تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/01/31 - 14:51
کد خبر: 164244

منافع ملی و «فکت شیت»

روس ها هم برای مصرف داخلی حرف می زنند؟

روس ها هم برای مصرف داخلی حرف می زنند؟

محمد جواد ظریف می دانست «فکت شیت آمریکایی» چقدر مهم است، به خاطر همین در همان ساعات اولیه پس از انتشار فکت شیت در توییتر خود نوشت: " رسانه ها به خبرسازی ها توجه نکنند،Fact Sheet در دور قبل هم بویی از واقعیات نداشت".

خبرنامه دانشجویان ایران: بیست روز بعد از انتشار بیانیه لوزان و فکت شیت امریکایی روسها حالا اعلام کرده اند که فکت شیت آمریکایی عین واقعیت است. مسئولان مذاکره کننده که فکت شیت آمریکایی را دارای «مصرف داخلی» برای اوباما و کری و «دروغ» توصیف می کردند، حالا در معرض این سوال قرار دارند که آیا اظهارات روس ها (مبنی بر درست بودن فکت شیت آمریکایی) هم «مصرف داخلی» دارد؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از مذاکرات لوزان و همزمان با قرائت متن بیانیه توسط موگرینی و ظریف خبر رسید که آمریکایی ها گزارشی از توافقات موسوم به «فکت شیتم را منتشر کرده اند.

محمد جواد ظریف می دانست «فکت شیت آمریکایی» چقدر مهم است، به خاطر همین در همان ساعات اولیه پس از انتشار فکت شیت در توییتر خود نوشت: " رسانه ها به خبرسازی ها توجه نکنند،Fact Sheet در دور قبل هم بویی از واقعیات نداشت".

پای ظریف و عراقچی که به تهران رسید، در یکی دو برنامه ای که حاضر شدند گفتند، فکت شیت آمریکایی دروغ است و برای مصرف داخلی است.

حالا چند روزی می گذرد؛ نزدیک به دوهفته. قرار بود فکت شیت ایرانی (که به نقل از نمایندگان مجلس رهبری از مذاکره کنندگان درخواست انتشارش را داشته) منتشر شود. ابتدا صالحی گفت: فکت شیت آماده شده و در جیب آقای ظریف است. بعد از مدتی که خبری از فکت شیت نشد،نمایندگان موافق و حامی و طرفدار دولت «انتشار فکت شیت» را برخلاف منافع ملی عنوان کردند. صالحی بعد گفت که همین حرفهایی که من، ظریف و عراقچی زدیم فکت شیت ایرانی است. بعد ظریف گفت: اصلا توافقی نکردیم که فکت شیت صادر کنیم.

صالحی در دومرحله: فکت شیت دست آقای ظریف است/ حرفهای من، دکتر ظریف و آقای عراقچی فکت شیت است

در این میان اظهاراتی همچون نظر محمدباقر نوبخت که گفته است "اگر لازم باشد فکت شیت ایران بصورت مکتوب منتشر خواهد شد" بر دامنه ابهامات انتشار افزود.

در تازه‌ترین اظهارنظر‌ها درباره این توافق، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه و مسئول تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات هسته‌ای طی اظهارنظری در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس روسیه بر درستی بیانیه کاخ سفید تاکید کرد و گفت: اطلاعات منتشر شده توسط کاخ سفید در مورد جزئیات توافق لوزان صحیح است.

ریبایکوف(مسئول مذاکره کننده روسی) :اطلاعات منتشر شده توسط کاخ سفید در مورد جزئیات توافق لوزان صحیح است

بلافاصله یک روز پس از این موضع گیری، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در دو مصاحبه مفصل و جداگانه با رسانه‌ها با اشاره به این سخنان ادعاهای مطرح شده در مورد بیانیه کاخ سفید را تصریح کرده و در مصاحبه با شبکه CBS گفت: روس‌ها نیز – کسانی که جز متحدان سنتی ما به شمار نمی‌آیند – در مورد آنچه که ما در قالب اطلاعاتمان {فکت شیت} منتشر ساختیم گفتند هم «صحیح» و هم «قابل اتکا» است.

همچنین وی در مصاحبه با (ABC This Week) گفت:دیروز روس‌ها نیز در قالب یک بیانیه گفتند که فکت شیت و یا حقایقی که توسط ایالات متحده امریکا بیان شد اطلاعات «قابل اتکا» و «صحیحی» می‌باشد.

اکنون اما این سوال مطرح است که به چه دلیل این مطالبه رهبری مبنی بر آنکه "چیز محرمانه ای نداریم" به تعویق می افتد چرا که تعویق آن به نوعی ابهامات را بر آنچه صورت گرفته است می افزاید.

دولتی ها می گویند همین اظهارات شفاهی مسئولان، فکت شیت ایرانی است اما منتقدان می گویند این فرار رو به جلو به این علت است که بر اظهارات شفاهی نمی توان عنوان سندیت اطلاق کرد حال آنکه مکتوبات قابل نقد و بررسی است.

یا برخی معتقدند انتشار متن مکتوب خلاف منافع است که در این باره باید گفت که مسئولان خود بارها اظهار داشته اند که رهبری نظام اشراف بیشتری به منافع ملی دارند و از این جهت مطالبه ایشان نمی تواند خلاف منافع ملی تصور شود چه اینکه مطلوبیات تیم ایرانی پشتوانه مردمی را هم به همراه خواهد داشت.

نمایندگان مجلس، به نقل از صالحی می گویند:انتشار فکت شیت درخواست رهبری است

حالا اما درخواست برای انتشار فکت شیت هر روز بیشتر می شود. گروههای دانشجویی و نمایندگان مجلس مهم ترین درخواست کنندگان انتشار فکت شیت ایرانی هستند. در نامه ای بی سابقه 213 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه خواستند که فکت‌شیت ایرانی از بیانیه لوزان را برای تبیین بهتر مواضع جمهوری اسلامی ایران منتشر کنند.

در این نامه آمده است: از آنجا که جزء بیانیه مشترک، متن قابل استنادی از طرف جمهوری اسلامی ایران در دسترس نیست و توضیحات و تفاسیر و برداشت‌های وزارت خارجه می‌تواند در بررسی و تبیین مواضع مفید باشد و نقد کارشناسان می‌تواند کمکی بر تنظیم و نگارش صحیح متن نهایی باشد، از وزارت امور خارجه می‌خواهیم گزاره‌برگ یا فکت‌شیت ایرانی را منتشر نماید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top