تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/04/25 - 14:59
کد خبر: 173076

ایتارتاس: لغو تحریم‌های شورای امنیت 10 سال پس از اجرای برجام

خبرنامه دانشجویان ایران: این خبرگزاری نوشت: بر اساس پیش‌نویس قطعنامه توافق هسته‌ای که چهارشنبه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد، ۱۰ سال پس از روز تصویب برجام، هیچ یک از هفت قطعنامه قبلی تحریم‌های سازمان ملل اجرا نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری"ایتارتاس" از مقر سازمان ملل، پیش نویس قطعنامه مرتبط با توافق هسته ای ایران که چهارشنبه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد، چشم انداز لغو همه تحریم های اعمال شده علیه ایران را ظرف ده سال ترسیم می کند، مشروط بر اینکه مقامات ایران به توافق به دست آمده با گروه پنج به علاوه یک در وین پایبند باشند.

در این پیش نویس که در اختیار خبرگزاری ایتارتاس قرار گرفته است، قید شده است اندکی پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی منتشر کرد که اجرای مفاد اصلی برنامه جامع مشترک اقدام (برجام) را توسط ایران تایید می کند، هیچ یک از تصمیم های قبلی شورای امنیت درباره برنامه هسته ای ایران دیگر اجرا نخواهد شد.

به طور همزمان، یک رژیم جدید برای کاهش محدودیت اعمال خواهد شد که انتقال اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری لازم برای فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب برجام و با رضایت اولیه شورای امنیت سازمان ملل را مجاز خواهد ساخت. بیش از 30 فرد حقیقی و نهاد مرتبط با برنامه هسته ای و ناوبری ایران از قید تحریم های مالی آزاد خواهند شد.

به موجب پیش نویس این قطعنامه، همانگونه که در برجام قید شده است، ده سال پس از روز تصویب برجام، همه مفاد این قطعنامه فسخ خواهد شد و هیچ یک از هفت قطعنامه قبلی تحریم های سازمان ملل اجرا نخواهد شد.

در ادامه این پیش نویس آمده است: « شورای امنیت بررسی درباره موضوع هسته ای ایران را به اتمام خواهند رساند، و مسئله « منع تولید و گسترش تسلیحات هسته ای» از فهرست موضوعاتی که شورای امنیت درباره آن بررسی می کند، حذف خواهد شد.»

در این پیش نویس آمده است اگر ایران مفاد توافقنامه به دست آمده با جامعه بین المللی را نقض کند، مشمول سازوکار «بازگشت تحریم ها» خواهد شد. در صورتی که یکی از کشورهایی که طرف دستیابی به توافق با ایران بوده است، به «عمل نکردن چشمگیر» ایران به تعهدات خود در توافقنامه پی ببرد، می تواند از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد "درباره پیش نویس قطعنامه ای برای ادامه اجرای لغو تحریم ها رای گیری کند."

با وجود این، کشور مزبور یا هر کشور دیگر عضو دائم شورای امنیت در طول رای گیری می تواند این قطعنامه را وتو کند، و در این صورت همه تحریم های قبلی خود به خود ظرف 30 روز دوباره اعمال خواهند شد.

کارشناسان می گویند این سازوکار متزلزل در وهله نخست منافع آمریکا را تامین می کند. واشنگتن با تغییر دستور استفاده از حق وتو، این مسئله را تضمین کرده است که اگر چین و روسیه با تصمیم مبنی بر بازگشت تحریم ها مخالفت کردند، مخالفت آنها بی اثر خواهد شد.

یک دیپلمات یکی از کشورهای غربی عضو شورای امنیت سازمان ملل پیشتر در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس گفت پیش نویس قطعنامه مزبور قرار است پنجشنبه در سطح کارشناسان بررسی شود، و سپس تاریخ رای گیری اعلام خواهد شد. احتمال می رود رای گیری شورای امنیت درباره پیش نویس این توافقنامه اوایل هفته آینده (میلادی) صورت گیرد.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت پیش نویس قطعنامه درباره ایران «یکی از پیچیده ترین، مؤثرترین و جالب ترین» قطعنامه ها در تاریخ شورای امنیت به شمار می رود. این سند با اقدام هماهنگ گروه پنج به علاوه یک در وین، پایتخت اتریش تهیه شده و آماده تصویب در شورای امنیت است.

این دیپلمات گفت احتمال می رود شورای امنیت با «اجماع» این قطعنامه را تصویب کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top