تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/07/27 - 18:03
کد خبر: 182637

در گفتگو با مدیر سابق حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران مطرح شد؛

در زمان حضرت امیر(ع) یک عده قلیلی حیله‌گری کردند و یک عده کثیری اغفال شدند

در زمان حضرت امیر(ع) یک عده قلیلی حیله‌گری کردند و یک عده کثیری اغفال شدند

مدیر سابق حوزه علمیه باقرالعلوم تهران با بیان اینکه در بحث حضرت امیر(ع) یک عده قلیلی حیله گری کردند و یک عده کثیری اغفال شدند گفت: خواص منفی عوام را اغفال کردند و مردم حضرت امیر(ع) را حمایت نکردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مدیر سابق حوزه علمیه باقرالعلوم تهران  با بیان اینکه در بحث حضرت امیر(ع) یک عده قلیلی حیله گری کردند و یک عده کثیری اغفال شدند گفت: خواص منفی عوام را اغفال کردند و مردم حضرت امیر(ع) را حمایت نکردند.

حجت الاسلام حبیب الله مهدوی در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  با اشاره به نامه حضرت امیر(ع) به مالک اشتر گفت: حضرت امیر(ع) پایه دین و جماعت مسلمین و ذخیره دفاع در برابر دشمنان تنها توده ملت هستند بنابر این باید گوشات را به آن ها و میل ات با آنها باشد یعنی  حضرت امیر(ع) صراحتا نقش مردم را برای مالک ترسیم می کند.

وی با اشاره به اینکه ما اگر قرار باشد نقش مردم را در هر زمان چه زمان معصومین و چه قبل و بعد از معصومین و چه در حکومتهای اسلامی و غیر اسلامی نگاه کنیم نقش پررنگی داشته است گفت: روی این حساب است اگر کسی پایگاه مردمی داشته باشد نقش موفقی دارد و اگر پایگاه مردمی نداشته باشدحداقل موفقیت ظاهری نخواهد داشت.

ایجاد پایگاه مردمی اولین و مهمترین حرکت پیامبر و امام

مدیرمسئول خبرگزاری خیرین با بیان اینکه پیامبرها اولین حرکتی که می کردند پایگاه مردمی ایجاد می کردند خاطرنشان کرد: پیامبرها قبل از اینکه به پیامبری منصوب شوند پایگاه مردمی دارند پیامبر ما هم معروف به «محمد امین» بود و پایگاه شفاف مردمی داشت.

حجت الاسلام مهدوی در ادامه اظهار داشت: نقش مردم را اگر قرار باشد در پیروزی اولیه اسلام و شکل گیری حکومت اسلامی بررسی کنیم نقش قابل توجهی است به نوعی اگر فاعلیت فاعل پیامبر باشد قابلیت قابل هم نقش مردم است.

مهدوی با بیان اینکه در سیزده سال بعثت پیامبر در مکه چون مردم مکه حمایت های لازم را انجام ندادند پیامبر مجبور به هجرت به مدینه شد تشریح کرد: پیامبر اکرم دنبال مردمی می گشتند که قابلیت را داشته باشند و مردم طائف آن قابلیت را نداشتند و تنها نتیجه آن مسلمان شدن یک غلام مسیحی در دوران اقامت پیامبر در طائف بود. اما مردم یثرب(مدینه) در همان زمان با پیامبر اسلام بیعت کردند.

حجت الاسلام مهدوی با اشاره به اینکه اگر تهدید پیامبر در مکه نبود حضرت مجبور به هجرت نمی شدند تصریح کرد: چهل مرد جنگی در مکه خواستند پیامبر را ترور کنند . پیامبر(ص) بعد از هجرت به مدینه، مدینه را ام القرا حکومت خود معرفی می کند با اینکه در آن زمان مکه فتح شده بود اما مردم مکه آن ظرفیت لازم را نداشتند.اگر مثلا مردم یمن یا مردم ایران در آن زمان از پیامبر  حمایت می کردند ایشان به آنجا می رفتند. قابلیت قابل هرکجا باشد فاعلیت فاعل خو د را نشان خواهد داد.

وی با اشاره به حکومت امیرالمونین علی(ع) تصریح کرد: در بحث حضرت امیر(ع) چه اتفاقی افتاد؟ آیا همه مردم بعد از پیامبر کافرشدند؟ آیا فقط دستور پیامبر را رها کردند؟ این همه در غدیر حضور داشتند چگونه ممکن است همه با هم این واقعه را کنار بگذارند؟ استاد مطهری نظریه سومی را در این باره مطرح می کند ومی گوید یک عده قلیلی حیله گری کردند و یک عده کثیری اغفال شدند.یعنی خواص منفی عوام را اغفال کردند و مردم حضرت امیر(ع) را حمایت نکردند.

حجت الاسلام مهدوی با تاکید بر این نکته که حضرت امیر(ره) به اصطلاح عموم خانه نشین شدند خاطرنشان کرد: حضرت در این مدت کاملا فعال بودند  نقش مردم بیست و پنج سال حکومت ظاهری حضرت را به تاخیر انداخت ولی در آن زمان هم حضرت حاکم بود. سلمان و عمار تابع حضرت بودند.ولای حکومتی همیشه برای حضرت بوده است، حضرت امیر همیشه امیر است چه یک نفر از ایشان حمایت کنند چه همه مردم.

مدیرمسئول خبرگزاری خیرین در ادامه گفت: مردم در آن بیست و پنج سال تبعیت شان از حضرت حداقل بود و در آن چهار سال تبعیت شان حداکثر بود ضمن اینکه در آن چهار سال هم عده ای تبعیت نکردند.

وی به مثالی از حکومت امام حسن(ع)  پرداخت و اظهار داشت: اگر مردم از حضرت حمایت می کردند ایشان جنگ را با معاویه ادامه می داد و ایشان مجبور به صلح شد کار به جایی رسید که حضرت فرمود اگر صلح نمی کردم مرا دست بسته تحویل معاویه می دادند.

مدیر خبرگزاری خیرین با بیان اینکه چه می شود حضرت امام حسین(ع) از مدینه مجبور می شود حرکت کند افزود:حضرت اگر در مدینه می ماند کشته می شد و مجبور به هجرت به مکه شد و اگر در مکه می ماند حتما کشته می شد. کشته شدن در مدینه و مکه فرق اش با کربلا این است که آن جا خون حضرت هدر می رفت و در کربلا هدر نرفت.

مهدوی علت آمدن امام حسین(ع) به کوفه را درخواست مردم کوفه از ایشان دانست و در ادامه تشریح کرد:  اگر مردم درخواست نکرده بودند به کوفه هم نمی رفت وقتی سپاه «حر» جلوی حضرت را گرفت . امام حسین ع گفت نمی خواهید برمی گردم و نگذاشتند و حضرت مجبور شد به کربلا برود.

حجت الاسلام مهدوی با بیان اینکه غیبت کبری حضرت مهدی(عج) لطف به ما نیست بلکه توبیخ ماست اظهار داشت: مردم بودند که باعث شدند غیبت صغری و کبری ایجاد شود. این عذاب  الهی است که حضرت در بین ما نباشد.

اسلام می خواهد مردم را با عقلانیت و تفکر وارد میدان کند

وی با اشاره به اینکه استاد مطهری در مقدمه کتاب داستان راستان می گوید اگر می خواهیم اتفاق خوش یمن بیفتد باید مردم را آموزش دهیم گفت:امر به معروف و نهی منکر نسبت به مردم  باید آموزشی باشد . نقش مردم حتی در سکولاریست و لیبرالیست و کمونیست پررنگ بوده است . فقط فرق اسلام با ادیان و مکاتب دیگر این است که در اسلام پیامبر و امام مردم را عاقلانه وارد میدان میکنند و مردم را با احساسات شان وارد میدان نمی کنند و با تفکر و تعقل مردم را وارد میدان می کنند.

مهدوی در ادامه به مقایسه طارق فاتح اندلس(اسپانیا) با امام حسین(ع) توسط شهید مطهری پرداخت و گفت: طارق وقتی کشتی ها به ساحل آندلس رسید دستور داد تا سه روز به سربازان آب و غذا ندهید باید بکشند تا کشته نشوند ولیامام حسین(ع) شب عاشورا چراغ ها را خاموش می کند و می گوید فردا همه کشته می شوید هر کس قرض دارد و بدهکار است پیش من نماند به نوعی همه را رد کردند چون می خواهند همه چیز شفاف شود.

وی در ادامه گفت: یک مانعی بر سر اصحاب بود که آن بیعت بود و حضرت بیعت را هم برداشت و هیچ کس نرفت بلکه با آن صحبتها ایمان اصحاب تثبیت شد و از سپاه کوفه عده ای هم به سپاه امام ملحق شدند.حکام شیعی می خواهند مردم آگاهانه به میدان بیایند نه به هر قیمتی. عقل در نهضت حسینی قرار است شکوفا شود.

در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کند

حجت الاسلام مهدوی با بیان اینکه در مکاتب دیگر با هر وسیله ای می خواهند مردم را به وسط میدان بکشند گفت: اما در فرهنگ اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کند و پیامبر و امام نمی خواهند مردم به هر وسیله ای به وسط میدان بیایند بلکه می خواهند مردم با آگاهی به میدان بیایند و هر وقت که مردم آگاهانه به میدان آمدند تا سرحد شهادت پیش رفتند.

امر به معروف و نهی منکر مسوولین و حاکمان توسط مردم

مدیر سابق حوزه علمیه باقرالعلوم تهران با بیان اینکه در غرب مردم نقش دارند حاکمیت را به هر سمتی که می خواهند ببرند تاکید کرد: در اسلام ما حاکمیت خواص و حاکمیت عامه مردم را قبول نداریم بلکه حاکمیت توحید را قبول داریم. توحید مراتبی دارد توحید در ذات، توحید در صفات وتوحید در حاکمیت. اگر اکثر مردم به سمت توحید رفتند ما تابع آن هستیم و  اگر اکثریت به دنبال آن نرفتند ما تابع آن نیستیم.

حجت الاسلام مهدوی در پاسخ به این سوال که اگر مسئولین و منصوبین و یاران امام و رهبر جامعه اشتباهی انجام دهند وظیفه مردم چیست گفت: در وصیت نامه امام صریحا گفته شده است که از راه های قانونی وارد شوید اگر تاثیری نگذاشت رأسا وارد عمل شوید. این طور نیست که مردم بگویند به ما ربط ندارد نقش مردم به عنوان آمر به معروف و ناهی از منکر همیشه فعال است، با این وصف اگر خواص  ومسولین هم بخواهند به سمت انحراف کشیده شوند مردم مانع آنها خواهند شد و امام تنها نمی ماند.

مهدوی در ادامه به نحوه امر به معروف و نهی از منکر مردم پرداخت و اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مردم باید حالت آموزشی و تربیتی داشته باشد و اگر نسبت به مسئولین باشد باید با زبان آمریت صحبت شود چون خواص آموزش دیده اند و آنان را باید توبیخ کرد.

اشاره به راه امام(ره) و سیره رهبری

حجت الاسلام مهدوی با اشاره به اینکه رهبری هشدار دادند اگر مردم از راه امام(ره)  فاصله بگیرند سیلی خواهند خورد افزود: موضوع راه امام است رهبری می خواهند راه امام را روشن کند .مثلا در بحث سقیفه کسی می گوید سقیفه یعنی راه پیامبر(ص) فراموش نشود و راه پیامبر(ص) یعنی راه امام علی(ع) و راه امام حسن(ع) و راه امام حسین(ع). امام حسین(ع)  فرمود من حرکت کردم بنا بر سیره جدم و پدرم. مقام معظم رهبری می خواهند ستون اصلی را مشخص کنند. از اسلام قرائت های مختلفی می شود کرد اما یک قرائت از اسلام و شیعه انقلاب تولید می کند.

وی در ادامه گفت: قرائت های دیگر شاه را ظل الله می دانست و کاری با شاه نداشت. قرائت های دیگر انقلاب تولید نکرد. یعنی برای اسلام قرائت های مختلفی هست اما کدام قرائت باعث شد انقلاب تولید شود.

مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه و نقش مردم

مهدوی در  پایان با اشاره به بحث مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه و نقش مردم در این نگاه گفت: ما چون قائل به توحید در حاکمیت هستیم چه یک نفر چه کل زمین تابع حق باشند ما تابع حق هستیم می خواهد اکثریت  دنبال حق باشند یا اقلیت، تعریف و حقانیت مهم است.

* گفتگو از وحید بلالی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top