تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/02/02 - 09:39
کد خبر: 164420

پس از لوزان؛ فایده این همه نشست و مناظره چه بود؟

پس از لوزان؛ فایده این همه نشست و مناظره چه بود؟

واقعیت آن است که این اتفاق مولفه ای از تازگی و حیات جمهوری اسلامی است، همین که حتی اگر به تجربه های گذشته در بدعهدی آمریکا و غرب هم اکتفا نشد، حاضران و مسئولین در این عصر و دوره خود دریابند که دنیا آنقدر ها هم گلستان نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: شاید یکی از اتفاقات کم نظیر در تاریخ سیاسی بعد از انقلاب، همین حرف شنیدن ها و استدلال کردن ها باشد. همین که بالاخره اساتید دانشگاهی در مورد موضوعات روز ابراز نظر کنند، دانشگاهها را میدان مجادله های منطقی درباره منافع ملی کنند و خیلی از حرفهایی که دانشجویان و عامه مردم در نقاط دیگر دنیا حتی به الفبای آن هم آگاهی ندارند، خیلی راحت در اختیار عموم قرار دهند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پاسخ به سوال چرایی موافقت رهبر انقلاب با اصل مذاکرات هسته ای، ایشان چند بار و در سخنرانی های مختلف به اصل «کسب تجربه» برای ملت ایران اشاره می کنند.

واقعیت آن است که این اتفاق مولفه ای از تازگی و حیات جمهوری اسلامی است، همین که حتی اگر به تجربه های گذشته در بدعهدی آمریکا و غرب  هم اکتفا نشد، حاضران و مسئولین در این عصر و دوره، خود دریابند که دنیا آنقدر ها هم که آن ها فکر می کنند گلستان نیست. شاید این خوشبینی در عمل به نقد کشیده شود، حتی اگر رییس دولت بگوید که در سیاست خوشبینی و بدبینی معناندارد.

این تجربه هاکسب نمی شودف مگر منتقد توافق بد هسته ای در تلویزیون در پاسخ به خوشبینی بی اندازه موافق بیانیه لوزان به آژانس بین المللی انرژی اتمی بگوید:«فکر کردید آژانس کیه؟ آژانس اسراییله و این رو بارها ثابت کرده»

حضور لابی های صهیونیستی در همه نهادهای بین المللی مسئله ای است که حالا افکار عمومی دنیا بی ترس و واهمه آن را به چالش می کشند. شواهد مکرر حضور لابی های اسراییلی در سکوت شورای امنیت و سازمان ملل و یونیسف و ... در تجاوز به غزه، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان، عراق و لیبی و چند کشور جنگ زده دیگر به وضوح دیده می شود.

برای همین است که می گوییم شاید نیاز بود تا بازتعریفی از استکبار، استعمار، سرمایه داری و رژیم صهیونیستی برای حاضران در این عصر اتفاق بیافتد.

بیانیه لوزان نقطه عطف این اتفاق مهم بود. جایی که دیگر حتی صدا و سیما نیز سکوت 16 ماهه خود را شکست و برای اولین بار به منتقدان توافقات ژنو و بیانیه لوزان مجالی برای اظهار نظر داد.

رهبر انقلاب حتی فضای فعلی را یک فرصت خوب برای همدلی عنوان کردند و گفتند: الان فرصت خوبی است برای همدلی؛ یک عدّه‌ای مخالفند، یک عدّه‌ای اعتراض دارند؛ خیلی خب، مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقه‌مند به منافع ملّی‌اند، بسیار خب، یک جمعی از مخالفین را ــ از آن افرادی را که شاخصند ــ دعوت کنند، حرفهای آنها را بشنوند؛ ای بسا در حرفهای آنها یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه نکته‌ای هم نبود، آنها را قانع کنند؛ این میشود همدلی؛

به واقع فضای نشست ها و مباحثات و مناظرات پس از لوزان در حالی که طرفین ماجرا بر محور منافع ملی و از جهت دغدغه مندی به بیان نظرات خود می پرداختند، یکی از نیازهای فعلی کشور برای ایجاد فضای گفتگو بود. مقایسه این تلاش موفق و رشد دهنده برخی -که در الفاظ مصطلح شده و البته به ابتکار خودشان به «دلواپس» موسوم شده اند- با آنچه در سالهای پیشتر و با عنوان تلاش برای آزادی بیان اتفاق می افتاد، نتایج قابل تاملی به دست می دهد. فرصتی که جریان منتقد توافق بد هسته ای در اختیار فضای سیاسی کشور قرار داد، از ان جهت قابل اهمیت است که علاوه بر آگاهی های فراوانی که به سطح جامعه مخابره کردف حساسیت های ملی میهنی را نیز افزایش داد، تا آنجا که عامه مردم در کوچه و بازار هم به منافع ملی حساس هستند و مذاکرات را جز به جز دنبال می کنند.

تلاش های مردمی برای نشست های گسترده برای نقد توافقات بد در حالی صورت می گرفت که صدا و سیما باز عقبتر بود و با تاخیری 16 ماهه فضا مناظراتی در این باره را در خود ایجاد کرد.

این اتفاقات مفید در مقایسه با تلاش هایی که برای آزادی بیان در سالهای دوم خرداد می شد، بیشتر نمایان می شود. آنجا که تئوریسین های این جریان با استحاله و تهی کردن هویت های ملی میهنی می خواستند به سطحی از آزادی بیان برسند.

اکنون و در عین حال که مذاکرات در حال پیگیری است، تیم مذاکره کننده سخنان منتقدان را می شنوند، در حداقلِ ترِن حالت همین شنیدن اظهار نظر ها زوایای جدیدی را برای مسئولین مذاکرات می گشاید. امید بیشتر آن است که دولت نکات مفید را فارغ از جهت گیری های سیاسی به کار بندد تا توافقات بهتری صورت پذیرد. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top