای دیگر از بازی‌کننده‌ها در نبردی سخت با نیروهای بیگانه گرفتار شده‌اند. شما نیز به این نبرد می‌پیوندید و پس از پیروزی دوستانی جدید پیدا می‌کنید. دنیای سرنوشت غیرقابل‌پیش‌بینی، پر از ماموریت‌های اتفاقی و در کل زنده است و همین رمز ماندگاری این عنوان محسوب می‌شود. مدهای مختلف مولتی‌پلیر، Co-op و تک‌نفره در کنار به‌روزرسانی‌های پی‌درپی از سرنوشت عنوانی ساخته‌اند که در ایام عید می‌توان ساعت‌ها از آن لذت برد و همچنان بخش‌های جدید برای رسیدن به یک تجربه لذت‌بخش دیگر وجود داشته باشد.

میانه زمین: سایه موردور (Middle-earth: Shadow of Mordor)
تاریخ انتشار: مهر 93
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن4و3، ایکس‌باکس360، ایکس‌باکس‌وان، PC

داستان ارباب حلقه‌ها اثر جی آر آر تالکین (J. R. R. Tolkien) به لطف کارگردانی خلاق به نام پیتر جکسن و البته‌ جلوه‌های ویژه خیره‌کننده به‌خوبی روی پرده نقره‌ای خودنمایی کرد و نام سه عنوان ارباب حلقه‌ها در فهرست عناوین درخشان تاریخ سینما ثبت شد. پس از اکران این سه فیلم و بر سر زبان‌ها افتادن نام ارباب حلقه‌ها شرکت‌های زیادی سعی کردند از این داستان غنی برای ارایه یک بازی ویدیویی برجسته استفاده کنند، اما هیچ‌کدام آن‌گونه که باید و شاید به هدف خود نرسیدند. نزدیک به 13 سال طول کشید تا شرکتی همچون Monolith به این عرصه وارد شود و با برداشت انحصاری خود از داستان ارباب حلقه‌ها نام و آوازه این اثر را در یک عرصه جدید بلند کند. یکی از ابتکارات طراحان سایه ‌موردور برای ارایه یک عنوان باارزش، جدا شدن از وقایع فیلم ‌سینمایی همنام و استفاده از داستانی کاملا انحصاری است. در این عنوان نه از آراگورن خبری هست و نه فرودو یا گاندالف اما این جدایی موجب جدایی داستان از ارباب حقله‌ها نشده و همچنان همه با دیدن حال و هوای بازی متوجه می‌شوند در دنیای تالکین و ارباب‌حلقه‌ها به سر می‌برند. گیم‌پلی بازی ترکیبی است از گیم‌پلی فرقه‌حشاشین (Assassin`s‌ Creed) و بت‌من به‌گونه‌ای که حرکات تالیون، قهرمان داستان در بالا رفتن از موانع به قهرمانان حشاشین شباهت دارد و سبک مبارزه آن به شوالیه گاتم یکی از ابتکارات طراحان سایه موردور سیستم سلسله‌مراتبی فرماندهان دشمن است. در این سیستم فرماندهان ارک‌ها بنابر درجه و اهمیت چیده شده‌اند و با انتخاب و کشتن هرکدام از آنها می‌توان سپاه دشمن را ضعیف کرد یا نیروی نفوذی خود را به جای فرمانده کشته شده قرار داد. راه‌های متفاوت زیادی برای پیروزی بر نیروهای سائوران وجود دارد که به لطف آنها گیم‌پلی متنوعی بر بازی حاکم شده است. برای لذت بردن از گرافیک بالا و محیط‌های چشم‌نواز سایه موردور بهتر است آن را روی کنسول‌های نسل هشتم یا کامپیوتری با مشخصات نسبتا بالا تجربه کنید.

ندای وظیفه: جنگاوری پیشرفته (Call of Duty: Advanced Warfare)
تاریخ انتشار: آبان 93
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن4و3، ایکس‌باکس360، ایکس‌باکس‌وان، PC

از سال 1386 خورشیدی معادل 2007 میلادی تا به امروز نام عناوین مختلف ندای وظیفه همواره در فهرست بهترین عناوین سال قرار داشته‌اند و سال 93 نیز از این قضیه مستثنا نیست. براساس دوره سه ساله جدید ندای وظیفه امسال نوبت به Sledgehammer رسید تا تبحر خود را در خلق یک اثر به یادماندنی دیگر در سری بازی‌های ندای وظیفه به‌نمایش بگذارد و حالا باید گفت این اثر اگر بهترین ندای وظیفه نباشد بدون‌شک یکی از بهترین عناوین این غول ژانر تیراندازی اول شخص است. در عنوان جدید به آینده‌ای تقریبا دور و سال 2054 خواهید رفت جایی که فناوری‌های نظامی پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین این پیشرفت‌ها زره جدید Exo است که از قابلیت‌های آن می‌توان به افزایش قدرت، قابلیت انجام پرش‌های بلند و کند کردن گذر زمان اشاره کرد. با اشتباه Sledgehammer و اکتیویژن در انتخاب تریلرهای معرفی بازی بخش اعظمی از داستان قابل پیش‌بینی است؛ با این وجود همچنان دنبال کردن داستان به‌دقت کارگردانی شده بازی جذابیت خاص خود را خواهد داشت. تنوع گیم‌پلی ندای وظیفه همواره زبانزد بوده و خبر خوب اینکه تنوع مذکور در عنوان سال 93 دوچندان هم شده است. حمله به قرارگاه دشمن با استفاده از تانک، فرار از چنگ ارتش دشمن با کمک قایق‌های تندرو، پرواز در میان کوهستان‌های سر به‌ فلک کشیده با جت ‌‌جنگی فوق پیشرفته، پوشیدن لباس نامریی و عبور هیجان‌انگیز و نفس‌گیر از پست‌های بازرسی، استفاده از قلاب مخصوص و قابلیت بالا رفتن از آسمانخراش‌ها همگی بخشی از گیم‌پلی بسیار متنوع جنگاوری پیشرفته را تشکیل داده‌اند. پس از به‌اتمام رساندن بخش تک‌نفره روی مدهای سختی مختلف، یک مد مولتی‌پلیر جذاب وجود دارد که با توجه به پیشینه ندای وظیفه در این بخش نیازی به تعریف و تمجید از آن نیست. در کنار ویژگی‌های مذکور از گرافیک بالا و زیبای بازی نباید گذشت که البته اوج آن روی کنسول‌های نسل هشتم یا کامپیوتری با مشخصات فنی بالا مشخص می‌شود. در آخر باید گفت جنگاوری پیشرفته بهترین ندایی است که می‌توان در تعطیلات نوروز به آن گوش داد و لذت برد.

فرقه حشاشین اتحاد (Assassin's Creed Unity)
تاریخ انتشار: آبان 93
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن4، ایکس‌باکس‌وان، PC

فرقه حشاشین یکی از عجایب دنیای بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. از عنوان دوم به بعد هر سال شاهد عرضه یک فرقه ‌حشاشین جدید بوده‌ایم که در تمام آنها نبرد حشاشین و تمپلارها محور اصلی بازی را تشکیل داده، اما هیچ‌کدام از این عناوین ذره‌ای تکراری و خسته‌کننده نبوده‌اند. پس از انتشار پرچم سیاه (Black Flag) یوبی‌سافت اعلام کرد با تکیه بر قدرت کنسول‌های نسل هشتم قصد دارد تحولی در این سری از بازی‌ها ایجاد کند، اما بازی‌کننده‌ها برای دیدن این تحول مجبور نبودند بیش از یک‌سال صبر کنند. یوبی‌سافت از همان روز نخست اعلام کرد تحول گرافیکی و محیط عنوان جدید به اندازه‌ای است که دیگر ایکس‌باکس360 و پلی‌استیشن3 قادر به پردازش آن نیستند و فرقه حشاشین اتحاد منحصر به کنسول‌های نسل هشتم و کامیپوتر خواهد بود. در آبان 93 انتظار‌ها به پایان رسید و با گره خوردن انقلاب جدید فرقه ‌حشاشین با انقلاب فرانسه با عنوان اتحاد، نسخه جدید این سری از بازی‌ها روانه بازار شد. به لطف حضور استادان ورزش پرهیجان پارکور در کنار طراحان اتحاد، حرکات قهرمان داستان با نام آرنو (Arno) ‌زیباتر از تمام حشاشین پیشین است، به‌گونه‌ای که دلتان نمی‌خواهد حتی یک لحظه در خیابان‌ها بسیار زیبای پاریس راهپیمایی کنید و ترجیح می‌دهید با بالا رفتن از دیوارها و ساختمان‌ها و انجام حرکات آکروباتیک، خود را به مقصد تعیین‌شده برسانید. داستان و برخی از ماموریت‌های تکراری تنها ضعف‌های اتحاد هستند؛ هرچند با یک گیم‌پلی هیجان‌انگیز، تقویت بخش‌های آنلاین و ماموریت‌های Co-op بسیار جذاب در کنار گرافیک بسیار خوب می‌توان از دو ضعف نامبرده چشم‌پوشی کرد. اگر در کنار دوستانتان بازی کنید، ماموریت‌های Co-op نسبتا سخت و جذابی در بازی قرار داده شده که انجام دادن آنها حتی دلچسب‌تر از انجام ماموریت‌های اصلی است. گرافیک اتحاد خیره‌کننده بوده و بخش‌های مختلف شهر پاریس کاملا براساس نمونه‌های واقعی و با جزییات فراوان شکل گرفته‌اند تا در کنار تجربه یک داستان جدید از فرقه ‌حشاشین، سفر نوروزی رایگان به یکی از زیباترین شهرهای دنیا داشته باشید.

بزرگ سیاره کوچک3 (Little Big Planet 3)
تاریخ انتشار: آذر 93
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن4 و3

خلاقیت عنصری است که می‌تواند به‌تنهایی یک عنوان ساده و بی‌آلایش از نظر گرافیکی را به بالاترین قله‌های موفقیت برساند. اگر این خلاقیت با گرافیک ترکیب شود، عنوانی حاصل می‌شود که قادر است در توفان به راه انداخته شده توسط غول‌هایی همچون ندای وظیفه و فرقه ‌حشاشین روانه بازار شود و خودنمایی کند. بزرگ سیاره کوچک با انتشار در سال 1387 خلاقیت طراحان و کاربران نهایی را با هم ترکیب کرد و حاصل آن خلق بیش از هشت میلیون مرحله انحصاری و به طبع آن عنوانی پایان‌ناپذیر بود. نسخه سوم این عنوان انحصاری پلی‌استیشن در سال 93 روی دو پلتفرم پلی‌استیشن3 و 4 منتشر شد و همانند دو عنوان پیشین نام‌ و آوازه‌ای برای خود پیدا کرد. مد داستانی بازی با بخش‌های متنوع نخستین گزینه برای آشنایی با بزرگ سیاره کوچک است اما بزرگی و وسعت این عنوان زمانی مشخص می‌شود که پای مراحل خلق شده توسط کاربران و بازی‌کننده‌ها به میان آید. با استفاده از بخش آنلاین می‌توان به مراحلی که بازی‌کننده‌ها با استفاده از ادیتور بازی خلق کرده‌اند دسترسی پیدا کرد و از وجود این حجم انبوه از بازی‌کننده‌های خلاق در دنیا حیرت‌زده شد. خلق مرحله نخست سرزمین ناشناخته2 (Uncharted 2)، مرحله‌ای از آخرین بازمانده ما (Last of US) و حتی مورتال کمبت با ابزارهای ساده فراهم شده بازی تنها نمونه‌های اندکی از هشت میلیون مرحله طراحی شده توسط بازی‌کننده‌ها هستند. در عنوان جدید کاراکترهای قابل کنترل به چهار عدد افزایش پیدا کرده‌اند تا دست بازی‌کننده‌ها و طراحان برای نمایش هنر خود بیش از پیش باز باشد. این کاراکترها عبارتند از پسر کیسه‌ای (Sackboy)، اودساک (‌Oddsock) ‌با قابلیت حرکت سریع، تاگل (Toggle ) با هیکل بزرگ و قابلیت کوچک شدن و سووپ (Swoop) با توانایی پرواز. بزرگ سیاره کوچک در ابتدا از چند باگ‌ آزاردهنده رنج می‌برد که به لطف به‌روزرسانی‌های متعدد در حال حاضر تقریبا تمام آنها برطرف شده‌اند و می‌توان در ایام نوروز به‌راحتی و بدون مشکل به این جنبش جهانی خلاقیت پیوست.

فرمان: 1886 (The Order: 1886)
تاریخ انتشار: اسفند 93
پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن4

با آغاز ماه اسفند 93 تقریبا یک‌سال و نیم از عرضه کنسول جدید سونی می‌گذشت. تا آن زمان عنوان انحصاری منتشر نشده بود که با تکیه برآن بتوان پرچم سونی را بالاتر از مایکروسافت قرار داد و از پلی‌استیشن4 به‌عنوان قدرتمند‌ترین کنسول نسل هشتم نام برد، اما با ورود شوالیه‌های قسم‌خورده سونی اوضاع کاملا تغییر کرد. فرمان 1886 از همان روزهای نخست نمایش بازی، با گرافیک فوق‌العاده و نزدیک به واقعیت خود همه را حیرت‌زده کرده بود، اما همواره این نگرانی وجود داشت که نکند همانند برخی از بازی‌های ویدیویی نظیر نگهبانان (Watchdogs) در زمان انتشار فرمان 1886 به‌منظور حفظ فریم‌ریت گرافیک آن کاهش پیدا کند. سرانجام انتظارها به پایان رسید و جدیدترین اثر Ready at Dawn و سانتامونیکا به‌عنوان خالق سری بازی‌های خدای جنگ روانه بازار شد. گرافیک فرمان 1886 نه‌تنها کمتر نشده بود، بلکه بهتر و چشم‌نوازتر از نمایش‌های ابتدایی بازی نیز به‌نظر می‌رسید. در این اثر انحصاری پلی‌استیشن4 گرافیک خیره‌کننده با یک گیم‌پلی متنوع و به‌دقت کارگردانی شده ترکیب شده که البته با حضور نام سانتامونیکا در کنار نام بازی و سابقه این شرکت چیز چندان عجیبی نیست. گیم‌پلی چنان متنوع و متغیر است که اگر کسی کنترلر پلی‌استیشن4 را در دست شما نبیند، تصور می‌کند مشغول دیدن یک فیلم علمی‌تخیلی قرن نوزدهمی هستید. ترکیب تجهیزات پیشرفته‌ای همچون مسلسل‌های خودکار، ارتباط بی‌سیم و پشتیبانی هوایی با حال و هوای لندن در حال پیشرفت قرن نوزدهم به استادانه‌ترین شکل ممکن صورت گرفته تا هیچ تناقضی در بازی احساس نشود. نبردهای استاندارد با موضوع سنگرگیری و تیراندازی به سمت نیروهای دشمن و نبردهای تن‌به‌تن با ضربات Melee Attack متنوع با یک محیط تخریب‌پذیر و البته صداگذاری فوق‌العاده‌ ترکیب شده‌اند تا گیم‌پلی تشکیل دهند که چند بار می‌توان آن را به‌‌پایان برد و از نو آغاز کرد. فرمان 1886 در حال حاضر بهترین عنوانی است که می‌توان برای پلی‌استیشن4 تهیه کرد و با تکیه برآن از خرید محصول جدید سونی راضی بود.

سال 94 به لطف ورود سه عنوان انحصاری با نام‌های سرزمین ناشناخته4، تا طلوع (Until‌ Dawn) و Bloodborne روی پلی‌استیشن4، خیزش مهاجم مقبره و احتمالاQuantum Break روی ایکس‌باکس‌وان و طبق معمول عنوانی از ندای وظیفه و فرقه حشاشین به احتمال فراوان سالی پربرکت برای بازی‌کننده‌ها خواهد بود.

* گزارش از یاسر مستجاب‌الدعوه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
amir
1394/04/21 - 16:20

واقعا مطالب زیبایی بود من لذت بردم با تشکر
تورهای مسافرتی آفری
پشیمانی عجیب دو پرسپولیسی
کشف پیکر دختر مفقودشده در سیل سوادکوه پس از ۷ روز
حامد عسگری کتابی از شهید جمهور نوشت
سنسور فشار چیست؟
راهنمای جامع برای داشتن پوستی سالم و درخشان
۳۳۰۰ استاد دانشگاه‌ در دولت روحانی اخراج و بازنشسته شدند
برگزاری جشن فارغ التحصیلی دانشجویان علوم پزشکی در حرم مطهر رضوی
تعداد فوتی های زائران ایرانی در حج به ۲۵ نفر رسید
نظر همسر شهید مهدی باکری درباره پزشکیان +فیلم
تکذیب افزایش چاپ پول در دولت شهید رئیسی
تفاوت کلید مینیاتوری و کلید اتوماتیک
داکت اسپلیت چیست؟
ادعای پزشکیان رد شد؟/ ماجرای اخراج چند دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی تبریز
مرخصی کارمندان و کارگران در قانون کار چگونه محاسبه می شود؟
رگبار و رعد و برق در تهران و ۹ استان دیگر
شرط و شروط بیرانوند برای بازگشت به پرسپولیس
راهکارها و نکات کلیدی زیبایی پوست
روش‌های آموزش زبان
رد پیشنهاد پرسپولیس و شوکه کردن مدیران استقلال
مزارعی: بزرگترین ترس ما بازگشت به دهه سیاه نود است/ پارسا: همه ما، همدل برای پیروزی جبهه انقلاب تلاش کنیم
لغو قرارداد ستاره‌های پرسپولیس با تراکتور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top