تاریخ انتشار: شنبه 1394/07/25 - 09:40
کد خبر: 182360

از حقوق ابتدایی دانشجویی خود چه می‌دانید - بخش سوم؛

کدام دانشجویان «حق انتقاد» قانونی از عملکرد مسئولان دانشگاه دارند؟

کدام دانشجویان «حق انتقاد» قانونی از عملکرد مسئولان دانشگاه دارند؟

دانشجویان حق دارند هم در قالب تشکل‌های اسلامیو هم، به‏ صورت مستقل، با مراجعه به دبیرخانه کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه، درخواست اخذ مجوز نشریه دانشجویی (با زمینه انتشار سیاسی) کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: خیلی از دانشجویان جدیدالورود و حتی دانشجویان «ترم چندمی» در طول یک سال تحصیلی شاید به مشکلاتی آموزشی و غیرآموزشی در دانشگاه خود برخورند، که به دلیل ندانستن حقوق ابتدایی دانشجویی خود از پیگیری مشکل بوجود آمده منصرف شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «منشور حقوق دانشجویی» مجموعه مقررات دانشگاه‌ها و آموزش عالی درمورد قوانین آموزشی، فعالیت های دانشجویی، آیین نامه انضباطی و مقررات مدیریت دانشگاه هاست که وزارت علوم دولت یازدهم  (سال 93) نسخه بروز شده آن را تصویب کرده است؛ اطلاع کامل از این منشور کمک می کند تا  دانشجویان به حقوق اولیه خود آشنا شوند.

این منشور در حوزه‏ های «آموزشی ـ پژوهشی»، «فرهنگی ـ اجتماعی»، «سیاسی»، «صنفی ـ رفاهی» و «انضباطی» تدوین شده است، که در اولین گزارش  حقوق آموزشی- پژوهشی را مورد بررسی قرار می دهیم:

در بخش اول حقوق آموزشی - پژوهشی و در بخش دوم حقوق صنفی - رفاهی مورد بررسی قرار گرفت.

بخش سوم: حق عضویت و فعالیت در تشکل‏های اسلامی دانشگاهیان
دانشجویان حق دارند، در چارچوب قوانین و مقررات، به فعالیت سیاسی در قالب تشکل‌های اسلامی بپردازند. تشکل‌های اسلامی می‌توانند «هر نوع فعالیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در حدود اساسنامه تشکل در داخل دانشگاه و در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه و این آیین نامه و سایر قوانین موضوعه کشور»[1] داشته‌ باشند.

تشکل‌ها به منظور تحقق اهداف خود می‌توانند در چارچوب قوانین و مقررات[2] به برگزاری سخنرانی، تجمع، راهپیمایی، میزگرد، تریبون آزاد، نصب تابلوها، انتشار نشریه و راه‌اندازی هر نوع پایگاه اطلاع‌رسانی اقدام کنند. لازم به ذکر است که تشکل‏های دانشجویی زیر نظر شورای فرهنگی و هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه فعالیت می‏کنند.

از تشکل‌های اسلامی با گرایش‌های مختلف می‌توان به بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جامعه اسلامی دانشجویان اشاره کرد که در این میان بسیج دانشجویی آئین نامه و برخی ضوابط خاص خود را دارد.[3]

حق تشکیل تشکل‌های اسلامی و اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان
دانشجویان با گرایش‌های متفاوت فکری و سیاسی از حق تأسیس «تشکل‌های اسلامی» و «اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی»، در چارچوب قوانین و مقررات[4]، برخوردارند. دانشجویان متقاضیِ تأسیس تشکل اسلامی می‌توانند بر مبنای ضوابط موجود، درخواست خود را، به عنوان هیئت مؤسس، به هیئت نظارت بر تشکل‏های اسلامی دانشگاه ارائه دهند و مجوز فعالیت بگیرند. همچنین تشکل‏های اسلامی دانشگاه‏های گوناگون می‏توانند درخواست خود را مبنی بر تشکیل اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویی به هیئت نظارت مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری ارائه دهند. «تشکل‏های اسلامی دانشجویی با عضویت حداقل بیست تشکل [...] می‌توانند اتحادیه‏ای را تشکیل دهند»[5]

حق فعالیت مطبوعاتیِ سیاسی
دانشجویان حق دارند هم در قالب تشکل‌های اسلامی (با تأیید شورای فرهنگی- اجتماعی دانشگاه و مجوز کمیته ناظر بر نشریات) و هم، به‏ صورت مستقل، با مراجعه به دبیرخانه کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه، درخواست اخذ مجوز نشریه دانشجویی (با زمینه انتشار سیاسی) کنند و دیدگاه‏های خود را در حوزه مسائل سیاسی منتشر کنند.

«نشریات دانشگاهی از کلیه حقوق مصرح در قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران برخوردارند.»[6] و «در انتشار مطالب و تصاویر جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی مطابق ماده 6 قانون مطبوعات، آزاد هستند.»[7] نشریات دانشجویی تحت نظارت «کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه» فعالیت می‌کنند.

حق بیان افکار و اندیشه‏ ها
آزادی بیان و اندیشه از حقوق اساسی و اولیه دانشجویان است. در فضای دانشگاه ظرفیت‏های متنوعی برای تحقق آن در نظر گرفته شده ‌است، ازجمله می‌توان به «تشکل‏های اسلامی»[8]، «نشریات دانشجویی»[9]، «کرسی‌های آزاداندیشی (در قالب کرسی مناظره، کرسی نقد و نظر، کرسی پرسش و پاسخ شبهات)» [10]، و «خانه ملی گفتگوی آزاد»[11]  اشاره کرد که دانشجویان می‏توانند در قالب آن‌ها، افکار و اندیشه ‏های خود را بیان کنند.

حق انتقاد و مطالبه‏‌گری
دانشجویان طبق قانون حق دارند نسبت به عملکردهای نادرست مسئولان دانشگاه و سیاست‏ها و رویه ‏های نادرست کشور انتقاد و اعتراض داشته باشند و نقد خود را از مسیرهای قانونی بیان کنند. دانشجویان می‏توانند در قالب «نشریات دانشجویی»[12]، «شورای صنفی رفاهی»[13] و «تشکل‏های اسلامی»[14] از این حق خود استفاده نمایند.

***************
[1] ماده 2 آیین‏نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و الحاقات بعدی آن (مصوب 1378 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
[2]این قوانین و مقررات در آیین‏نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و الحاقات بعدی آن (مصوب 1378 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و دستور العمل اجرایی آیین‏نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (مصوب 1382 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به تفصیل آمده است.
[3]برای مطالعه بیشتر مراجعه نمائید به اصول کلی نحوه تاسیس بسیج دانشجویی (مصوب 1369 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی (مصوب 1370 مجلس شورای اسلامی) و آئین نامه اجرایی قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی (مصوب 1379 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
[4] برای آگاهی از این قوانین و مقررات به آیین‏نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و الحاقات بعدی آن (مصوب 1378 شورای عالی انقلاب فرهنگی)، دستور العمل اجرایی آیین‏نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (مصوب 1382 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، آیین‏نامه اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (مصوب 1380 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و دستور العمل اجرایی آیین‏نامه اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (مصوب 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
[5]ماده 3  آیین‏نامه اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (مصوب 1380 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
[6] ماده 27 دستورالعمل اجرایی ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی (مصوب 1386 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) ضمن اشاره به مورد گفته شده در توضیح این حقوق به برخی از موارد اشاره کرده است، ازجمله: «1. جستجو، کسب و انتشار اخبار داخل و خارج دانشگاه به منظور افزایش آگاهی جامعه دانشگاهی با رعایت موازین قانونی و حفظ مصالح جامعه، 2. هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‏ای درصدد اعمال فشار بر نشریات برآید یا به سانسور و کنترل محتوای نشریات مبادرت ورزد ...».
[7] ماده 30 دستورالعمل اجرایی ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی (مصوب 1386 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
[8] برای آگاهی از این قوانین و مقررات به آیین‏نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و الحاقات بعدی آن (مصوب 1378 شورای عالی انقلاب فرهنگی)، دستور العمل اجرایی آیین‏نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (مصوب 1382 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
[9] برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی (مصوب 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و دستورالعمل اجرایی ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی (مصوب 1386 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران (مصوب 1379 مجلس شورای اسلامی)، لازم به ذکر است مقدمه دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی، هدف از تدوین دستورالعمل مذکور را «ساماندهی و حمایت از فعالیت نشریات دانشگاهی و قانونمندکردن این‏گونه فعالیت‏ها، نهادینه ساختن فضای آزاداندیشی، نقد و گفتگوی سازنده و تأکید بر حق آزادی بیان و همچنین ایجاد فرصت‏های فراگیری مهارت‏های روزنامه‏نگاری و ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی دانشگاهیان» دانسته است.
[10] آیین‏نامه تشکیل کرسی‏های آزاداندیشی در دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (مصوب 1393، وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری)
[11] برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به اساسنامه خانه ملی گفتگوی آزاد (مصوب 1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و آیین‏نامه برگزاری جلسات خانه ملی گفتکوی آزاد (مصوب 1385 هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره)
[12] بند 3 از ماده 27 «دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی» اذعان دارد:«نشریات دانشجویی حق دارند نظرها، انتقادهای سازنده، پیشنهادها و توضیحات دانشجویان و مسئولان دانشگاه را با رعایت موازین اسلامی و مصالح دانشگاه و جامعه درج کنند.
[13] ماده 2 «آئین نامه شورای صنفی رفاهی» اهداف این شورا را شامل :«تقویت فضای مشارکت، همکاری و تعاون، ایجاد همدلی در میان دانشجویان و مسئولین دانشگاهی؛ افزایش آگاهی دانشجویان با حقوق و تکالیف دانشجویی؛ تقویت فرهنگ پیگیری حل مشکلات رفاهی و ...» دانسته است.
[14] آیین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و الحاقات بعدی آن (مصوب 1378 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و دستور العمل اجرایی آیین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (مصوب 1382 وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top