تاریخ انتشار: جمعه 1394/01/21 - 20:29
کد خبر: 163241

ادعای عجیب المانیتور درباره انتشار «فکت شیت»

خبرنامه دانشجویان ایران: یک رسانه آمریکایی از قول مقامات این کشور مدعی شده وزرای خارجه ایران و آمریکا قبل از انتشار «فکت‌شیت» طرف آمریکایی درباره آن رایزنی کرده بودند.

به گزارش فارس، مقامات آمریکایی ضمن اذعان به اینکه ایرانی‌ها از تصمیم طرف آمریکایی برای انتشار «فکت‌شیت» راضی نیستند گفته‌اند «محمد جواد ظریف» و «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا از قبل در این باره رایزنی کرده بودند.

بر اساس گزارش المانیتور، تأکید مقامات آمریکایی این است که راه دیگری برای ایجاد فضای سیاسی لازم برای رسیدن به توافق هسته‌ای وجود نداشته است.

در همین حال، «ایلان گلدنبرگ»، یکی از مقام‌های سابقه وزارت خارجه دولت اوباما مدعی است ایرانی‌ها نمی‌خواسته‌اند چیزی مکتوب شود در حالی که طرف آمریکایی اصرار داشته که این امکان‌پذیر نیست.

این مقام می‌گوید حتی زمانی که رسیدن به چارچوب توافق در دسترس به نظر می‌رسید، قرار دادن تمامی قطعات پازل در کنار یکدیگر کاری دشوار و سخت بوده است. وی می‌گوید: «ما نزدیک نمی‌شدیم و سپس برنامه پرواز هواپیما را عوض می‌کردیم... تمام آن هفته اینطور گذشت.»

المانیتور درباره سختی‌های مذاکرات از قول یک مقام آمریکایی می‌نویسد که در روزهای آخر مذاکرات، صدای چرخیدن دستگاه قهوه‌ساز «نسپرسو» در اتاق مذاکره آمریکایی‌ها به صدایی تبدیل شده بود که دائماً به گوش می‌رسید. بین ۳۱ مارس تا دوم آوریل که رسیدن به چارچوب توافق اعلام شد، اعضای مذاکره‌کننده ایران و آمریکا حداکثر دو ساعت می‌خوابیدند.

در یکی از این روزها یکی از مقامات آمریکایی تصادفاً مطالب مورد نظر خود را با یک ماژیک پاک نشدنی روی تخته وایت‌برد آمریکایی‌ها ـ که معمولاً مفاد چارچوب توافق بر روی آن نوشته و بعد پاک می‌شد ـ نوشت؛ به گفته منابع المانیتور، پاک کردن این اعدام و ارقام که ظاهراً قرار بوده محرمانه بمانند بعداً نزدیک به ۲۰ دقیقه وقت گرفته است.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top