تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/05/18 - 13:28
کد خبر: 175438

وزیر سابق ارتباطات درباره کندی این روزهای اینترنت:

لج‌بازی‌ها، مسئله اصلی این روزهای اختلاف بین وزارت ارتباطات و مخابرات است

لج‌بازی‌ها، مسئله اصلی این روزهای اختلاف بین وزارت ارتباطات و مخابرات است

در این موضوع وزارت ارتباطات نقش حاکمیتی دارد و می‌تواند نقش مهمی بر مدیریت اپراتورها داشته باشد و آن‌ها را هدایت، نظارت و حمایت کند اما در حال حاضر می‌بینیم که این وزارتخانه در مسیر لج‌بازی با شرکت مخابرات قدم برمی‌دارد که معتقدم اگر این مسیر ادامه پیدا کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دومین سال فعالیت های کابینه یازدهم در حالی سپری می شود که حسن روحانی وعده هایی را در زمینه های مختلف در ابتدای تصدی پست ریاست جمهوری مطرح کرده بود. یکی از این وعده ها وعده بهبود عقب ماندگی ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که با گذشت دو سال از عمر دولت همچنان رضایت کارشناسان امر را موجب نشده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چالش های افزایش پهنای باند اینترنت، قیمت اینترنت، هماهنگی های سازمانی وزارت ارتباطات با سایر ارگان ها و همچنین دغدغه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از جمله مواردیست که در صدر مطالبات جامعه از وزارتخانه قرار دارد و به بهانه بررسی این موارد با محمد سلیمانی نماینده مردم تهران و وزیر سابق ارتباطات به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.

• اجازه بدهید سوال اولم را درباره وعده های دولت در زمینه ارتباطات مطرح کنم، به نظر شما دلایل محقق نشدن وعدههای دولت اعتدال در حوزه ارتباطات چیست؟
در حال حاضر لیست بلندبالایی از قوانین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه پنج ساله پنجم توسعه وجود دارد که وقتی آن‌ها را مرور می‌کنیم متوجه می‌شویم که پیشرفت‌ها در زمینه حوزه ارتباطات چشمگیر نبوده و این درحالی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک شرایط بی‌نظیر از نظر تأمین منابع مالی به سرمی‌برد و این امر نیز به دلیل این است که در سال 92 قانونی در مجلس به تصویب رسید که تمامی درآمدهای شرکت مخابرات و سایر شرکت‌های مادر و زیرمجموعه به وزارت ارتباطات واریز شود که این روند دو ویژگی مهم دارد؛ یک اینکه بودجه واریزی به وزارت ارتباطات از سایر دستگاه‌های ارتباطی، عدد درشتی را نصیب این وزارتخانه می‌کند. به عنوان مثال، امسال این رقم بالغ بر 5 هزار و 700 میلیارد تومان است و سقف بالای این رقم هم به دلیل این است که نیمی از درآمد سه اپراتور موبایل در حدود 28 درصد و نیم را به خزانه سرازیر می کند که این رقم می‌تواند سرجمع عدد قابل توجهی شود و دوم اینکه، این رقم همواره تحقق پیدا می‌کند و حتی بیش از 100 درصد محقق می‌شود که می‌تواند بودجه خوبی را بدون ریسک نصیب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کند، بنابراین این شرایط یک شرایط نسبتاً مطلوب و ویژه‌ای است که می‌تواند حوزه ارتباطات را محیای حرکت‌های جدی کند. یعنی اگر بتوانیم در سال 94 رقم 5 هزار و 700 میلیارد تومان را به خوبی مدیریت و در بخش‌های مختلف به خوبی تزریق کنیم واقعاً حوزه ارتباطات در کشور متحول خواهد شد، چرا که این حوزه یک حوزه زیرساختی بوده و اگر در حوزه ارتباطات یک گام به جلو برداریم، می‌توانیم حتی بقیه ارگان‌ها و سازمان‌ها را به اجبار به دنبال خود بکشانیم.

• بنابراین به نظر شما مشکل کجاست؟ چرا وعده ها در حوزه ارتباطات محقق نمیشود؟
به نظر بنده وزارت ارتباطات مقداری مشغول فعالیت‌های حاشیه‌ای است؛ برای مثال گفتن این که پهنای باند کشور ده برابر شده است. این موارد دردی را از کاربران دوا نمی‌کند چرا که این موضوع را حتی بنده در دوران مسئولیتم در وزارت ارتباطات به خوبی لمس کرده‌ام، لذا باید ببینیم که چه حرکتی می‌کنیم و در نهایت کاربران از چه خدماتی بهره می‌برند.

پس اینکه تنها بخواهیم دروازه‌های پهنای باند اینترنت را افزایش دهیم - البته این هم لازم است - مسیر ساده و آسانی را انتخاب کرده‌ایم و این امر نمی‌تواند حوزه ارتباطات را دچار تحولات جدی کند و حتی این امر اثرگذاری جدی در توسعه کشور نخواهد داشت.

• به نظر شما عدم هماهنگی های بین سازمانی هم در این مسئله دخیل بوده است؟ یعنی اینکه آیا وزارت ارتباطات برای رسیدن به اهدافش با سایر زیرمجموعه های خود هماهنگی دارد؟
بله. به نظر بنده مسائلی چون هماهنگی‌های سازمانی هم می‌تواند در این موضوع دخیل باشد، اتفاقاً بنده قصد داشتم به این موضوع هم اشاره کنم چرا که موضوع همدلی بین مسئولین بسیار مهم است و کشور ما کشوری است که اگر در آن مباحث لج‌بازی سر بگیرد، کارها به طور جدی متوقف می‌شود. لذا طبق کارنامه کاری وزارت ارتباطات در یکی دو سال گذشته این امر مشهود است که این وزارتخانه درگیری زیادی با شرکت مخابرات دارد یعنی در واقع این وزارتخانه به طور متداول سعی در نقد و حمله به شرکت مخابرات دارد که امروز به مرحله لج و لج‌بازی رسیده است که بدون شک شروع این اتفاق می‌تواند عمق ناهماهنگی‌ها را بین این وزارتخانه و شرکت مخابرات مشهود کند، لذا وقتی این اتفاق رخ می دهد، دیگر چه کسی می‌خواهد در روستاها و ICT را توسعه دهد. چرا که در مسیر اقدامات همواره منابع مالی از سوی وزارت ارتباطات تخصیص داده شده و اقدامات اجرایی بر دوش مخابرات بوده است. بنابراین وقتی ناهماهنگی ایجاد شد و کارها عقب افتاد و حتی در مقاطعی انجام نشد، می‌بینیم که از اهدافمان عقب افتاده‌ایم.

• اشاره کردید به دعوای وزارت ارتباطات و مخابرات، این دعوا و اختلاف بر سر چیست و چه کسی در نهایت مقصر است و اینکه دود این موضوع به چشم چه کسی می رود؟
در این موضوع وزارت ارتباطات نقش حاکمیتی دارد و می‌تواند نقش مهمی بر مدیریت اپراتورها داشته باشد و آن‌ها را هدایت، نظارت و حمایت کند اما در حال حاضر می‌بینیم که این وزارتخانه در مسیر لج‌بازی با شرکت مخابرات قدم برمی‌دارد که معتقدم اگر این مسیر ادامه پیدا کند در 6 ماه آینده بسیاری از شهرهای ایران برای برخورداری از تلفن ثابت باید در صف‌های طولانی بایستند و حتی برای برخورداری از تلفن ثابت به بازار سیاه رجوع کنند که این امر به هیچ وجه به نفع کشور نیست.

• به نظر شما دیگر چه مواردی را می توان از جمله عوامل مخل در عدم تحقق وعده های دولت در حوزه ارتباطات برشمرد؟
به نظر بنده عامل دیگری هم وجود دارد که به هماهنگی وزارت ارتباطات با سایر دستگاه های دولتی منتهی می شود، مثلا همکاری وزارت ارتباطات با دستگاه ها و سازمان هایی از جمله سازمان ثبت احوال، کتابخانه‌ها و عمده بانک‌ها و بانک مرکزی، چرا که وزارت ارتباطات می‌تواند با برگزاری جلسات پی در پی مثلا بانک مرکزی را  مجهز به یک دیتاسنتر مجزا کند تا این مسیر حتی بتواند در شفاف‌سازی مواردی چون مفاسد اقتصادی کمک‌رسان بانک مرکزی باشد چرا که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم در برخی مفاسد اقتصادی بزرگ برخی بانک‌ها نقش کوچکی در این موضوع دارند که این امر می‌تواند مستقیم و غیرمستقیم، خواسته و یا ناخواسته اتفاق افتاده باشد که اگر شفافیت لازم در سیستم نظارتی بانک‌ها بود شاید این اتفاق هم به هیچ وجه رخ نمی‌داد، بنابراین نیاز است وزارت ارتباطات با ارگان و سازمان‌های مورد ذکر جلسات پی در پی داشته تا بسیاری از مسائل ارگان‌ها در زمینه ارائه خدمات رسانی حل و فصل شود.

• به نظر شما آیا وزارت ارتباطات در زمینه کاهش قیمت اینترنت و افزایش پهنای باند موفق بوده است؟
در موضوع پهنای باند اینترنت باید گفت که سنجش ما همواره این بوده که پول اضافه برای خرید آن پرداخت می‌شده و کاربران نهایتاً از خدمات ارائه شده رضایتی نداشتند.

• دلیل این امر چیست؟
به دلیل این که موضوع افزایش پهنای باند باید در شبکه ملی اطلاعات دیده شود. به عنوان مثال بنده در بازدید از کشورهایی که خدمات اینترنت پرسرعت به جامعه خود ارائه می‌دهند، مشاهده کرده ام که این کشورها ابتداً خود مجهز به شبکه داخلی اطلاعات هستند که این امر به جد هزینه‌ها در این بخش را کاهش و سرعت اینترنت و امنیت آن را ارتقا می‌دهد اما چون ما مجهز به شبکه ملی اطلاعات نیستیم در برخی موارد می‌خواهیم با تکیه بر موضوعاتی چون افزایش پهنای باند، مسائل عمده حوزه ارتباطات را حل و فصل کنیم. چرا که نباید این موضوع را هم فراموش کرد که در حال حاضر منابع مالی خوبی داریم و می‌توانیم مسائل حوزه ارتباطات را به خوبی سروسامان دهیم، پس اگر اولویت اول خود را دغدغه‌های کاربر نهایی قرار داده و همچنین اینترنت را ارزان در اختیار مردم بگذاریم به این مهم دست پیدا کرده‌ایم چرا که هزینه‌های ماهیانه اینترنت در حال حاضر بالا بوده و مردم نمی‌توانند این هزینه‌ها را متقبل شوند و ما باید کاهش قیمت اینترنت را در سیاست های خود در نظر بگیریم.

• منظورتان این است که قیمت اینترنت با سرویس ارائه خدمات همخوانی ندارد؟
بله، قیمت‌ها با سرویس ارائه خدمات اینترنت به هیچ وجه همخوانی ندارد، مثلاً شما در حال حاضر با 10 الی 12 هزار تومان می توانید"ای دی اس ال" تهیه کنید ولی همچنان از سرویس های اینترنتی خدمات خوبی دریافت نکنید.

• با این اوصاف وزارت ارتباطات در موضوع قیمت و همچنین تعیین قیمت مناسب اینترنت موفق نبوده است؟
بله. وزارت ارتباطات در این چرخه توفیقاتی نداشته است، یعنی هزینه زیادی را به خارج از کشور پرداخت می‌کند اما در نهایت کاربران نهایی داخلی این احساس رضایت را از خدمات ندارند.

• به نظر شما چه اقداماتی درزمینه بهبود ارائه اینترنت به کاربران واجب و ضروری است؟
به اعتقاد بنده برخی اقدامات و پیشرفت‌ها در حوزه ارتباطات در حال حاضر طبیعی بوده و ما نیاز به یک جهش در خدمات اینترنت داریم چرا که کشوری نیستیم که همچون سایر کشورهای کوچک منطقه بخواهیم با یک شیب آرام در حوزه ارتباطات حرکت کنیم، لذا نیازمند جهش اولیه در حوزه فناوری و اطلاعات هستیم، به عنوان مثال زمانی موضوع نسل سوم و چهارم اپراتورها مطرح بود، در حال حاضر به نظر بنده وزارتخانه ارتباطات باید مدعی اپراتورها شود تا سرویس خود را در نسل سوم و چهارم هم گسترش دهد، چرا که در حال حاضر دنیا به سمت خدمات بی‌سیم حرکت کرده است که ما از این مرحله کمی عقب هستیم.

• اجازه دهید کمی هم به موضوع دلایل عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات در کشور ورود کنیم، به نظر شما دلایل محقق نشدن شبکه ملی اطلاعات در کشور چیست؟
این موضوع دو دلیل دارد، یک اینکه عده‌ای در حال حاضر در وزارت ارتباطات فعالیت می کنند که اعتقادی به شبکه ملی اطلاعات ندارند و کسی که اعتقاد لازم را در این جهت نداشته باشد، عزم و اراده‌ای هم نخواهد داشت و دوم این که دانش ما در زمینه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور کافی نیست، چرا که ما باید در این زمینه از سایر کشورها کمک بگیریم و این امر حتی ما را در رودربایستی با خود قرار داده و دائماً اصرار می‌کنیم که می‌توانیم این امر را محقق کنیم لذا این سوال باید برای یکبار پاسخ داده شود که آیا دانشی در زمینه شبکه ملی اطلاعات در کشور وجود دارد و یا خیر؟ تا اگر مشخص شد این دانش وجود ندارد این دانش را با راهکارهای مناسب کسب کنیم.

• به نظر شما عدم اعتقاد وزارت ارتباطات نسبت به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور چقدر آسیب رسان خواهد بود؟
معتقدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یک عامل اصلی بوده و عدم درنظر گرفتن آن می‌تواند پیشرفت‌ها در حوزه ارتباطات را به عقب براند، چرا که ما برای اهتمام به پیشرفت‌های کشور نیاز به اعتقاد و انگیزه داریم. مجددا تاکید می کنم که وزارت ارتباطات در حال حاضر اعتقادی به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور ندارد.

• آیا ظرفیتها در خصوص کسب دانش برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور موجود است؟
معتقدم ظرفیت‌ها هم در کسب دانش راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور وجود دارد. این حرکت تنها خلاءهایی دارد که می‌توان آن را با مدیریت صحیح پر کرد، چرا که اگر عزم و اراده کافی وجود داشته باشد این خلاءها پر خواهد شد.

• اجازه دهید کمی هم به موضوع واردات اینترنت بپردازیم به نظر شما در واردات اینترنت چه کسانی نفع می برند؟
در این مسیر منفعت‌طلبی‌ها را نمی‌تواند تنها منفی ارزیابی کرد، بالاخره در بسیاری از واردات‌ها کسانی هم هستند که از واردات منتفع می‌شوند و به دلیل این که کالایی را به کشور وارد می‌کنند، سود خود را دریافت می‌کنند.

• به نظر شما عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور با واردات اینترنت ارتباطی دارد؟
به نظر بنده راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور می تواند پهنای باندی که با قیمت گران از خارج وارد می کنیم را با کاهش قیمت رو به رو کند.

• خب پس باید تعمدی در این مسئله وجود داشته باشد که تاکنون شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نشده است، شما با این گزاره موافقید و یا خیر؟
نمی‌توان به صراحت درباره این موضوع اظهارنظر کرد.

• شما به ظرفیت ها و منابع مالی وزارت ارتباطات اشاره کردید پس چه دلیلی دارد که راه¬اندازی شبکه ملی اطلاعات که می¬تواند در کاهش قیمتها مؤثر باشد، به عقب بیفتد؟
معتقدم در این موضوع پیش از همه چیز بی تدبیری نقش داشته که منجر به این رویکرد شده است.

* گفتگو از سعید ابراهیمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با الگوی جدیدی با دشمن روبرو خواهیم شد
فیلم/ انفجار و آتش سوزی یک موتور برقی در بیروت
فیلم/ انفجار گوشی‌ها در یک مغازه موبایل فروشی در لبنان
۳ شهید و بیش از ۲۰ زخمی در انفجارهای جدید لبنان
عکس/ آیفون منفجر شده در بیروت
تصویری از انفجار دستگاه حضور و غیاب!
آتش بازی سردار آزمون و سعید عزت اللهی در آسیا
چه کسانی باید واکسن آنفلونزا بزنند؟
مشهد میزبان بازی‌ آسیایی پرسپولیس شد
ستاره‌ی ملی پوش پرسپولیس غایب قطعی دربی
ببینید | ابراز همدردی مردم تهران با مردم لبنان بعد از حادثه تروریستی
دور جدید انفجارها در لبنان؛ پنل‌های خورشیدی منفجر شدند!
عکس | تصویری از وضعیت فاجعه‌بار یک خودروی سواری پس از انفجار امروز در لبنان
اولین پیام سفیر ایران پس از جراحت در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی
چند نفر دیگر کشته شوند که حکام عرب ارتباط با اسرائیل را قطع کنند؟!
وجه مشترک بی‌سیم‌ها و پیجرهای منفجره افشا شد!
حزب‌الله سرزمین‌های اشغالی را به آتش کشید
ادامه انفجارها در لبنان؛ اینبار بی‌سیم‌ها منفجر شدند!
خبر خوش برای مستاجران
قصد ایران برای برگزاری نشست ۴جانبه با چین، پاکستان و روسیه
ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top