تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/09/04 - 10:28
کد خبر: 186065

تلاش برای تاسیس تشکل‌های دولت ساخته به کجا رسید؛

سرگذشت تشکل‌هایی که دانشجویی نبودند!

سرگذشت تشکل‌هایی که دانشجویی نبودند!

در مراسم افتتاحیه این انجمن مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات، جواد اطاعت، نماینده مجلس ششم و جعفر توفیقی حضور داشتند. در این مراسم نیز مانند دیگر برنامه‌های تشکل‌های دولتی تازه ‌تأسیس پخش کلیپی از سران فتنه و عبور از خطوط قرمز نظام قسمتی از برنامه مورد نظر بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: طی دوسال پیاپی، مقام معظم رهبری مکرراً هشدار می‌دادند که مبادا رشد علمی کشور کند شود اما متأسفانه بی‌توجهی‌های متعدد مسئولان موجب شد که رهبر انقلاب در دیدار اخیر روسا و اساتید دانشگاه‌ها،  برای چندمین بار خبر از کند شدن رشد علمی ایران در منطقه بدهند، موضوعی که موجب نگرانی است و باید به دنبال علت‌های آن و رفع آنها بود. یکی از عللی که در بیانات ایشان مشهود بود، هشدارهای ایشان نسبت به سیاسی کاری و تبدیل نمودن دانشگاه‌ها به باشگاه سیاسی توسط افرادی است که دلبستگی به انقلاب ندارند! اما این روند از کجا و توسط چه کسانی آغاز شد؟ چه کسانی نقش پیاده‌نظام اجرای آن را برعهده داشتند؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در دیدار ماه مبارک دانشجویان با ایشان، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به اظهارات برخی از دانشجویان فرمودند: به‌هیچ‌وجه نگذارید افرادی که کلیدهای کار دستشان است، بر تشکل‌های انقلابی و تشکل‌های اسلامی سختگیری کنند. مطلقاً اجازه‌ این کار داده نشود و فضا را تنگ نکنند. از عناصری که نامطمئن بودن خودشان را در حوادث 88 اثبات کردند، مطلقاً استفاده نکنید؛ مطلقاً استفاده نکنید. هر دو وزیر محترم مورد اعتماد ما هستند ولی مراقب زیردستان خود باشند.

تشکــل بــازی!

اما در دوسالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد جامعه دانشگاهی شاهد رشد قارچ‌گونه تشکل‌هایی بوده است که از حمایت تام و تمام وزارت علوم و مسئولان دانشگاه‌ها برخوردار بودند، به‌طوری که مسئولان برخی از دانشگاه‌ها با فشار به تشکل‌های دانشجویی قانونی تلاش می‌کنند نام آنها را تغییر دهند و به جای آنها تشکل‌های دولت‌ساخته را تأسیس نمایند.

در این دو سال دانشگاه‌های امیرکبیر، تربیت مدرس، شهید بهشتی، علم و صنعت، صنعتی شریف، علوم پزشکی شیراز، اصفهان، شاهرود، صنعتی ارومیه، تبریز و دیگر دانشگاه‌های کشور تأسیس تشکل‌های دولت ساخته را به خود دیده است.

در دولت یازدهم، در دانشگاه تربیت مدرس مسئولان این دانشگاه در اقدامی غیرقانونی و با جعل عنوان «انجمن اسلامی» به تأسیس تشکل دانشجویی جدیدی با عنوان «انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو» دست زدند. در مراسم افتتاحیه این انجمن مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات، جواد اطاعت، نماینده مجلس ششم و جعفر توفیقی حضور داشتند. در این مراسم نیز مانند دیگر برنامه‌های تشکل‌های دولتی تازه ‌تأسیس پخش کلیپی از سران فتنه و عبور از خطوط قرمز نظام قسمتی از برنامه مورد نظر بود.

در دانشگاه علم و صنعت رئیس دانشگاه نیز قول اعطای مجوز برای تشکل «آرمان» را به آنها می‌دهد و در جلسه هیئت نظارت بر تشکل‌ها نیز این مجوز رسماً اعطا می‌گردد. اقدام غیرقانونی دیگر این تشکل و همراهی مسئولان دانشگاه با آنان این است که قبل از موافقت اصولی با این تشکل، اقدام به جمع‌آوری امضا برای عضو‌گیری می‌کنند. پس از این اتفاقات بود که طیف تندرو حامی فتنه در دانشگاه، تصمیم به پخش گسترده عکس‌های سران فتنه می‌کند و جالب آنکه پس از نصب گسترده عکس سران فتنه، به جای برخورد مسئولان با افراد خاطی، با دانشجویانی که قصد کندن عکس‌ها را داشتند برخورد می‌شود!

تشکل‌های یک بار مصرف!

همچنین اوضاع دانشگاه‌های استان‌های دیگر نیز بهتر از استان تهران نیست. برای مثال: در دانشگاه دولتی بیرجند عده‌ای ابتدا به دنبال اعمال فشار از طریق وزارت علوم و به دست گرفتن انجمن اسلامی دانشگاه بودند که با هوشیاری طیف انقلابی دانشگاه، ناکام ماندند. سپس تشکل انجمن فرهنگ و سیاست را تأسیس نمودند. در تبلیغات و روند عضوگیری از عکس سران فتنه استفاده نموده و در اقدامی تبلیغاتی برای جذب افراد اقدام به برگزاری برنامه با حضور محمدرضا عارف نمودند که منجر به سردادن شعارهایی در حمایت از سران فتنه و ایجاد زد و خورد میان دانشجویان شد. دیگر دانشگاه‌های کشور نیز کم و بیش با این وضعیت روبه‌رو هستند از جمله دانشگاه تبریز، ارومیه، دانشگاه شاهرود، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه شیراز و...

آنچه گذشت شرح کوتاهی از وضعیت فعلی دانشگاه‌ها بود اما به راستی چه کسانی در اریکه قدرت چنین اقداماتی را جهت‌دهی و راهبری می‌کنند؟ باید مسیر را در سخنان رهبرانقلاب جست‌وجو کرد که ایشان فرمودند:‌«هر دو وزیر محترم مورد اعتماد من هستند منتها مراقب زیردست‌های شان باشند؛ کاملاً مراقب کسانی که کلید کارهای این‌جوری دست آنهاست، باشند؛ بدانند چه کار دارد انجام می‌گیرد.» بنا به فرموده رهبری باید سرنخ را در زیردستان وزیر و بدنه وزارت جست‌وجو کرد. بررسی‌های انجام گرفته حاکی از آن است که چند جریان در بدنه وزارتخانه‌ها به دنبال چنین اقداماتی هستند:

اول: جریان همفکران علی افشاری، عضو اسبق انجمن طیف غیرقانونی علامه و ضدانقلاب خارج‌نشین فعلی است؛ که متشکل از چند گروه افراد است: یک دسته افرادی هستند که از خارج وارد ایران شده و شروع به فعالیت کرده‌اند. دسته‌ای دیگر زندانیان سیاسی آزاد شده‌اند که به جرم‌هایی چون اقدام علیه امنیت ملی زندانی بوده‌اند و برخی فعالان سابق عضو تحکیم وحدت طیف علامه هستند که در سال‌های گذشته بی‌تحرک بوده‌اند.

تشکل‌های یک بار مصرف!

جریان دومی که با کمک برخی سیاسیون و همفکران دولت در حال شکل‌گیری است، انجمن‌های اسلامی پیرو خط امام(ره) است. این جریان نیز پایگاه و منظومه فکری مشخصی ندارد اما نقطه مشترک شان متعارض نمایی با جو حاکم بر تشکل‌های دانشجویی فعلی است، آنها به واسطه آنکه بتوانند در دانشگاه فعالیت کنند، پسوند «خط امام(ره)» بر خود گذاشته‌اند.

تلاش دیگر در جریان اعزام کمیته ارزیاب به دانشگاه‌های کشور و جذب افراد برای تأسیس تشکل‌های خودساخته توسط دولت بوده است. سابقه تأسیس تشکل‌های دولت‌ساخته به دولت آقای هاشمی‌رفسنجانی و «انجمن‌های اسلامی دانشجویی» برمی‌گردد که سردسته آن را حشمت‌الله طبرزدی برعهده داشت. به گفته دانشجویان و تشکل‌های مختلف کشور، دولت جدید در حاشیه اعزام کمیته ارزیاب به دنبال افراد مستعد جهت تأسیس تشکل‌های خودساخته و ناهمسو با گفتمان انقلاب اسلامی بوده و جلسات خصوصی نیز در دانشگاه‌ها برگزار شده است.

نتیجه آنکه در دوسال اخیر وقتی به مسیر طی شده وزارت علوم برای تأسیس تشکل‌های دانشجویی دولتی نگاهی می‌اندازیم انتهایی جز سیاست‌زدگی فضای دانشگاه‌ها و عبور از خطوط قرمز نظام نمی‌بینیم؛ وضعیتی که نتیجه‌ای جز فتنه 18 تیر نداشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top