تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/06/29 - 19:21
کد خبر: 179643

جاشوا ویراسامی

نژادپرستی در انگلیس

نژادپرستی در انگلیس

سفیدپوست بودن در انگلیس با یک امتیاز روانی عمیق تکمیل می شود. چیزی که در یک محیط آموزشی و کلیه فعالیت هایی که در آن جریان دارد، آشکارا برای یک جوان سفید پوست تجسم می یابد و شاگردان سیاه پوست عموما از آن بی بهره اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: جاشوا ویراسامی*// سفیدپوست بودن در انگلیس با یک امتیاز روانی عمیق تکمیل می شود. چیزی که در یک محیط آموزشی و کلیه فعالیت هایی که در آن جریان دارد، آشکارا  برای یک جوان سفید پوست تجسم می یابد و شاگردان سیاه پوست عموما از آن بی بهره اند. محیط آموزشی که یک تاریخ گزینشی  به علاوه فقدان وظیفه اخلاقی را وارد ذهن دانش آموزان می کند و استعمارگرایی را به عنوان یک ماجراجویی و پیروزی را به عنوان حق سفیدپوستان به عنوان افراد برتر بر رنگین پوستان به عنوان تحت سلطه آموزش می دهد.

تازه ترین مطالعه درباره نگرش های اجتماعی انگلیسی ها نشان داد که دهه گذشته شاهد رشد شدید 30 درصدی تعداد کسانی بود که می گویند احساس می کنند در آنها شکلی از پیش داوری نژادی وجود دارد. مطالعه دکتر گریس لوردان درباره این آمار از سال 1983 فاش می کند که گروهی که بیشترین رشد را در پیش داوری های نژادی داشته اند مردان سفید پوست، شاغل، دارای تحصیلات عالیه و دارای دستمزد بسیار خوب و واقع در سنین 35 و 64 بوده اند.

ترس و تهدید نسبت به ایمنی شخصی که سیاهان و افراد رنگین پوست در انگلستان تجربه می کنند، شکلی از وضعیت مستمر تروریسم است. ما با تقویت این پیش داوری ها تنها محیطی مساعد را برای افزایش خشونت فراهم کرده ایم. از آنجایی که هیچ شخصی با پیش فرض زاده نمی شود، باید نگاهی عمیق به اجتماع  انداخت تا به کنه این موضوع پی برد که چرا در سال های  2013 و 2014، 37 هزار و 484 مورد جرم که  نفرت نژادی انگیزه آن بوده رخ داده که 40 درصد آنها به خشونت و یا آسیب مجرمانه یا حریق منجر شده اند.

چه چیزی قدرت ارتکاب چنین اعمالی را به یک شخص می دهد؟ تا کجا می توانیم چشمان خود را ببندیم در حالی که شاهد هستیم مثلا یک جوان قمه به دست در حالی که فریاد می زند «قدرت سفید پوستان»، مردی سیک را در ملا عام مضروب می کند؟

میراث استعماری بریتانیا میراثی زنده است، هیچ کس با پیش فرض به دنیا نمی آید، اما در بریتانیا همگی ما در نژاد پرستی زاده می شویم.  تشکیلات دولت هیچگاه از تشویق خرابکاری نژادپرستانه و استمرار مزیت سفیدپوست بودن دست برنداشته است. نژادپرستی در بریتانیا مقوله ای زیرساختی و نهادی است. نژادپرستی شکلی از تروریسم دولتی است. تروریسم دولتی به 105 قتلی شباهت دارد که از زمان استفن لورنس با انگیره های نژادی کشته شده اند. تروریسم دولتی به این شباهت دارد که احتمال مواجه شدن یک پلیس انگلیسی با یک سیاه یا رنگین پوست 28 بار بیشتر از سفیدپوستان است. سیاه و رنگین پوست بودن در بریتانیا به خصوص اگر زن باشید، به معنای زندگی کردن در یک خلاء عدالت و یک میدان بازی ناعادلانه است.

اکنون چندین دهه است که نیروی نظامی پس از جنگ جهانی دوم عمدتا به افراد سیاه و قهوه ای پوست در سرزمین های خارجی محول شده است. صدها سال است که از طریق برده داری این افراد به عنوان افرادی پست تر تصویر شده و با آنها رفتار شده است که همان نژادپرستی علمی و دیگر شیوه های مورد پذیرش از جنبه اجتماعی است. این اقدامات در یک شعار مستمر سرزنش و شرمساری از طرف سیاستمداران و رسانه های جریان اصلی نسبت به سیاهان و رنگین پوستان اعمال شده است. ما با تاباندن این نور بر مسائل می توانیم درک بهتری از روابط نژادی در بریتانیا به دست آوریم.
 درست چند سال قبل یک عابر در خیابان به من گفت که «حرفش را هم نزن که من برادر لعنتی تو باشم، تو یکی از آن مسلمانان کله قطع کن هستی.» من نه به خدا باور دارم و نه ندارم، اما رنگین پوستم. ما به مدت یک ساعت و نیم در سرمای گزنده میدان لیسستر با هم صحبت کردیم. درباره تجربیات مشترکمان، از خشممان نسبت به زوال خزنده تورهای حفاظتی اجتماعی حرف زدیم. او به من گفت که «خودش و خیلی از دوستانش چاره ای جز اتخاذ این نظرات و مقصر دانستن مهاجرین ندارند، این درست همان چیزی است که ما در تمام روزنامه ها می خوانیم و در اخبار می بینیم...چیزی است که همه جا ما را احاطه کرده است.»

مشخص است که موضوع نژاد امر بنیادینی است: برتری طلبان سفیدپوست متنفذ به منظور کسب امتیاز سفیدپوست بودن به سیاه پوستان طبقه کارگر و کارمند حمله می کنند تا یک سپر ضربه گیر کارآمد را بین اقلیت نژادی سیاه پوست و افراد طبقه کارگر و کارمند ایجاد کنند. این هم مایه ترس و هم شرمساری است که اکثریت خشونت ها نسبت به افراد سیاه و قهوه ای پوست از سوی افراد سفیدپوست طبقه کارگر و کارمند صورت می گیرد؛ یعنی کسانی که خودشان قربانیان تروریسم دولتی به شکل خشونت ساختاری هستند.

نژادپرستی یا همان نقطه تلاقی قدرت با پیش داوری، موضوعی است که ما در بریتانیا از بحث کردن در باره آن خجالت می کشیم، اما برای میلیون انسان واقعیتی است که هر روزه با آن سروکار دارند؛ جریان یک طرفه ای از تهاجم مداوم در مقیاس های مختلف است. ترس و انزجار از اقلیت نژادی سیاه پوست در انگلیس همچنان یک علامت بارز از اکثر تعاملات اجتماعی ماست. همانطور که آلیسون پارک یکی از نویسندگان «مکتب اقتصادی لندن» که مطالعات پایه برای بررسی مقوله پیش داوری در بریتانیاست می گوید: «پیش داوری نژادی در هر کسوتی که باشد شکی نیست که همچنان بخشی از روح ملی ما را تشکیل می دهد.» این معضل، زخمی است که تا درمان نشود کشور را در همین وضعیت نگاه می دارد و موجب وحشت اقلیت ها می شود.»

از نظر بسیاری از انگلیسی های سفیدپوست، اکنون که ما به شکلی موثر در یک دوره «پسانژادپرستی» و «کوررنگی» (خیالی) قرار داریم، نژادپرستی موضوعی نیست که پرداختن به آن ضرورت چندانی داشته باشد. یک مارتین لوترکینگ غیربهداشتی شده برای اکثر سفیدپوستان داروی تلخی است که نمی توانند آن را فرو دهند. لوترکینگی که با نسخه پاکیزه ای که با شور و شوق در ماه آموزش تاریخ سیاهان در مدارس به ما آموخته می شود، فرق دارد. لوترکینگی که می گوید: «با صراحت تمام باید گفت که سفیدپوستان در یک اقدام جمعی برای بری کردن خودشان از تغافل نژادی شان قرار ندارند. این یکی از جنبه های حس برتری طلبی آنهاست که سفیدپوستان آمریکا اعتقاد دارند که آنها لازم نیست چیز زیادی را یاد بگیرند.»

در این گفته حقیقت سختی نهفته است.

* جاشوا ویراسامی (Joshua Virasami) فعال مدنی، نویسنده، نوازنده و عکاس انگلیسی

منبع: huffingtonpost

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زن ایرانی در همه‌ میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و حجاب اسلامی
مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟
نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌
دانشجویان خط مقدم اجرای سیاست‌های قانون جوانی جمعیت
بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
اظهارات گروسی در خصوص مذاکراتش در ایران
نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
رونمایی از ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴
زلفی‌گل: نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
برگزاری دو دیدار آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با تماشاگر خانم
حجت الاسلام نبویان منتخب اول تهران در دور دوم انتخابات به چه کسانی رای می‌دهد؟
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top