تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/03/04 - 16:00
کد خبر: 167378

هرگونه تایید٬ تکذیب٬ تبریک از طرف رهبری ممنوع!

هرگونه تایید٬ تکذیب٬ تبریک از طرف رهبری ممنوع!

نکته قابل تامل این است که نباید از آن سوی بام افتاد و ظریف و همکارانش را مصون از خطا و اشتباه دانست. اتفاقا نوع و مدل برخورد مناسب با یک جریان که در روش مورد انتقاد منتقدین قرار می گیرد، این است که با دیدن خطاها و نقایص کار به وی گوشزد کرد تا منافع ملی قربانی نشود.

خبرنامه دانشجویان ایران: «شما بیجا می کنید از طرف رهبری حرف می زنید». بخشی از دیالوگ دیروز مشاجره مجلس بود میان ظریف و کوچک زاده.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مذاکرات هسته ای در حالی ادامه دارد که آژانس و آمریکا درباره بازدید های فرا پروتکلی، بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان، حرفهای تازه ای زده اند.

تهدیدهای آمریکایی به مسائل کلی نظام مربوط می شد که حتی اگر رییس جمهور و دولت پاسخش را ندادند، رهبری نظام با قاطعیت بگوید که اجازه نخواهد داد که از دانشمندان ایرانی بازجویی شود و از مراکز نظامی بازدیدی صورت بگیرد. رهبری این درخواست آمریکایی ها را وقیحانه  خواند.

همین مسئله اما این روزها که چالش اصلی مذاکرات است، باعث شد مذاکره کنندگان به مجلس بروند. برخی نگرانی های رهبری و نمایندگان بی آنکه پاسخ داده شود، توسط ظریف و عراقچی تکرار شد. در میان مباحثات مشاجره ای میان کوچک زاده و ظریف رخ داد. کوچک زاده در عملی اشتباه گفت که ظریف را از زبان رهبری خائن می داند و ظریف گفت که بیجا می کنی از زبان رهبری حرف میزنی.

دیالوگ مشاجره آمیز ظریف و کوچک زاده در مجلس

این دیالوگ کافی بود تا موضوع کاملا عوض شود و ظریف که به عنوان مذاکره کننده ایرانی این روزها در میدان مذاکرات و عرصه بین المللی مشغول به فعالیت است، عنوانی بگیرد که در واقعیت نارواست.

اتفاقا این تفکر که هرکسی برای وارد کردن خسارات به کشور حتما باید جاسوس یا خائن باشد، تفکر اشتباهی است که برخی بی توجه به عواقب بد آن به تکرارش می پردازند و آن را پیگیری می کنند. جاسوس و خائن هردو در این سی و شش سال پس از انقلاب توسط همه مردم و از همه طیف ها مورد محاکمه قرار گرفته اند و عملا بقایی در سیستم حکومت نداشته اند، اگرچه در بعضی از موارد خسارت های غیرقابل جبرانی به کشور وارد کرده اند.

ظریف تا وقتی که وزیر خارجه است وتا زمانی که از حمایت رهبری و مردم برخوردار است امین مردم و نظام است و نباید القابی ناروا به وی و همکارانش در وزارت خارجه داد.

نکته قابل تامل این است که نباید از آن سوی بام افتاد و ظریف و همکارانش را مصون از خطا و اشتباه دانست. اتفاقا نوع و مدل برخورد مناسب با یک جریان که در روش مورد انتقاد منتقدین قرار می گیرد، این است که با دیدن خطاها و نقایص کار به وی گوشزد کرد تا منافع ملی قربانی نشود.

برخورد عصبانی با تیم مذاکره کننده درست نیست همان اندازه که تساهل و تسامح در برابر اتفاقات تلخ مذاکرات و تفسیر نابجا از حمایت رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده صحیح نیست.

این که یک روش غلط در دیپلماسی جمهوری اسلامی پایه ریزی شود و کسی نقد منصفانه ای نسبت به آن نداشته باشد، یا اعتراض عقلانی به آن نکند و همین که سیاست های کلان جمهوری اسلامی توسط یک برداشت نامناسب از توسعه و نگاه غربی در توسعه دچار خدشه شود، هزاران بار ضرربار تز از آن است که خائن یا جاسوسی بخواهد به کشور به طور مستقیم ضربه بزند، چرا که انحراف و استحاله نظام ارزشی خود نوعی براندازی است که البته به تدریج اتفاق می افتد.

در میانه همه این مباحث این روزها «نقش رهبری» در مذاکرات توسط گروههای مختلف با تفسیرهای متعدد بازتعریف می شود. برخی منتقدین معتقدند که تا رهبری درباره مذاکرات حرفی نزدند نباید نگران بود، برخی به ادعای دولتی ها باور دارند که رهبری از جزییات مذاکرات مطلع است، برخی دیگر می گویند که باید پیش از آنکه رهبری موضع گیری صریح کند، دست به اعتراض جدی زد چون پای منافع و مصالح کشور درمیان است و گروههای مختلف نظرات دیگری دارند.

در عین حال دولت و جریان های مختلف، برخی نهادها و سیاسیون نیز یا با تفسیر غلط یا به استناد عدم اتخاذ نظر رهبری درباره ادامه مذاکرات نظر خود را از زبان رهبری اعلام می کنند.

کار بیجایی که دیروز از سوی دو طرف ماجرا رخ داد. دولتی ها از زبان رهبری درباره حمایت کامل از روند فعلی مذاکرات زبان گشودند، برخی نمایندگان از زبان رهبری ادامه مذاکرات را رفتاری خائنانه خواندند. برخی مسئولین نهادهای انقلابی بی جهت به رهبر انقلاب پیرامون «اتفاق رخ نداده» تبریک گفتند. جریانی دیگرهم که عمدتا در بین سیاسیون شب انتخاباتی حضور دارند با مواضع دوپهلو تلاش می کنند این وسط فقط میزو صندلی خود را از دست ندهند.

اما آیت الله خامنه ای نظرات صریح و مشخصی داده است که تلاشهای بیجا برای سوء  استفاده از عنوان و جایگاه رهبری را ناکام می گذراد.

بر طبق این نظرات صریح هرکس می تواند وظیفه و نقش خود را باز بشناسد و بر اساس آن عمل کند. اینکه عده ای بگویند: "چون رهبری همه چیز را زیر نظر دارند پس تکلیف از ما ساقط است"، هم خیلی ساده لوحانه است. هرکس خودش وظیفه ای دارد ضمن اینکه هیچ کس نمی تواند از طرف رهبری موضوعی را تکذیب یا تایید و یا تبریک بگوید.

در دوره مذاکرات اخیر بارها و بارها تلاش شده است که از نقش رهبری در مذاکرات استفاده تبلیغاتی به نفع جریان دولت شود، حال آنکه در واقع اینطور نبوده و نیست.

حضرت ایشان در یک سخنرانی مبسوط در جمع دانشجویان کرمانشاه نکات بسیار مهمی را پیرامون وظایف رهبری عنوان می کنند که بخشی از آن ها را از نظر می گذرانیم:

-در واقع رهبری، یک مدیریت کلان ارزشی است. همین طور که اشاره کردم، گاهی اوقات فشارها، مضیقه‌ها و ضرورتها، مدیریتهای گوناگون را به بعضی از انعطافهای غیر لازم یا غیر جائز وادار میکند؛ رهبری بایستی مراقب باشد، نگذارد چنین اتفاقی بیفتد. این مسئولیتِ بسیار سنگینی است. این مسئولیت، مسئولیت اجرائی نیست؛ دخالت در کارها هم نیست. حالا بعضیها دوست میدارند همین طور بگویند؛ فلان تصمیمها بدون نظر رهبری گرفته نمیشود. نه، اینطور نیست.

آیت الله خامنه ای در کرمانشاه: رهبری نه می تواند دخالت کند، نه حق دارد دخالت کند، نه قادر است دخالت کند؛ اصلاً امکان ندارد.

-رهبری نه می تواند دخالت کند، نه حق دارد دخالت کند، نه قادر است دخالت کند؛ اصلاً امکان ندارد. خیلی از تصمیم های اقتصادی ممکن است گرفته شود، رهبری قبول هم نداشته باشد، اما دخالت نمی کند؛ مسئولینی دارد، مسئولینش باید عمل کنند. بله، آنجایی که اتخاذ یک سیاستی منتهی خواهد شد به کج شدن راه انقلاب، رهبری مسئولیت پیدا میکند. در تصمیم و عملِ رهبری باید عقلانیت در خدمت اصول قرار بگیرد، واقع‌بینی در خدمت آرمان‌گرائیها قرار بگیرد.

رهبر انقلاب در همان سخنرانی به نمونه ای از این انجام مسئولیت درباره مسئله هسته ای (سال 82) اشاره می کند: در قضیه‌ی هسته‌ای، در آن دوره‌ی اول که تلاطمهائی بود، بعضاً اقدامهائی انجام میگرفت که شاید مطلوب نبود. من آنجا در سخنرانی عمومی گفتم اگر چنانچه این کارها انجام نگیرد، خودم وارد میشوم. و همین هم شد. این معنای رهبری است؛ این یک چیزی است که از اسلام گرفته شده است؛ یک نکته‌ی مثبتی است در نظام اسلامی.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1394/03/04 - 16:13

اگر ماموران آزانس خواستند متر به متر نصف کشور ایران را هم با چمشان بسته نمونه برداری محیطی کنند، آنوقت تکلیف چیست؟ اگر از داخل آنچه که شما در مراکز نظامی پوشانیده اید، متر به متر نمونه برداری محیطی بخواهند بکنند، چطور می خواهید چشمان آنها را با دستمال ببندید؟
آقای ظریف جان حرف می زند که انگار با جمعی طفل خردسال در کودکستان طرف است.
ناشناس
1394/03/04 - 19:49

مگر این آقایان وزارت خارجه ماموریت دارند که بین مواضع رهبر و مردم ایران از یکسو و مواضع قدرت های استعماری از سوی دیگر واسطه گری کنند؟ وظیفه اصلی وزیر امور خارجه یک کشور واسطه گری او بین ملت خودش و دشمنان ملتش است؟
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top