تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/02/07 - 23:18
کد خبر: 164972

حاشیه های پررنگ تر از متن حضور صالحی در دانشگاه صنعتی شریف؛

دانشجویان خطاب به توفیقی هنگام تقدیر از صالحی: «فتنه گر حیا کن، صالحی رو رها کن»/ پلاکاردهای معنادار دانشجویان: «ما سوال داریم» +تصاویر

دانشجویان خطاب به توفیقی هنگام تقدیر از صالحی: «فتنه گر حیا کن، صالحی رو رها کن»/ پلاکاردهای معنادار دانشجویان: «ما سوال داریم» +تصاویر

در این مراسم تعدادی از دانشجویان پلاکاردها و دست نوشته هایی از قبیل «18 روز گذشت- فکت شیت ایرانی منتشر نشد»، «شفاف سازی جزئیات»، «فکت شیت چی شد؟!»، «محرمانه را منتشر کنید»، «توسعه علمی به تنهایی کافی نیست»، «شفاف سازی مصداق همدلی است»، «صنعت هسته ای ضرورت انکارناپذیر کشور ایران است»، «ما سؤال داریم»، «دعوت بی پاسخ همه تشکل های دانشجویی» را در دست داشتند.

خبرنامه دانشجویان ایران: بعدازظهر امروز دوشنبه 7 اردیبهشت ماه همایشی با عنوان «انرژی هسته‌ای؛ دیروز، امروز، فردا» با حضور دکتر «علی‌اکبر صالحی» در سالن «جابر بن حیان» دانشگاه صنعتی شریف از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ازدحام جمعیت در سالن برگزاری مراسم به نحوی بود که تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید سرپا و در بیرون سالن اقدام به پیگیری مباحث مطرح شده در جلسه می کردند.

در این مراسم تعدادی از دانشجویان پلاکاردها و دست نوشته هایی از قبیل «18 روز گذشت- فکت شیت ایرانی منتشر نشد»، «شفاف سازی جزئیات»، «فکت شیت چی شد؟!»، «محرمانه را منتشر کنید»، «توسعه علمی به تنهایی کافی نیست»، «شفاف سازی مصداق همدلی است»، «صنعت هسته ای ضرورت انکارناپذیر کشور ایران است»، «ما سؤال داریم»، «دعوت بی پاسخ همه تشکل های دانشجویی» را در دست داشتند. همچنین تعدادی دیگر از دانشجویان در حین سخنرانی دکتر «صالحی» اقدام به سردادن شعار «صالحی صالحی حمایتت می‌کنیم» کردند.

دکتر «صالحی» در این مراسم با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا به دو قسمت ثانویه و اولیه تقسیم می‌شود گفت: "تحریم‌های اولیه آنهایی هستند که مربوط به درون آمریکاست یعنی دولت این کشور اجازه تعاملات اقتصادی، تجاری و بازرگانی به تجار آمریکایی، شرکت‌ها و موسسات خودش با ایران را نمی‌دهد و تحریم‌های ثانویه آنهایی هستند که از مرزهای آمریکا عبور می‌کند و مربوط به شرکت‌ها،‌ کشورها و افرادی است که هم با آمریکا تعامل دارند و هم با ایران و به واسطه تعامل‌شان با ایران تحریم‌ شده‌اند که آنها قرار است برطرف شوند... من نمی‌خواهم خلاف واقع بگویم. آمریکا نمی‌گوید که این تحریم‌ها ملغی می‌شود بلکه می‌گوید فعلا اجرای آنها را متوقف می‌کند اما تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو می‌شود... این زمان ممکن است یک ماه یا دو ماه بعد از توافق باشد".

در ادامه این مراسم برخی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف از جمله دکتر «اردلان»، دکتر «جعفر توفیقی» و دکتر «عباس ملکی» در خصوص دکتر «علی اکبر صالحی» و تمجید از وی به سخنرانی پرداختند.

این در حالی بود که پس از سخنان دکتر «توفیقی» تعدادی از دانشجویان اقدام به سردادن شعار «فتنه‌گر حیا کن، صالحی رو رها کن» کردند که در مقابل تعداد دیگری از دانشجویان نیز اقدام به کف زدن و هو کردن و سردادن شعار «دکتر ظریف زنده باد،‌ صالحی پاینده باد» کردند.

در این حین دکتر «صالحی» در واکنش به فضای ملتهب سالن مجدداً پشت تریبون قرار گرفت و گفت: "ما اختلاف‌هایی با یکدیگر داریم اما یک چیز مهم است این که اختلاف هم باید در بستر اخلاق باشد ما باید به بزرگان خود احترام بگذاریم. خیلی مسائل ممکن است در کشور پیش بیاید و اختلاف نظرهایی به وجود آید اما خدا را شاهد می گیرم هیچ کس خدایی نکرده نمی‌خواهد به انقلاب خدشه‌ای وارد شود".

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مشروح اظهارات علی اکبر صالحی در سخنرانی سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف را در زیر می خوانید:

** تاریخ بزرگ ایران فکر و اندیشه ایرانی و انسجام و وحدت ملت ایران سه ویژگی است که باعث شده کشور ما در جایگاه ویژه‌ای قرار گیرد به طوری که دوست و دشمن هرکدام از منظر خود ایران را کشوری خاص قلمداد می‌کنند.

**انقلاب ما شیوه حکمرانی جدید در عصر حاضر ارائه کرد. شیوه‌ای که یک ترک جدید در نظم جهانی به وجود آورد. به بهانه‌های مختلف از جمله این که انقلاب اسلامی مانع دموکراسی و حامی تروریسم و بر هم زننده حقوق بشر است سعی کردند مانع راه ما شوند اما نتوانستند و سپس سعی کردند با بهانه سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای مانع ما شوند. البته ما خدا را شاکریم که آنها به موضوع هسته‌ای چسبیدند چرا که اگر موضوعات دیگر یعنی حقوق بشر یا دموکراسی را هدف قرار می‌دادند معلوم نبود در این بحث جدلی چه چیز پیش خواهد آمد و آیا می‌توان برای آن انتهایی متصور بود یا خیر؟

** ما به دنبال انرژی هسته‌ای رفتیم چرا که فکر می‌کردیم نباید تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را به خواست و سیاست دیگر کشورها گره بزنیم. ما نمی‌خواستیم 6-5 میلیارد هزینه ساخت نیروگاه هسته‌ای کنیم و برای تامین سوختش نگرانی داشته باشیم که مبادا فلان کشور یک زمان نخواهد سوخت به ما دهد. از این رو نظام به عرصه فعالیت‌های هسته‌ای وارد شد و با وجود همه مشکلات و جنگ تحمیلی که نوعی جنگ جهانی علیه ما بود، توانستیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و در عرصه‌های مختلف موفق شویم. البته نه این که ما مشکل نداریم؛ حتما نواقصی داریم اما انقلاب مثل کودکی که مسیر رشد را طی می کند خود را اصلاح خواهد کرد و حسن بزرگ ما اصلاح‌پذیری‌مان است.

**کشور ما در میان 57 کشور اسلامی منحصر به فرد است. هر کشور در حال توسعه‌ای که بخواهد نیروگاه هسته‌ای بسازد اول باید قراردادی امضا کند مبنی بر این که به دنبال غنی‌سازی نمی‌رود و از این حق مسلم خود می‌گذرد. حتی کره جنوبی با آن همه پیشرفت و توسعه اجازه غنی‌سازی و یا تولید آب سنگین ندارد و یا در میان کشورهای اسلامی هیچ کشوری نیست که ماهواره به فضا فرستاده باشد یا در تولید سلول‌های بنیادی و یا شبیه‌سازی اقدامی را انجام داده باشد.

** چالش هسته‌ای باعث شد ایران بیش از ظرفیتش در دنیا شناخته شود. اگر وزن ما 40 بود آنها این وزن را به 90 رساندند. در گوشه و کنار و حتی فرزندان ما از ما می‌پرسند «خودمانیم چند تا بمب داریم؟» این صحبت‌ها یعنی ما حتی خودمان هم باور نمی‌کنیم که بمب نداریم و این با وجود آن‌که فتوای رهبری را داریم و سیاست‌مان رفتن به سمت سلاح هسته‌ای نیست بد هم نیست، در چارچوب سیاست ابهام خوب هم هست. چرا که ما را در جایگاه قدرت هسته‌ای قرار می‌دهد و این خوب است.

 

**در مذاکرات هسته‌ای یکی از مقامات طرف مقابل به من می‌گفت که فلان موقع خوابم نمی‌برد و از تختخواب بیرون آمدم و شروع کردم به نوشتن این که ایران وقتی پس از توافق به کشورش بازگردد چه چیزهایی به دست آورده است؟ و چه چیزهایی را به مطبوعات خود خواهد گفت. اولین چیزی که نوشتم این بود که شما خواهید گفت با مقاومت‌مان پوز استکبار را به خاک مالیدیم. این مقام هم‌چنین گفت که شما توانسته‌اید چیزهایی را به دست آورید که یک زمان ما با آن مخالفت 100 درصد داشتیم و این دستاورد جز با اقتدار ملی به دست نیامده است. البته مذاکره‌کننده هم مهم است و ما در روایات داریم که اگر کاری را بلد نیستید مسوولیتش را به عهده نگیرید و خدا را شکر که مذاکره کنندگان ما کاربلد هستند.

** تمام دستاوردهای ما در مذاکرات با همه امکاناتی که در اختیار داریم مرهون اراده ملت، دانشمندان و خون شهدای ماست.

** آینده این ملت بسیار روشن و تابناک است. 36 سال در زمان حیات یک ملت یک چشم بهم زدن است و این زمان در برابر 3 هزار سال تاریخ و قدمت چیزی نیست. امروز ایران نه آن‌که جزء هفت قدرت اقتصادی دنیا باشد اما در تعاملات سیاسی جزو کشورهای قدرتمند است.

**الان در موضوعات بین‌المللی به ویژه منطقه‌ای تا ایران تصمیم و نظرش را ارائه نکند تمامی تصمیم‌ها و مسائل به بیراهه می‌رود. ایران آرام آرام در قلب و فکر مردم نفوذ کرده است چرا که حق را دنبال می‌کند.

**در صورتی که توافقنامه امضا شود تمام قطعنامه هایی شورای امنیت ملغی خواهد شد. اکنون شش قطعنامه شورای امنیت تحت عنوان اشاعه بر علیه ایران صادر شده اند و در صورت تو افق یک قطعنامه به منظور اجرای توافقنامه ایران و ۱+۵ صادر خواهد شد که قطعنامه جدید چگونگی به اجرا گذاشتن توافقنامه را بیان کرد و بر اساس آن تحریم ها ملغی خواهد شد.

** تنها دو نوع تحریم که در قطعنامه ها بوده است در حال مذاکره هستند که ربطی به قطعنامه های اقتصادی ندارند. یکی از این تحریم ها، تحریم های تسلیحاتی و دیگری تجهیزات و کالاهای اشاعه ای است و بحثی که هم اکنون وجود دارد این است که آنها می گویند ایران فعلا اجازه خرید و فروش تسلیحات را ندارد و اکنون درباره بازه زمانی صحبت می کنیم که آنها بحث سال را مطرح می کنند و ما بحث ماه را.

** آمریکا دارای دو نوع تحریم است که یک نوع برآمده از فرمان رئیس جمهور آمریکا است و دیگری مصوبات کنگره. این تحریم ها دارای دو نوع هستند که به تحریم های اولیه و ثانویه معروفند. تحریم های اولیه مربوط به خود آمریکا می شود. به طور مثال اجازه نمی دهد یک تاجر آمریکایی با ایران همکاری کند که این موضوع به خودش مربوط است اما تحریم های ثانویه تحریم هایی که از مرزهای آمریکا عبور می کند و این تحریم ها بر اساس توافق برطرف می شود. من نمی‌خواهم خلاف واقع بگویم. آمریکا نمی‌گوید که این تحریم‌ها ملغی می‌شود بلکه می‌گوید فعلا اجرای آن‌ها را متوقف می‌کند اما تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو می‌شود.

** بر اساس توافقنامه ما باید اقداماتی را بر روی زمین انجام دهیم و طرف مقابل نیز باید اقدامات قانونی خود را بر روی کاغذ انجام دهد هر زمان که اقدامات ما انجام شد و آژانس آنها را تایید کرد و اقدامات طرف مقابل نیز صورت گرفت این تحریم های ثانویه آمریکا متوقف و همچنین تحریم های اتحادیه اروپا لغو می شود که این زمان ممکن است یک ماه یا دو ماه بعد از توافق باشد.

** اکنون دوستان ما در حال مذاکره بر روی همین موضوعات هستند که چطور تضمین های لازم در این باره گرفته شود. تصمیماتی نیز اتخاذ شده که اکنون نمی توانم درباره آنها صحبت کنم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیت الله رئیسی به شدت در مقابل فساد حساس بودند و می‌ایستادند
آیا طلسم ۲۰ سال غیبت زنان در هیأت رئیسه مجلس شکسته می‌شود؟
نشست عرصه کارآفرینی زنان با حضور بازرگانان و تولیدکنندگان
هشتم خرداد، عبور نخستین قطار مسافری شیراز-مشهد از محور یزد-اقلید
تداوم اختلافات داخلی در تل آویو درباره توافق با حماس
توقیف محموله قاچاق در پوشش مرسوله‌های پستی در لرستان
رکورد زنی مریم طوسی در کلمبیا
۷۰ سازمان حقوقی خواستار اعلام رسمی قحطی در غزه شدند
اوجی: بازگشت صنعت نفت به جایگاه واقعی از مهم‌ترین مطالبات شهید رئیسی
پیام سرلشکر باقری به سیدحسن نصرالله
تجدید میثاق دانشگاهیان کرمان با سیدالشهدای خدمت
اعلام جزییات انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان
واکنش شمسایی به قرعه فوتسال ایران در جام جهانی
وزیر خارجه عمان راهی تهران می‌شود
رایزنی سفیر ایران با وزیر کشور عربستان درباره حج
ردیابی ۲۴ ساعته جریان خون مغز با برچسب سونوگرافی
مریم طوسی در کلمبیا سوم شد و رکورد شکست
وقوع زمین لرزه ۳.۷ رشتری در سیرچ کرمان
قدردانی هیئت دولت از رهبر انقلاب و مردم
نجات ۱۸ نفر از آتش‌سوزی باشگاه ورزشی بانوان در اصفهان
برگزاری قرعه‌کشی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top