تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/05/04 - 21:00
کد خبر: 173974

خبری که همزمان با سفر«اولین وارد کننده ایدز به ایران» منتشر شد؛

موج سوم همه گیری HIV به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی در راه است!

موج سوم همه گیری HIV به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی در راه است!

نکته مهم و در واقع مهم ترین نکته ای که پیرامون ایدز و شیوع hiv در ایران مطرح است، آمار نگران کننده دیگری است که گزارش شده است. در حالیکه آمارهای جهانی حکایت از کاهش میزان ابتلا به ایدز دارد اما وضعیت کشور برخلاف این روند است و این نکته بسیار نگران کننده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: سفر لوران فابیوس به تهران در روزهای آتی در یک همزمانی قابل تامل با هفته بیماران هموفیلی (1 تا 7مرداد) اتفاق می افتد و این مسئله شاید فرصت مناسبی برای بازخواست از وزیر مجرم فرانسوی است که سی سال پیش در پرونده صادرات فاکتورهای انعقادی خون آلوده به ایدز نقش تعیین کننده داشته است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید آن روز که فابیوس عامدانه دست به این جنایت خطرناک زد، به این هم فکر می کرد که در کمتر از سی سال بعد، سی هزار نفر از مردم ایران به این ویروس کشنده و خطرناک مبتلا شوند. دردناک تر اینکه فابیوس در دادگاه تبرئه می شود و ایران تنها کشوری است که به خاطر هزینه های سنگین این ویروس و حتی با محرز شدن اتهام شرکت فرانسوی موفق به دریافت غرامت نشده است. این درحالی است که بقیه کشورها این غرامت را دریافت کرده اند.

حالا اوضاع ایدز در ایران بر طبق آمار تعداد "شناسایی شده" بالا و نگران کننده است، چه اینکه برخی از چندبرابر بودن "آمار واقعی" تعداد مبتلایان به ایدز در ایران خبر می دهند.

آخرین آمار رسمی مبتلایان به ایدز در ایران حدود 30 هزار نفر اعلام شده است. دکتر محمد گویا، مدیر اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در تاریخ 16 شهریور سال گذشته اعلام کرد: تا اول فروردین سال 93 تعداد 27 هزار و 888 نفر مبتلا به ویروس HIV ( ایدز) در ایران شناسایی شده‌اند. اما این رقم تعداد"شناسایی شده‌"ها را نشان می‌دهد نه رقم تعداد واقعی را.

نکته مهم و در واقع مهم ترین نکته ای که پیرامون ایدز و شیوع hiv در ایران مطرح است، آمار نگران کننده دیگری است که گزارش شده است. در حالیکه آمارهای جهانی حکایت از کاهش میزان ابتلا به ایدز دارد اما وضعیت کشور برخلاف این روند است و این نکته بسیار نگران کننده است.

متاسفانه طی سال‌های گذشته، سرعت و شتاب ابتلا به ایدز در ایران بسیار بالا بوده است. بر اساس گزارش سازمان ملل که در 26 تیر 93 رسانه‌ای شد، طبق آمار به طور میانگین از سال 1388 تا پایان سال 92 هر سه ماه 500 نفر در ایران به ایدز مبتلا شده‌اند. درسال 1380 فقط 304 مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شده بود.

به گفته دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران "شاهد افزایش 133 درصدی برای متبلایان به ایدز از سال 1380 تا کنون بوده‌ایم. این در حالی است که طبق آمار جهانی از سال 2005 میلادی تا کنون شاهد کاهش 30 درصدی ابتلا به ایدز در جهان هستیم.

حتی اگر آمار تعداد 28 هزار مبتلا به ایدز در ایران را بپذیریم به گفته دکتر عباس صداقت رئیس اداره کنترل ایدز و بیمای‌های آمیزشی وزارت بهداشت پیش‌بینی آمار مبتلایان به ایدز در ایران در 5 سال آینده رقم 125 هزار و 300 نفر است.

صبح امروز بود که رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت درباره خطر بازگشت موج دوم و وقوع موج سوم ایدز در کشور در اواخر دهه 90 هشدار داد.

دکتر عباس صداقت در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایسنا، ضمن هشدار درباره شیوع ایدز از طریق روابط جنسی پرخطر و مصرف مواد مخدر و روانگردان گفت: ما در حال حاضر با دو نگرانی مهم مواجه هستیم. اول شیوع مجدد HIV از طریق مصرف تزریقی مواد مخدر؛ چراکه بعد از موفقیت اواخر دهه 80، این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم مداخله موثر و جدی، در اواخر دهه 90 نیز موج دوم همه‌گیری HIV بازگردد. نگرانی دوم نیز مربوط به افزایش موارد ابتلا به بیماری از طریق انتقال جنسی است که خطر وقوع موج سوم همه‌گیری HIV را افزایش می‌دهد.

صداقت درخصوص مراکز مشاوره ایدز برای کسانی که احتمال می‌دهند خود یا همسرشان در گذشته رفتارپرخطری داشته‌اند، گفت: در حال حاضر بسیاری از مراکز بهداشتی - درمانی در نقاط پرخطر کشور این خدمات را به صورتی کاملا محرمانه و رایگان ارائه می‌دهند. بنابراین درصورتی که افراد احتمال می‌دهند که خود یا همسرشان در گذشته ممکن است رفتار پرخطری چه رفتار جنسی و چه مصرف مواد مخدر داشته‌اند، حتما باید پیش از بارداری یا در اوایل بارداری، از خدمات مشاوره‌ای این مراکز بهره‌مند شوند.

حالا که سی سال گذشته است، «جنایت فرانسوی» که از طریق انتقال خون های آلوده به ایران اتفاق افتاد، خسارتهای فراوانی برجای گذشته است. اگرچه 15سال است که هیچ نگرانی درباره انتقال ایدز از طریق فرآورده های خونی در کشور وجود ندارد، اما رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت درخصوص نحوه ورود موج اول ودوم ایدز به کشور توضیح می دهد: "موج اول بیماری ایدز اواسط دهه 60 از طریق انتقال خون‌های وارداتی آلوده برای اولین بار شناسایی شد. موج دوم نیز در اواسط دهه 70‌ با اپیدمی HIV در بین زندانیان و مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر آغاز شد.

شایع‌ترین الگوی مصرف در کشور ما نیز در همان زمان بحث تزریق مشترک در مصرف‌کنندگان مواد بود. در اواخر دهه 80 پس از این موفقیت، کشور با الگوی دیگری از همه گیری HIV مواجه شد. افزایش روند ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی محافظت نشده در کنار موج دوم این همه‌گیری قرار گرفت. این الگو این نگرانی را به دنبال دارد که تعداد بیشتری از زنان به طور خواسته و ناخواسته به این بیماری مبتلا شوند و در نتیجه بارداری‌های مدیریت و مراقبت نشده موجب تولد نوزادانی با ابتلا به HIV شود، پدیده‌ای که به آن موج سوم همه‌گیری هم اطلاق می‌شود."

پیشگیری از «ایدز خطرناک» بسیار آسان است، نداشتن رفتارهای پرخطر جنسی، وفاداری به چارچوب خانواده و پرهیز از مصرف مواد محرک و روان‌گردان، مواد مخدر و الکل عواملی است که جوانان را از ابتلا به این ویروس کشنده درامان نگه خواهد داشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top