تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/03/18 - 09:26
کد خبر: 168929

کمتر از یک هفته به آزمون سراسری 94 مانده؛

بهترین رژیم‌های غذایی برای داوطلبان کنکور در هفته پایانی

بهترین رژیم‌های غذایی برای داوطلبان کنکور در هفته پایانی

یکی از ملزومات داوطلبان برای شرکت در آزمون سراسری، داشتن وضعیت روحی و جسمی مناسب است که عملا به صورت یک قانون نانوشته درآمده و کسی که این شرط مهم را حین آزمون نداشته باشد، نمی‌تواند موفقیت مطلوب را کسب کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از ملزومات داوطلبان برای شرکت در آزمون سراسری، داشتن وضعیت روحی و جسمی مناسب(سرحال بودن، خسته نبودن، عدم افت فشار و ...) است که عملا به صورت یک قانون نانوشته درآمده و کسی که این شرط مهم را حین آزمون نداشته باشد، نمی‌تواند موفقیت مطلوب را کسب کند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تغذیه داوطلب در رزوهای پایانی منتهی به کنکور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که به عقیده کارشناسان و پزشکان این زمینه، برخورداری از سلامت ویژه بدنی در حین آزمون برای کسب نتیجه مطلوب، غیر قابل اجتناب است.

بر همین اساس، رژیم مناسب غذایی برای افزایش سطح کیفی حافظه، تثبیت سطح مناسب فشار خون و ... را برای بهره‌مندی داوطلبین کنکور سراسری در ادامه می‌خوانید.

تغذیه در دوره قبل از امتحان می تواند موجب تقویت قدرت فکری، آرامش اعصاب و روان و افزایش قدرت ایمنی بدن شود.

برای غذایتان هم مثل مطالعتان برنامه ریزی کنید

متخصصان تغذیه به داوطلبان کنکوری و اصولا همه در ایام امتحانات، هشدار می دهند که در زمان کار یا مطالعه غذا نخورند و برای غذا خوردن زمان خاصی را در نظر بگیرند تا با آرامش بیشتری غذا بخورند.

همچنین گفتنی است که این رژیم غذایی که معمولا در طول ایام سال از سوی داوطلبان خیلی جدی گرفت نمی‌شود و چندخط در میان اجرایی می‌شود، بهتر است حداقل در این هفته پایانی و منتهی به کنکور رعایت شود.

علاوه بر وعده های غذایی چند میان وعده هم باید به برنامه غذایی اضافه شود. همچنین آب میوه، میوه، شیر و لبنیات و ویتامین های گروه Bباید در برنامه شان باشد.

ماهی به دلیل داشتن امگا 3 فراوان سبب افزایش قدرت حافظه و یادگیری و کاهش خستگی می‌شود. ضمنا ماهی منبع بسیار خوب روی است که سبب افزایش توان یادگیری و تقویت نیروی دفاعی بدن می‌شود. (از منابع خوب امگا 3: ماهی ،روغن سویا،کنجد،گردو)

داوطلبان سعی کنند در غذا از زنجبیل استفاده کنند زیرا سبب افزایش قدرت تمرکز و کاهش خواب آلودگی می‌شود. از مصرف بی‌رویه‌ی انواع مواد کافئین‌دار و انواع کولا و چای سیاه خودداری شود؛ زیرا کم خوابی زیاد باعث کاهش قدرت یادگیری و حافظه می‌شود.

منابع سرشار از ویتامین E (مانند انواع آجیل، انواع جوانه غلات، سویا،ذرت) سبب افزایش اکسیژن رسانی به مغز و خنثی سازی رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود و به یادگیری کمک می‌کند.

مسئله مهم دیگر این است که استرس، مشکلات گوارشی را تشدید می کند و در این دوران شیوع مشکلات گوارشی مانند یبوست، درد و نفخ شکم بیشتر می‌شود که مصرف میوه و سبزی در رفع این مشکلات بسیار موثر است. به این ترتیب تمایل به مصرف مواد غذایی بسیار شیرین مانند شکلات هم تا میزان زیادی کاهش می یابد و مواد مغذی مورد نیاز بدن هم تامین می شود.

صبحانه یادتان نرود

مصرف صبحانه(خصوصا در هفته پایانی) بسیار ضرورت دارد، چون تحقیقات نشان داده در صورت نخوردن این وعده غذایی، میزان تمرکز ذهنی و قدرت انتقال معلومات در هنگام امتحان کاهش می یابد.

استفاده از مواد غذایی مغذی مانند پنیر، گردو، خامه، عسل، کره و مربا(درصورت عدم چاقی جوان کنکوری) مفید است. باید 25% از کل انرژی و پروتئین دریافتی از طریق صبحانه تامین شود. به دلیل وجود استرس در این دوران، استفاده از صبحانه کامل که شامل شیر و تخم مرغ است هم برای تامیین پروتئین مورد نیاز و جلوگیری از افت قند خون کمک کننده است، گذشته از این مصرف یک میان وعده غذایی در ساعت 10 صبح، در صورت عدم صرف صبحانه کامل در افزایش بازدهی و کارایی مفید است.

فقط قند نخورید ، همه چیز بخورید

کنکوری ها هر چه به روز کنکور نزدیک می‌شوند، گاهی با این فکر که خوردن یک غذای کامل وقت عزیزشان را می‌گیرد، گاهی هم با تصور این که این روزها بدنشان بیش از همیشه به مواد قندی نیاز دارد، خوردن شیرینی و تنقلات را سر لوحه زندگی قرار می دهند‌، غافل از این که این جور مواد غذایی ممکن است انرژی زا باشند، اما همه نیازهای بدن ما را برآورده نمی‌کنند و به همین دلیل، بعد از مدتی احساس خستگی بیشتری برای کنکوری ها به ارمغان می‌آورد.

به علت وجود این باور غلط که مغز انرژی خود را از قندها تامین می‌کند مادران فرزندان خود را به خوردن مواد قندی تر غیب می‌کنند، در حالی که استفاده از قندهای ساده موجب ترشح انسولین شده و با ورود این قندها به سلول هل، داوطلبی که عادت به مصرف مواد قندی زیاد پیدا کرده، سر جلسه کنکور دچار افت قند می شود. پس مصرف قند اضافی ضرورتی ندارد، چرا که قند مورد نیاز برای فعالیت مغز از طریق تجزیه نشاسته موجود در غلات تامیین می شود، لذا افرادی که دچار افت قند خون می‌شوند، فقط نیازمند رژیم های پر پروتئین و مصرف محدود تر قند در طول شبانه روز هستند. در این دوره مصرف گوجه فرنگی هم بسیار مفید می‌باشد.

تحقیقات نشان داده کم خونی بر روی تمرکز ذهنی افراد تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل، هر نوع کم خونی را باید قبل از شروع امتحانات با مصرف مکمل های آهن اصلاح کرد. البته اصلاح کم خونی کار یکی دو هفته نیست، اما بالاخره ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است؛ بنابراین افراد مبتلا به کم خونی و فقر آهن باید از جگر، گوشت قرمز و مرغ استفاده کنند.

بدون تردید، کنکور تأثیر به سزایی در آینده دور و نزدیک داوطلبان دارد و بی جهت نیست که سالانه بیش از 9 میلیون نفر دانش آموز، دیپلمه، فارغ التحصیل، دانشجو، معلم، مدیر، طراح سوال، پشتیبان، مشاور، کارمند آموزش و پرورش، بهداشت و آموزش عالی، نشریات و رسانه ها و اولیا و سایر مسئولین آنها درگیر به این موضوع هستند.

آزمون سراسری سال 94 در 5 گروه آزمایشی، روزهای 21 و 22 خرداد 94 برگزار می‌شود و با توجه به اینکه در آزمون سراسری سال 93 تعداد یک میلیون و 31 هزار و 381 نفر ثبت نام کرده بودند که آمار ثبت نام کنندگان آزمون سال 94 نسبت به سال گذشته تعداد 150 هزار و 625 نفر معادل 14.60 درصد کمتر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top