تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/07/22 - 11:35
کد خبر: 182145

واکنش یک اقتصاددان به سخنان دیشب روحانی

خبرنامه دانشجویان ایران: شقاقی شهری در گفتگو با «نسیم»: مهم این است که رشد اقتصادی پایدار باشد و متکی به عوامل داخلی باشد، رشد اقتصادی سال‌های ۹۱ و ۹۲ هم به دلیل مقطعی بودن نماد رکود نبود.

وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی در گفتگو با «نسیم» در خصوص سخنان رئیس جمهور درباره عبور از رکود و رسیدن به رونق اقتصادی اظهار کرد: نمی توان به رشد اقتصادی گذرا رونق گفت، زیرا رونق اقتصادی با رشد اقتصادی پایدار و منسجم ایجاد می شود.  

وی افزود: به عنوان مثال اگر رشد اقتصادی 10 سال به طور مداوم مثبت 4 درصد و یا مثبت 5 درصد باشد، می توانیم می گوییم متوسط رشد اقتصادی ما مثبت است، بنابراین نمی توان از روی میزان رشد اقتصادی در یک سال و یا دو سال در مورد رونق و یا رشد اقتصادی قضاوت کرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه "حتی رشد اقتصادی منفی 6.8 و منفی 1.9 هم نماد رکود در اقتصاد ایران نبود" به نسیم تاکید کرد: رونق و رشد اقتصادی یک فرآیند بلند مدت است و ما معمولا در یک فرآیند 10 سال به بالا، رشد و یا رونق اقتصادی را در نظر می گیریم.

نمی توانیم نوسانات رشد اقتصادی را به عنوان رونق و یا رکود اقتصادی در نظر بگیریم

شقاقی شهری تصریح کرد: نمی توانیم نوسانات رشد اقتصادی را به عنوان رونق و یا رکود اقتصادی در نظر بگیریم، زیرا این رشد منفی 6.8 و منفی 1.9 سالهای 91 و 92 هم صرفا به دلیل کاهش فروش نفت به واسطه تحریمها بود، چون با افت فروش یک میلیون بشکه ای نفت، ما رشد منفی 37 درصد در بخش انرژی داشتیم و چون اقتصاد ما به عناوین مختلف به انرژی متصل می شود و حتی صنایع ما هم محدود به پتروشیمی و صنایع مرتبط با انرژی است، خود این مسئله هم در بخش صنعت اثر می گذارد.

وی عنوان کرد: در سال 91 ما یک رشد منفی 38 درصد در انرژی و یک منفی 12 درصد در بخش صنعت و معدن داشتیم و رشد کشاورزی و خدمات ما هم مثبت بود ولی ماحصل رشد اقتصادی ما منفی 6.8 درصد شد. طبیعی است امسال هم چون قیمت نفت کاهش یافته است رشد امسال ما یا صفر و یا منفی می شود.

وی در خصوص وضعیت رشد اقتصادی در سال گذشته نیز به نسیم گفت: پارسال اتفاقی که افتاد این بود که در صادرات نفت ثبات داشتیم و چون یک میلیون بشکه ثابت ماند و پایین نیامد رشد بخش انرژی ما صفر بود. بخش صنعت ما هم تکانه شدیدی از انرژی نخورد و کشاورزی و و خدمات هم چون مثبت بود در نهایت رشد اقتصادی سال 93 مثبت شد..

این استاد دانشگاه افزود:  بخش صنعت ما هم تاثیر زیادی از انرژی می گیرد اما بخش کشاورزی و خدمات ما خیلی از انرژی تاثیر نمی پذیرد و همین مسئله زمینه رشد اقتصادی مثبت 3 سال گذشته را فراهم کرد.

شقاقی شهری خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی منفی امسال هم مهم نیست و رشد اقتصادی مثبت 3 سال گذشته هم ارزش نداشت، مهم این است که رشد اقتصادی پایدار باشد و متکی به عوامل داخلی باشد. در حال حاضر کنترل رشد اقتصادی ما دست خودمان نیست. فروش نفت ما یا تحت تاثیر تکانه های مقداری مانند تحریمها قرار می گیرد و یا تحت تاثیر تکانه قیمتی مانند کاهش قیمت نفت قرار می گیرد که این در رشد اقتصادی ما هم تاثیر می گذارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top