تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/02/27 - 14:23
کد خبر: 166599

چند نفر بی سواد در کشور وجود دارد؟

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس سازمان سوادآموزی با اشاره به اینکه میانگین سن سواد‌آموزی در کشور 31 سال است، گفت: هم اکنون بالغ بر 3 میلیون و 500 هزار نفر زیر 50 سال در کشور بی‌سواد هستند.

به گزارش فارس از اراک، علی باقرزاده پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری ساوه اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 90، حدود 9 میلیون و 719 هزار نفر بی‌سواد در کشور شناسایی شد که بیش از 6 میلیون نفر از این افراد در گروه سنی بالای 50 سال قرار داشتند.

وی با اشاره به این که افراد بالای 50 سال در اولویت آموزش قرار ندارند، تصریح کرد: هم اکنون بالغ بر 3 میلیون و 500 هزار نفر زیر 50 سال در کشور بی‌سواد هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح شناسایی و آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان بیان داشت: مدیران مدارس را موظف کردیم اطلاعات جامعی از اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان تهیه کنند تا از این طریق زمینه آموزش و سوادآموزی آنها فراهم شود.

باقرزاده پیرامون طرح تشویق نقدی برای الزام به سوادآموزی اولیای دانش‌آموزان گفت: بی‌سوادهایی که از فرصت حضور در کلاس‌های سوادآموزی استفاده کنند، مورد تشویق قرار می‌گیرند و در غیر این صورت با محدودیت‌هایی از قبیل ممانعت صدور گواهی‌نامه و پروانه کسب مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سواد، مجموعه‌ای از توانایی‌ها است که به انسان کمک می‌کند تا بتواند آگاهانه و با اختیار در امور جامعه شرکت کرده و زندگی خود را مدیریت کند، اظهار کرد: آنچه که ما بر آن متمرکز هستیم حداقل سواد است که شامل توانایی خواندن و نوشتن، توانایی روخوانی قرآن و توانایی حساب کردن است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بی‌سوادی محدود به نداشتن توانایی خواندن و نوشتن نیست و بسیاری از کسانی که خواندن و نوشتن می‌دانند، سواد اجتماعی ندارند.

وی در خصوص نحوه شمارش افراد بی‌سواد در کشور بیان داشت: در ایران از دو روش استفاده از آمارهای ثبتی و سرشماری برای شمارش افراد بی‌سواد استفاده می‌شود، از سویی سرشماری بر اساس خوداظهاری است، به همین دلیل شاید افراد اطلاعات غلط بدهند، ما تاکنون از روش سرشماری استفاده کرده‌ایم که آخرین نتایج هم مربوط به سرشماری در سال 90 است.

باقرزاده با اشاره به دلایل به وجود آمدن بی‌سوادی، افزود: عوامل فردی، محیطی و آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و عوامل اقتصادی در به وجود آمدن بی‌سوادی نقش مهمی دارند.

رئیس سازمان سوادآموزی ادامه داد: ما در دوره مقدماتی، از 19 میلیون نفر ثبت‌نام کردیم که 10 میلیون نفر موفق شدند این دوره را پشت سر بگذرانند.

باقرزاده اظهار داشت: در دوره تکمیلی سوادآموزی 12 میلیون نفر را ثبت‌نام کردیم که 7 میلیون نفر از آنها توانستند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذرانند و در دوره پایانی نیز 3 میلیون نفر ثبت‌نام شدند.

وی بیان کرد: آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان مهم‌ترین فعالیت سازمان است، زیرا 940 هزار ولی دانش‌آموز زیر 50 سال داریم.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید روش اندیشیدن را به آدم‌ها یاد بدهد، زیرا جامعه امروز محصول تفکر دیروز است، ادامه داد: باید از حافظه محوری به سمت خردورزی حرکت کرد تا بتوانیم شاهد رشد و تعالی جامعه در زمینه‌های مختلف باشیم.

باقرزاده گفت: بزرگ‌ترین خدمت در هر دستگاه اجرایی، ارائه فهرستی از افراد بی‌سواد و کم‌سواد 10 تا 49 سال است که باید زمینه جذب و آموزش آنها را فراهم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص بی‌سوادی اتباع بیگانه اظهار کرد: سال گذشته پنج برابر کمک کمیساریای عالی سازمان ملل از منابع دولتی برای باسوادی هزینه کردیم.

وی بیان داشت: هر موسسه غیر دولتی، نهاد عمومی، تعاونی و... بتواند کودکان در معرض آسیب زیر 19 سال (خیابانی و کار) که به تحصیل اشتغال ندارند به سر کلاس درس برگرداند و از سواد برخوردار کند 350 هزار تومان تا 400 هزار تومان به ازای هر نفر پاداش دریافت خواهد کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top