تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/03/11 - 15:00
کد خبر: 168300

ضیاء هاشمی در نشست مشترک با انجمن های علوم انسانی:

دانشگاهیان باید مانند نمایندگان مجلس از مصونیت نطق برخوردار باشند

دانشگاهیان باید مانند نمایندگان مجلس از مصونیت نطق برخوردار باشند

هاشمی با اشاره به لزوم ایجاد مصونیت برای اساتید و دانشجویان فعال و حاضر در جلسات کرسی آزاداندیشی به پیشنهاد جدید ارائه شده به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: براساس این بند پیشنهادی، سخنان اساتید و دانشجویان در قالب موافق و مخالف نمی‌تواند مبنای اقدامات دستگاه‌های قضایی و سایر دستگاه‌های امنیتی شود. مانند شرایطی که نمایندگان مجلس در نطق‌های خود از مصونیت برخوردارند این شرایط نیز برای دانشگاهیان فراهم شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در نشست مشترک با انجمن‌های علمی علوم انسانی با موضوع کرسی‌های آزاداندیشی اظهار داشت: کرسی‌های آزاداندیشی با کرسی‌های نظریه‌پردازی متفاوت و از هم جدا هستند. آزاداندیشی نیز نیاز به کرسی ندارد و بدون کرسی آزاداندیشی باید وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران؛ وی افزود: آزاداندیشی همان تفکر، گفت‌وگو و بیان است که باید در سطوح مختلف جامعه و هر جامعه‌‌ای وجود داشته باشد اما در جامعه ما آنگونه که باشد نیست و به حد کفایت وجود دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به سخن رهبر انقلاب که نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت، ادامه داد: مناظره بخصوص در بخش‌های علمی و نخبگانی باید وجود داشته باشد اما متاسفانه در این بخش نیز محدودیت‌های است و آنچه جامعه نیاز دارد وجود ندارد.

وی با اشاره به برگزاری مناظره‌های با موضوعات مختلف در رسانه ملی و استقبال از برگزاری این مناظرات یادآور شد: خوشحالیم که رسانه ملی در این مسیر خط شکن شده و به برگزاری مناظراتی در حوزه‌های مختلف و به شکل معقول پرداخته است. البته ما در دانشگاه‌ها باید نقش خط شکنی را در این زمینه ایفا می‌کردیم اما امروز رسانه ملی در این زمینه خط‌شکن شده است.

هاشمی با بیان اینکه برخی خیال می‌کنند نظام سیاسی کشور با برخی گفت‌وگوها به خطر می‌افتد، گفت: در حالی این مباحث مطرح می‌شود که رهبر انقلاب ما را به گفت‌وگو تشویق می‌کنند و نگفتن‌ها را خطرناک می‌دانند و در مقابل عده‌ای خیال می‌کنند آزادی بیان یعنی هتاکی و اهانت. در حالی که این با مفهوم آزادی بیان بسیار فاصله دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ضمن انتقاد از عدم فعالیت برخی از انجمن‌های علمی حاضر در دانشگاه‌ها یادآور شد: تعداد کمی از انجمن‌ها در شرایط فعلی فعالند. البته هیچ انجمنی نیست که مشکل مالی نداشته باشد بخصوص انجمن‌های فعال در علوم انسانی. لذا وزارت علوم باید انجمن‌های علمی را تقویت کند نه اینکه تنها به آنها بودجه تزریق کند. زیرا ما در دانشگاه‌ها نیاز به ترویج فضای گفت‌وگو و فضای نقد و نقادی داریم و در همین زمینه نیز می‌توان به تقویت انجمن‌ها برای ترویج این فرهنگ پرداخت..

هاشمی با اشاره به اینکه باید به گونه‌ای فضای نقادی را در دانشگاه‌ها و جامعه ترویج کرد که نقد و گفت‌وگو سکه رایج شود، خاطرنشان کرد: نیاز مشترک وزارت علوم و انجمن‌های علمی ایجاد چنین فضایی است، لذا باید تلاش کنیم با همکاری یکدیگر بستر لازم را برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نقد و نقادی در دانشگاه‌ها فراهم سازیم.

وی با اشاره به برخی موضوعات پیشنهادی به انجمن‌های علمی برای برپایی کرسی‌های آزاد‌اندیشی گفت: در این مسیر برخی موضوعات به انجمن‌ها پیشنهاد می‌شود اما تنها این موضوعات مطرح نیست. ما نیاز به جریانی داریم که در بدنه دانشگاه‌ها فعال شود و به ترویج فضای نقد و انتقاد در دانشگاه‌ها کمک کند و در این مسیر ازحوزه علوم انسانی نیز به خوبی حمایت می‌کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به ویژگی‌های کرسی آزاداندیشی ادامه داد: آنجایی که تقابل و تجارب آرا وجود دارد و افراد دیدگاه‌های موافق و مخالف خود را مطرح می‌کنند از نظر ما آزاداندیشی است.

هاشمی با اشاره به مثالی درباره مقوله حجاب گفت: به عنوان مثال حجاب که امروز مسئله‌ای سیاسی، امنیتی و سازمانی شده است و به عنوان یک مسئله اجتماعی و آموزه‌ای دینی دارای جایگاه خاصی است نباید در جایی مانند کرسی آزاداندیشی مورد بحث و بررسی قرار گیرد چه جایی بهتر از کرسی آزاداندیشی است که این مسئله به بحث گذاشته شود.

وی با بیان اینکه نیازمند باز کردن فضا برای برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی هستیم و باید موانع موجود را برطرف سازیم ادامه داد: اعتمادسازی در این بخش بسیار مهم است. اعتمادسازی به توسعه جریان آزاداندیشی کمک می‌کند اینکه اگر استاد دانشگاه حرفی زد طرف مقابل هم بتواند حرفی را بزند نه اینکه یک طرفه بحث شود زیرا نظامات فعلی و سیاسی ما قویتر از آن هستند که اگر کسی هم نقد کرد ضعیف شوند بلکه با نقد و انتقاد آنها قویتر می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: موانع فرهنگی، اجتماعی و امنیتی مقابل ما قرار دارد، لذا اساتید و دانشجویان و انجمن‌های علمی نقش موثری در این بخش دارند.

هاشمی با اشاره به لزوم ایجاد مصونیت برای اساتید و دانشجویان فعال و حاضر در جلسات کرسی آزاداندیشی به پیشنهاد جدید ارائه شده به شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: براساس این بند پیشنهادی، سخنان اساتید و دانشجویان در قالب موافق و مخالف نمی‌تواند مبنای اقدامات دستگاه‌های قضایی و سایر دستگاه‌های امنیتی شود. مانند شرایطی که نمایندگان مجلس در نطق‌های خود از مصونیت برخوردارند این شرایط نیز برای دانشگاهیان فراهم شود.

وی در پایان به حمایت‌های معاونت فرهنگی از انجمن‌ها در برگزاری‌ کرسی‌های آزاداندیشی‌ها گفت:‌نگاه ما در کرسی‌های آزاداندیشی ترویجی است و اصرار داریم موارد مطرح شده در این جلسات به چاپ و نشر برسد تا از آن بتوان بیشتر بهره گرفت. لذا در این بخش معاونت فرهنگی از دانشگاه‌ها و انجمن‌ها حمایت می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top