تاریخ انتشار: شنبه 1394/10/05 - 11:39
کد خبر: 188513

خلاءهای تغییرات آزمون دستیاری 95 در 6 ماه مانده به برگزاری؛

عدم اطلاع رسانی قبلی برای تاثیر نمره معدل/ افزایش دروس موثر نامرتبط با حوزه تخصصی

عدم اطلاع رسانی قبلی برای تاثیر نمره معدل/ افزایش دروس موثر نامرتبط با حوزه تخصصی

تغییرات در آزمون دستیاری 95 دانشجویان علوم پزشکی در حالی کمتر از 6 ماه مانده برگزاری این آزمون اعمال شده است که سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حضور دانشجویان کوی علوم پزشکی دانشگاه تهران رسما اعلام کرده بد که هرگونه تغییر، 3 سال قبل از اجرا، اعلام می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: تغییرات گسترده در نحوه اجرای و محاسبه نتایج آزمون دستیاری 95 باعث به وجود آمدن خلاءهایی شده است که اذهان دانشجویان علوم پزشکی علی الخصوص متقاضیان آزمون پیش رو را مشوش کرده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تغییرات در آزمون دستیاری 95 دانشجویان علوم پزشکی در حالی کمتر از 6 ماه مانده برگزاری این آزمون اعمال شده است که سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حضور دانشجویان کوی علوم پزشکی دانشگاه تهران رسما اعلام کرده بد که هرگونه تغییر، 3 سال قبل از اجرا، اعلام می‌شود.

از مهمترین خلاءهایی که در آزمون دستیاری پیش رو دانشجویان و متقاضیان را تهدید می‌کند، تاثیر معدل سال‌های قبل بدون اطلاع قبلی است؛ از طرفی میزان دروس موثر و البته نا مرتبط با حوزه تخصصی داوطلبین اوفزایش یافته است.

این تغییرات باعث واکنش دانشجویان علوم پزشکی و داوطلبین آزمون دستیاری 95 شده است.

دانشجویان متقاضی شرکت در آزمون دستیاری 95، در خصوص تغییرات گسترده این آزمون، بیانیه‌ای خطاب به وزیر بهداشت صادر کردند.

در بخشی از بیانیه این دانشجویان آمده است: عدم ارتباط برخی دروس موثر بر نمره معدل با رشته های تخصصی (از جمله ۲۵ واحد عمومی و حتی برخی از واحدهای تخصصی علوم پایه) و همچنین عدم امکان بهبود و ترمیم نمرات فوق که حتی اخیرا در کنکور سراسری این امکان فراهم شده است از مصداق های دیگر بی توجهی به اهداف تحول آزمون دستیاری است.

همچنین در بخشی دیگر از این بیانیه تاکید شده است: اگر در شیوه ی برگزاری قبلی آزمون داوطلب مجبور بود همه ی درس های نامرتبط با رشته ی مورد نظرش را بخواند، حداقل این درس ها از ارزش یکسانی برخوردار بودند. اما در شیوه ی جدید، اوضاع بدتر شده است. برای روشن شدن مطلب مثالی می زنیم: در گروه یک که شامل داخلی، قلب، طب کار، طب سالمندان، پزشکی قانونی، پوست و پاتولوژی و طب فیزیکی و توانبخشی است، ضریب گروه داخلی – قلب، ۴ است. برای کسی که علاقه مند به داخلی و قلب است، اوضاع بهتر شده است؛ اما برای کسی که طالب پوست و پاتولوژی است اوضاع نه تنها بهتر نشده است، که بدتر شده است: ضرایب دروس تخصصی پوست و پاتولوژی که رابطه ی تنگاتنگی ار لحاظ علمی و عملی دارند، ۲ است، دقیقا یکسان با درسهای جراحی، زنان، ارتوپدی، چشم و … نصف داخلی و قلب که ۴ است! به عبارت دیگر داوطلبی که که به پوست و پاتولوژی علاقه مند است، نه تنها نباید پوست و پاتولوژی را بیشتر بخواند، که باید داخلی را بیشتر بخواند. ارزش پوست و پاتولوژی نه تنها بیشتر نیست، که از داخلی و قلب کمتر است و مثل همه رشته های دیگر. به نظر می رسد این تقسیم بندی بیشتر از آنکه به هدف اولیه اش نزدیک شود، بعضا کیلومترها از آن فاصله گرفته است.

متن کامل بیانیه را در ادامه می خوانید:

بسمه تعالی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی

با سلام و اهدای تحیات

برگزاری آزمون دستیاری سال ۱۳۹۵ بعد از حاشیه ها و شایعات فراوانی که موجب تشویش خاطر جمع کثیری از داوطلبان این آزمون شد، همچنان برای این دسته از فارغ التحصیلان و دانشجویان پزشکی عمومی، محل شک و شبهه ی فراوان است؛ دغدغه ای که حضرتعالی هم در جمع دانشجویان کوی علوم پزشکی تهران به آن اذعان فرموده بودید و اعلام کرده بودید که هر گونه تغییری ۳ سال پیش از اجرایی شدن، اعلام می گردد. لیکن متاسفانه بر خلاف گفته ی مسوولین ارشد وزارت محترم بهداشت، بر اساس دفترچه ی راهنمای آزمون دستیاری سال ۱۳۹۵، تغییرات گسترده ای در اجرای آزمون اعمال شده است و نکته ی مهم آنجاست که این تغییرات ۶ ماه قبل از آزمون اعلام شده است نه ۳ سال!  تغییراتی که به گفته وزیر سابق بهداشت، « نبایستی جهت ذی نفعان مشکل ساز باشد و باید ابتدا بصورت آزمایشی در کنار آزمون اصلی اعمال و پس از تحلیل و بررسی نتایج در شورا، اجرای تحول ظرف ۳ تا ۴ سال آتی با انجام اطلاع رسانی قبلی به داوطلبان به منظور آمادگی لازم صورت گیرد» (جمع بندی نظرات مقام عالی وزارت در هفتادوسومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی)  امری که تا به امروز صورت نگرفته بود.

از سوی دیگر در شرایطی که انتقادات فراوانی به سطح کیفی و محتوای خدمات آموزش دوره عمومی وجود دارد، انتظار می رفت توجه ویژه وزارت محترم، به تامین زیرساخت های آموزش دوره عمومی در مراکز آموزشی و درمانی باشد که در عمل تاکنون چنین امری رخ نداده است. پرواضح است که اعمال هرگونه تغییرات در حوزه ارزشیابی آموزش زمانی معنا می یابد که کاستی های محتوایی و زیرساختی آموزش دوره عمومی مرتفع شده باشد. اصرار و تاکید مسوولین حوزه آموزش در دستیابی کوتاه مدت به اموری که به بررسی و توجه در درازمدت نیاز دارند، نشان از شتاب زدگی و ناپختگی این طرح دارد.

مستحضر هستید که این تغییرات آنچنان گسترده هستند که شیوه ی برنامه ریزی، مطالعه و چشم انداز آینده را برای داوطلبین آزمون و دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته ی پزشکی عمومی، تغییر می دهد و ابهامات را افزون کرده است. در ادامه به چند مورد از اهم مشکلات شیوه نامه ی جدید برگزاری آزمون اشاره می کنیم.

آزمون صلاحیت بالینی

فلسفه و ضرورت ایجابی برگزاری این آزمون، محل سوال جدی داوطلبان و دانشجویان است. یا امتحانات مکرر در طول تحصیل به اندازه ی کافی، میزان صلاحیت و دانش بالینی دانشجویان را پایش نمی کند که چنین آزمونی طراحی شده است؟ این آزمون های موازی چه ارزش افزوده ای دارد؟ آیا هزینه کردِ فراوان از بیت المال جهت برگزاری آزمونی که ضرورت آن مشخص نیست، رویکردی منطقی است؟ اگر قرار است چنین آزمونی برگزار شود، تکلیف سایر آزمون ها چه می شود؟

نکته ی بعدی در رابطه با این آزمون، محتوای مورد سنجش آزمون است که در عمل باتوجه به ناتوانی مراکز آموزشی در اجرای کاریکولوم های آموزشی در مقطع آموزش عمومی، نمی تواند معیار مناسبی برای سنجش باشد. حمایت از دانشگاه ها در بازنگری و اجرای کاریکولوم های آموزشی و همچنین تامین نیازهای آنان، از سنجش مهارتهایی که به دانشجوی دوره عمومی با زیرساختهای ناکافی آموزش داده شده است، ضروری تر به نظر می رسد. از سوی دیگر اعلام اجباری بودن قبولی در این آزمون جهت شرکت در آزمون دستیاری، تنها ۲ ماه قبل از برگزاری آزمون در دی ماه، به نظر منطقی نمی رسد. امری که موجب شده است تا تمرکز داوطلبین که تا به امروز با شایعات و تغییرات فراوان ، مکررا بر هم خورده است، باز هم در گیر و دار مشغله های جدید شود.

ضرایب گروه های درسی در آزمون دستیاری: یکی از بحث انگیزترین تغییرات آزمون دستیاری سال ۹۵، اختصاص ضریب به گروه های درسی مختلف در آزمون دستیاری است. ظاهرا این تغییرات جهت هدفمند کردن مطالعه داوطلبین و مطالعه بیشتر درس های مرتبط با رشته ی مورد علاقه داوطلب انجام شده است، اما در عمل ناقض چنین هدفی بوده است. اگر در شیوه ی برگزاری قبلی آزمون داوطلب مجبور بود همه ی درس های نامرتبط با رشته ی مورد نظرش را بخواند، حداقل این درس ها از ارزش یکسانی برخوردار بودند. اما در شیوه ی جدید، اوضاع بدتر شده است. برای روشن شدن مطلب مثالی می زنیم: در گروه یک که شامل داخلی، قلب، طب کار، طب سالمندان، پزشکی قانونی، پوست و پاتولوژی و طب فیزیکی و توانبخشی است، ضریب گروه داخلی – قلب، ۴ است. برای کسی که علاقه مند به داخلی و قلب است، اوضاع بهتر شده است؛ اما برای کسی که طالب پوست و پاتولوژی است اوضاع نه تنها بهتر نشده است، که بدتر شده است: ضرایب دروس تخصصی پوست و پاتولوژی که رابطه ی تنگاتنگی ار لحاظ علمی و عملی دارند، ۲ است، دقیقا یکسان با درسهای جراحی، زنان، ارتوپدی، چشم و … نصف داخلی و قلب که ۴ است! به عبارت دیگر داوطلبی که که به پوست و پاتولوژی علاقه مند است، نه تنها نباید پوست و پاتولوژی را بیشتر بخواند، که باید داخلی را بیشتر بخواند. ارزش پوست و پاتولوژی نه تنها بیشتر نیست، که از داخلی و قلب کمتر است و مثل همه رشته های دیگر. به نظر می رسد این تقسیم بندی بیشتر از آنکه به هدف اولیه اش نزدیک شود، بعضا کیلومترها از آن فاصله گرفته است.

تاثیر سوابق تحصیلی: در طول سال های اخیر بارها خبرهای متناقضی در خصوص اعمال نمرات معدل و آزمون پیش کارورزی در پذیرش دستیار مطرح شد که از آن جمله می توان به مصاحبه آقای دکتر محققی معاون آموزشی وقت وزارت بهداشت در سال ۹۱ اشاره نمود. که در آن پس از بررسی فراوان و نظر خواهی از ۲ هزار دانشجو، ۴۰۰ دستیار تخصصی، یک جمعیت داوطلب در آزمون های کشوری و ۴ هزار استاد و باتوجه به نمره دهی متفاوت در دانشگاه های مختلف و بیمارستان های متفاوت و بدلیل نبود روش عادلانه ای برای تاثیر نمره معدل، موضوع اعمال معدل پزشکی عمومی منتفی شده بود. از مشکلات این تاثیر می توان موارد زیر را ذکر کرد: عدم اطلاع رسانی قبلی مبنی بر تاثیر نمره معدل و آزمون پیش کارورزی جهت پذیرش دستیاری، استفاده از نمراتی که در سال های گذشته کسب شده (گاهی حتی بیش از یک دهه قبل) که به هیچ وجه اعتبار لازم جهت سنجش وضعیت علمی فعلی و امروز داوطلب را ندارد. بعنوان مثال نتایج مراحل اول و دوم آزمون استاندارد  USMLE  فقط ۷ سال اعتبار دارد، افزایش سهم آزمون های چهار گزینه ای در پذیرش دستیار و وجود تشابهات فراوان بین آزمون دستیاری و پیش کارورزی.

با توجه به عدم برگزاری امتحانات درون دانشگاهی و پیش کارورزی بصورت کشوری و در شرایطی که شیوه نمره دهی از یک بیمارستان تا بیمارستان دیگر در یک دانشگاه متفاوت است، مقایسه نمرات و تراز هایی که در زمان های مختلف کسب شده، امری بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است موجبات بی عدالتی را فراهم آورد.

عدم ارتباط برخی دروس موثر بر نمره معدل با رشته های تخصصی (از جمله ۲۵ واحد عمومی و حتی برخی از واحدهای تخصصی علوم پایه) و همچنین عدم امکان بهبود و ترمیم نمرات فوق که حتی اخیرا در کنکور سراسری این امکان فراهم شده است از مصداق های دیگر بی توجهی به اهداف تحول آزمون دستیاری است.

با توجه به موارد فوق الذکر، به نظر می رسد، ارتقا  محتوای آزمون های فعلی در کنار توجه جدی  معاونت آموزش وزارت در حمایت از دانشگاه ها به منظور اجرای دقیق کاریکولوم های آموزشی و تامین زیرساخت های آموزشی، از تغییرات شتاب زده و بدون دلیل و توجیه کارشناسی آزمون دستیاری ، حیاتی تر است. از جنابعالی درخواست می شود تا از پیشروی چنین تغییرات نه سنجیده در نظام آموزشی و ارزشیابی جلوگیری به عمل آورید. و تنها چهار ماه مانده به امتحان سرنوشت ساز دستیاری که به خودی خود بسیار استرس زاست، داوطلبان این آزمون را در حفظ تمرکز و کاهش اضطراب یاری بفرمایید. از توجه جنابعالی کمال تشکر را داریم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) در آستانه روز دختر +عکس
حکم کمیته انضباطی در خصوص افشین پیروانی اعلام شد
طرح «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» ‌می‌تواند موجب ثبات و برطرف کننده معضلات شود
اقدام متفاوت دانشجوی دانشگاه جورجیا +فیلم
خبر مهم سازمان امور مالیاتی برای اصناف
توضیح حامدی‌فر درباره دلایل درگیری‌اش با رضایی
اولین لژیونر تاریخ ایران در برزیل
سند توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عراق امضا شد
اغفال متقاضیان مهاجرت به اروپا
واکنش آمریکا به سفر رییس اقلیم کردستان به ایران
هشدار گوترش درباره حمله به رفح
گزارشی از حادثه دریایی در آب‌های یمن
بارش‌های سامانه بارشی تا پنجشنبه ادامه دارد
نسخه جدید برای سرمربی سرخ‌ها
نخستین واکنش آمریکا به حمله اسرائیل به رفح
پایان سرقت های ماهرانه خواهران نامرئی
این تسبیح دست را ضدعفونی می‌کند
اینفوگرافیک/ کدام دانشگاه‌ها به جنبش حمایت از فلسطین پیوسته‌اند؟
ترور محمد بن سلمان ناکام ماند! +فیلم
رکورد استقلال دست نیافتنی تر شد
آخرین مهلت انتخاب خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top