تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/08/21 - 10:17
کد خبر: 184817

ضیا هاشمی در برنامه «تیتر امشب»؛

اردوهای دانشجویی با عنوان مختلط جرم است؛ دانشجویان شرکت نکنند

اردوهای دانشجویی با عنوان مختلط جرم است؛ دانشجویان شرکت نکنند

اردوهای دانشجویی با عنوان مختلط جرم است و بر اساس اساسنامه وزارت علوم این نوع اردوها ممنوع است اگر چه ممکن است بعضی از دانشگاه ها دچار غفلت شوند و این اردوها را برگزار کنند و ما در صورت مشاهد با خاطیان برخورد خواهیم کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: اردوهای دانشجویی مختلط جرم و بر اساس اساسنامه وزارت علوم، برگزاری این نوع اردوها ممنوع است و در صورت مشاهده با خاطیان برخورد خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه به عنوان مهمترین مرکزی که موجب ارتقای علم و دانش در سطح کشور می شود همواره از جایگاه ممتازی برخوردار بوده و هست. روز گذشته رؤسای دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی، پارک های علم و فناوری و مراکز پژوهشی کشور با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار تاکید کردند: نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی، و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقش آفرینی دانشگاهها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است. به همین بهانه سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و محمدرضا داوودی فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در برنامه تیترامشب موضوع فضای علمی و فرهنگی دانشگاه ها را بررسی کردند.

به همین بهانه برنامه شب گذشته «تیتر امشب» با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و بهداشت پخش شد؛ در ابتدای این گفتگو ضیاء هاشمی با اشاره با جایگاه مهم علم در کشور گفت: علم در هر کشوری نقش تعیین کنندگی دارد زیرا ارتقای علم موجب قدرت فکر و استراتژیکی هر ملت است.

سید ضیاء هاشمی

هاشمی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها متولی تولید علم  و حوزه های دیگر کاربر و بهره بردار هستند اظهار داشت: در حال حاضر ارتباط صنعت و دانشگاه کافی نیست و علمی که تولید می شود باید نافع باشد به این معنی که بتواند در فضای بومی کشور مفید و موثر واقع شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تفاهم نامه هایی که امسال میان وزارتخانه های علوم و صنعت امضاء شد را زمینه ساز این دانست که ارتباط بین دانشگاه و صنعت بیش از پیش تقویت شود.

هاشمی با اشاره به اینکه سرعت علم خود مولفه مهمی در مورد دانشگاهها است اظهار داشت: یکی از وظایف دانشگاهها پرورش دانشجویان و نیز تولید علم است بنابراین طبیعی است که رهبر انقلاب نیز دغدغه سرعت علم را داشته باشند، زیرا سرعت علم خود اهرمی قدرتمند در مقابل دشمنان است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر سرعت رشد علمی رو به کاهش گذاشته است که باید روی این موضوع کار کنیم زیرا علم محصولی دیربازده است و اگر به طور مثال امسال روی آن برنامه ریزی کنیم چندسال دیگر نتیجه آن را دریافت خواهیم کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به دلایل کاهش رشد تولید علم در کشور افزود: یکی از دلایل کاهش شتاب علمی در کشور به زیرساخت ها باز می گردد که بخشی از آن به دلیل تحریمهاست. از سوی دیگر وزارت علوم مجموعه ای به هم پیوسته است به این معنی که اگر در یک قسمت آن محدودیتی اعمال شود کل مجموعه را در برمی گیرد و در حقیقت اثر آن در کل مجموعه نمود پیدا می کند.

هاشمی با برشمردن محدودیت ها گفت: ما در دوران تحریمها با محدودیت شدیدی برای تعامل با نشریات علمی و به ویژه حوزه علوم انسانی روبرو بوده ایم. این تعامل ناکافی، بنیه علمی کشور را ضعیف کرد. از سوی دیگر در علوم فنی مهندسی نیز ما با محدودیت‌های شدید لجستیکی روبرو بوده ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به مسئولیت سنگین وزارت علوم در حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسئولیت های وزارت علوم در کنار بحث علم و دانش مسئله فرهنگ است که دانشگاهها نیابد در این موضوع سلب مسئولیت کنند. به تازگی ما شاهد پدیده ای تحت عنوان اردوهای علمی مختلط در دانشگاه ها هستیم که خود به بزرگترین دغدغه خانواده ها تبدیل شده است. وقوع این اردوهای مختلط باعث تاسف است، اگر چه میزان ناهنجاری های اجتماعی در دانشگاه ها نسبت به محیط بیرون بسیار کمتر است اما همین مقدار نیز برای ما قابل تحمل نیست و با متخلفان نیز برخورد می کنیم زیرا ما به دنبال کاهش و نابودی ناهنجاری های اجتماعی در محیط امن و علمی دانشگاهها هستیم.

هاشمی با ممنوع خواندن اردوهای دانشجویی خاطرنشان کرد: اردوهای دانشجویی با عنوان مختلط جرم است و بر اساس اساسنامه وزارت علوم این نوع اردوها ممنوع است اگر چه ممکن است بعضی از دانشگاه ها دچار غفلت شوند و این اردوها را برگزار کنند و ما در صورت مشاهد با خاطیان برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اردوهای دانشجویی مختلط در خارج از محیط دانشگاه گفت: ممکن است دانشجویان دختر و پسر در خارج از دانشگاه برای خود اردوهایی برگزار کنند که دانشگاه در این حوزه مسئولیت و اختیاری ندارد اما توصیه اکید ما به دانشجویان این است که در این اردوها شرکت نکنند.

محمدرضا داود آبادی فراهانی با اشاره به روند رشد علوم در دنیا گفت: رشد علمی در دنیا مانند قبل نیست زیرا در گذشته شاید با ارائه چند مقاله، جایگاه علمی کشور به سرعت جا به جا می شد اما در حال حاضر برای ارتقای یک رتبه باید 11 هزار مقاله تولید و ارائه شود که این به معنای آن است که در حال حاضر شرایط کشور قدری تغییر کرده است و مانند قبل نیست.

محمدرضا داود آبادی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در کشورهای دیگر هزینه های پژوهش از بخش صنعت دریافت می شود یعنی در کشورهایی که تولید ناخالص ملی بالایی دارند به دنبال آن هزینه های پژوهشی قابل توجهی دارند که خود باعث ارتقای جایگاه علمی این دسته از کشورها شده است  این در حالیست که با تولید ناخالص پایین نمی توان به رتبه نخست تولید علم دست یافت زیرا هزینه های پژوهشی پایین است بنابراین تحقیق و پژوهش به عنوان اولویت اصلی به حساب نمی آیند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top