تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/05/12 - 10:20
کد خبر: 174760

در گفتگو با سخنگوی کمیسیون کشاورزی مطرح شد؛

نفوذ واسطه‌ها در لایه‌های مختلف بازار کشاورزی به دلیل کم‌کاری دولت در مبارزه با شبکه‌های دلالی

نفوذ واسطه‌ها در لایه‌های مختلف بازار کشاورزی به دلیل کم‌کاری دولت در مبارزه با شبکه‌های دلالی

نمی شود از دلالی و واسطه گری گفت و نوشت ولی سراغ کشاورزی نرفت. یکی از پرسودترین واسطه گری ها و البته پرحاشیه ترینِ آنها در صنعت کشاورزی اتفاق می افتد. صنعتی که همه ی مردم به محصولاتش نیاز روزانه دارند و طی این سال ها سر و صدای زیادی هم کرده است. تاثیرگذاری این صنعت تا حدی ست که سالهاست مردم برای نشان دادنِ گرانی به سراغ قیمت گوجه فرنگی در طی سالیان مختلف می روند و با مقایسه ی قیمت آن گرانی را در صف نان اثبات می کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: نمی شود از دلالی و واسطه گری گفت و نوشت ولی سراغ کشاورزی نرفت. یکی از پرسودترین واسطه گری ها و البته پرحاشیه ترینِ آنها در صنعت کشاورزی اتفاق می افتد. صنعتی که همه ی مردم به محصولاتش نیاز روزانه دارند و طی این سال ها سر و صدای زیادی هم کرده است. تاثیرگذاری این صنعت تا حدی ست که سالهاست مردم برای نشان دادنِ گرانی به سراغ قیمت گوجه فرنگی در طی سالیان مختلف می روند و با مقایسه ی قیمت آن گرانی را در صف نان اثبات می کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از شخاصی که می توانست در این عرصه پاسخگوی سوالات ما باشد، مهندس عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی است.

بعضی مواقع دلالی یا واسطه گری باعث افزایش قیمت ها می شود و یک جنس چند دست بین وارد کننده، دلال و فروشنده می چرخد. به همین علت قیمت ها بالاتر و بالاتر می رود.  مجلس برای جلوگیری از این اتفاق کاری انجام داده است؟
قوانین خوبی در این زمینه مصوب شده، اما ما مشکل اجرا داریم یعنی بعد از مرحله قانون گذاری که وارد تدوین آیین نامه ها می شویم تازه دچار مشکل می شویم. در قانون افزایش بهره وری کشاورزی صراحتا اعلام شده است که دولت باید در جهت شفاف سازی بازار کشاورزی و کمک رسانی به حوزه کشاورزی اقدامات لازم را به عمل بیاورد. در نتیجه در حوزه ی قانون گذاری بیکار ننشسته ایم و این اقدامات صورت گرفته است. اما در موضوع شبکه های دلالی خود دولت تا حدودی کم کاری انجام داده است. چون به علت عدم نظارت دولت و رها کردن موضوع؛ اکنون واسطه ها در لایه های مختلف بازار کشاورزی نفوذ کرده اند.

عباس پاپی‌زاده

به طور مثال: یک بازار میوه و تره بار که جای مشخصی ست را در نظر می گیریم. در اینجا فرد صاحب غرفه است و کشاورز محصولش را باید به غرفه دار عرضه کند. سپس غرفه دار با کسر حق العمل، محصول را با قیمت معقول و مشخصی به  خریدار ارائه می کند. این روندی ست که به طور طبیعی باید طی شود ولی در عمل بین هرکدام از این مراحل یک لایه دلال اضافه شده است. بین کشاورز و غرفه دار یک لایه دلال به وجود می آید و سپس بین غرفه دار و خریدار نیز این لایه بوجود می آورد و همین ها اندک اندک باعث این می شود که متاسفانه گاهی اوقات محصولات کشاورزی تا چند صد درصد افزایش پیدا کند.

بازار میوه و تره بار

الان به طور مثال کاهو در دزفول کیلویی 350 تومان است، اما در تهران زیر 1000 تومان سخت چنین کاهویی پیدا می شود. این نشان دهنده ی فاصله ی بسیار زیاد و کاذبی ست که در قیمت محصولات کشاورزی شاهد آن هستیم. قطعا در این اتفاق و افزایش قیمت ها دلالان نقش اثرگذار و اصلی را ایفا می کنند.

فکر می کنید در این مرحله چه دستگاهی باید پیگیری بیشتری روی موضوع داشته باشد؟
اینجا وظیفه سیستم بازرسی ماست که جدی تر اقدام کند و برخورد سنگینی با این افراد صورت پذیرد. پیشنهاداتی هم از جانب ما به مسئولین مربوطه داده شده است که در جهت رصد نحوه تولید محصول، کیفیت و استاندارد آن شبکه ای بوجود بیاید و بر اساس آن کشاورز شماره ی عضویت بگیرد و عضو آن سامانه شود و محصولش را نیز ثبت کند پس از آن محصول رصد می شود که در چه شرایطی و چه قیمتی خرید و فروش شده است. و در نهایت این تا زمان مصرف تمام مسیرش پایش شود تا مصرف کننده بر اساس آن مطمئن باشد که جنسی که خریداری می کند با قیمت واقعی آن است و همان جنس امکان ندارد در مغازه ای جلوتر با قیمتی دیگر فروخته شود.

بازار میوه و تره بار

متاسفانه به علت کم کاری های صورت گرفته در این شرایط کنونی دلالان هستند که تصمیم می گیرند که محصول با چه قیمتی به فروش برسد. با این طرح ان‌شاءالله نقش دولت در این عرصه پر رنگ تر می شود و قیمت ها به صورت معقول در خواهد آمد.

این نکات باید حتما مورد توجه دولت قرار بگیرد و علی الخصوص دستگاههای بازرسی دقت نظر بیشتری در این عرصه باید داشته باشند.

حالا علاوه بر بحث کشاورزی شما شرایط را در دیگر عرصه ها چطور می بینید؟ دولت و مجلس چه اقداماتی می توانند در این عرصه داشته باشند؟
من باز هم تاکید می کنم که در عرصه ی قانون گذاری اقدام شده است و در حوزه ی اجرا با مشکل رو به رو هستیم. دولت تلاش هایی را انجام داد بحث سازماندهی اصناف و مصوب شدن قانون اصناف هم به این موضوع کمابیش کمک کرد. اما به صورت کلی همچنان موضوع سر جای خود هست و باید این سامانه به زودی راه اندازی شود و شبکه شفاف اطلاع رسانی بوجود بیاید تا پایش توزیع بازار را رعایت بکند.

بازار میوه و تره بار

چرا در ایران واسطه گری را به تولید ترجیح می دهند؟
متاسفانه تولید در ایران دچار نوساناتی است. و همچنین بحث خدمات در دنیا همیشه عده ی زیادی از مردم را به خود درگیر می کند. با توجه به آمار جهانی هم همین گونه است که  در بین بخش های خدمات، صنعت تولید و کشاورزی اگر بخواهیم از لحاظ درصد اشتغال مقایسه ای داشته باشیم مشاهده می کنیم که رتبه ی اول اشتغال از لحاظ فراوانی در اختیار خدمات است، بعد از آن صنعت و تولید و سپس کشاورزی. قاعدتا چون سوددهی و بازار کار بیشتری در بخش خدمات وجود دارد و نیاز کمی به سرمایه دارد و حتی در برخی موارد حتی سرمایه ای نمی خواهد با اقبال بیشتری مواجه می شود. به هر حال واسطه گری هم به نوعی شغل خدماتی محسوب می شود و از این نظر فرقی با بقیه ی شغل ها ندارد. وقتی هم ما دچار نوسان می شویم افرادی که در بخش خدمات شاغل هستند به علت اینکه سرمایه گذاری کمتری داشته اند و خیلی راحت و سریعتر می توانند نوع فعالیت خود را تغییر دهند؛ استقبال در بخش خدمات بیشتر است.

بازار میوه و تره بار

البته حرف های شما در صورتی صحیح است که ما دلالی را در ایران یک شغل خدماتی محسوب کنیم. شما فکر می کنید واسطه گران ایرانی غیر از خودشان به مردم هم خدمتی می کنند؟
دلالی و واسطه گری به نفسه بد نیست، ولی نوعی که مد نظر شماست نوعی سو استفاده از عنوان واسطه گری ست و معمولا به این دلیل به وجود می آید که سیستم عرضه و تقاضا در بازار درست عمل نمی کند. شما قیمت را تابعی از نمودار عرضه و تقاضا می دانید و هرجا نمودار عرضه و تقاضا به هم برسند ما می توانیم قیمت را پیش بینی کنیم. اما در بازار و علی الخصوص محصولات کشاورزی، غالبا چون سیستم انبارداری و صنایع تبدیلی ما ضعیف است، در یک زمان و به صورت یکجا و انبوه محصول وارد بازار می شود و کشاورز مجبور است که محصولش را بفروشد. دلیل آن هم این است که نمی تواند از آن نگهداری کند و انبار و شرایط نگهداری برای او وجود ندارد و در نتیجه کشاورز چاره ای ندارد جز اینکه آن را به کمترین قیمت به سیستم دلالیِ بازار بفروشد. بعد از خریداری این محصول توسط دلال آن را به همان قیمتی که خودش تعیین می کند به فروشنده می رساند. در نتیجه خریدار هم چون مجبور است غذای روزانه ی خود را تامین کند به هر شکل ممکن می خواهد محصول را خریداری کند درنتیجه زیر بار قیمت تعیینی دلالان می رود و خواه ناخواه دلال به مقصود خود می رسد.

بازار میوه و تره بار

این اتفاق می افتد که کشاورزی تبعیت خود را از عرضه و تقاضا از دست می دهد و به نوعی می شود گفت که این قضیه قابل مدیریت است اما به دلیل کمبود انبار ها و سردخانه ها این اتفاق نمی افتد و کشاورزان نمی توانند محصول را نگهداری کنند و به خواست دلالان تن می دهند. در صورتی که اگر این کمبود حل شود می توانیم ایمان داشته باشیم که این مشکل به راحتی حل شود.

* گفتگو از سعید عشوندی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top