تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/10/14 - 14:19
کد خبر: 189359

رئیس سازمان امور دانشجویان خبرداد:

جوایز دانشجویان نمونه امسال/ سهمیه دانشجویان سراسری

جوایز دانشجویان نمونه امسال/ سهمیه دانشجویان سراسری

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تغییرات صورت گرفته در آیین نامه انتخاب دانشجویان نمونه سال 95 گفت: داوطلبان می‌توانند از فردا با مراجعه به سامانه انتخاب دانشجوی نمونه نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تغییرات صورت گرفته در آیین نامه انتخاب دانشجویان نمونه سال 95 گفت: داوطلبان می‌توانند از فردا با مراجعه به سامانه انتخاب دانشجوی نمونه نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجتبی صدیقی،  رئیس سازمان امور دانشجویان امروز در نشست خبری بازگشایی بیست و چهارمین جشنواره دانشجویان نمونه با بیان اینکه انتخاب دانشجویان نمونه سال 95 با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، از ارتقای ساختار اجرایی این فرایند خبر داد و گفت: برای انتخاب دانشجوی نمونه یک شورای عالی جشنواره متشکل از وزرای علوم و بهداشت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است. همچنین یک شورای سیاست گذاری مرکب از معاونین دو وزارتخانه و مدیران مربوطه تشکیل شده و سعی شده مراحل انتخاب دانشجوی نمونه شفاف سازی شود.

وی از راه اندازی یک سامانه برای ثبت نام متقاضیان خبر داد و گفت:دانشجویان از فردا می‌توانند به سامانه‌ www.nemoneh.gov.ir مراجعه کرده و مشخصات خود را روی سامانه بارگذاری کنند.

مشارکت دانشگاه‌های پیام نور و آزاد در انتخاب دانشجوی نمونه

رئیس سازما ن امور دانشجویان با اشاره به انتخاب دانشجوی نمونه در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته انتخاب دانشجوی نمونه در دو مرحله برگزار شد، در مرحله اول دانشجوی نمونه در دانشگاه‌ها انتخاب شده و سپس به وزارتین برای مرحله کشوری معرفی می‌شدند. این امر امسال در سطح وسیع تر نسبت به سال گذشته انجام می‌شود. سال گذشته این فرایند به صورت آزمایشی بوده و برخی از دانشگاه‌ها حضور نداشتند اما امسال همه دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه پیام نور و آزاد هم مجاز به انتخاب دانشجوی نمونه هستند.

آرم دانشجوی نمونه

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: آرم دانشجوی نمونه توسط استاد اسداللهی مدیر گروه گرافیک دانشگاه تهران و لباس دانشجوی نمونه توسط دکتر فرهود مدیر گروه طراحی لباس دانشگاه الزهرا(س) طراحی خواهد شد. تندیس این جشنواره هم توسط استاد اسداللهی و دکتر فرهود به صورت مشترک طراحی شده است.

نکات مهم آیین نامه انتخاب دانشجوی نمونه

دکتر صدیقی در ادامه در مورد حداقل معدل کل دانشجویان نمونه اظهار کرد: حداقل معدل کل دانشجویان مقطع کارشناسی 16، مقطع کارشناسی ارشد 17، ‌دکترای حرفه‌ای 16، دکترای تخصصی 17 و کارشناسی ارشد پیوسته 16 تعیین شده است. حداقل سابقه دانشجویی در مقطع کارشناسی پس از چهار نیمسال، مقطع کارشناسی ارشد پس از دو نیمسال، مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه‌ای پس از شش نیمسال، مقطع دکترای تخصصی بالینی پس از دو سال و دکترای تخصصی پس از آزمون جامع است. همچنین سن داوطلبان نباید بیش از 40 سال باشد.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه متقاضیان ثبت نام در سامانه انتخاب دانشجویان نمونه باید حداقل امتیاز آزمون زبان را کسب کنند، در مورد امتیازهای پژوهشی توضیح داد: متقاضیان باید در بخش مقالات، طرح‌های پژوهشی، تالیف کتاب، ترجمه و گردآوری کتاب، اختراع، ابداع و نوآوری، مسابقات و جشنواره‌های علمی دارای امتیاز باشد.

دکتر صدیقی در مورد امتیازات بخشهای فرهنگی نیز اظهار کرد: دانشجویان باید در فعالیت‌های قرآنی، فعالیت‌ در نهادهای دانشجویی، عضویت در نهادهای نظارتی،‌نشریات دانشجویی، تالیف کتب فرهنگی، فعالیت‌های ادبی و فرهنگی، ایثارگری و فعالیت‌های ورزشی دارای امتیاز باشند.

اعطای 10 درصد امتیاز تشویقی به دانشجویان معلول

دکتر صدیقی در مورد دانشجویان معلول توضیح داد: چنانچه دانشجویان معلول موفق به کسب 90 درصد حد نصاب امتیاز شدند با تایید سازمان بهزیستی به آنها 10 درصد امتیاز تشویقی اعطا می شود.

جوایز دانشجویان نمونه

صدیقی در ادامه به جوایز دانشجویان نمونه اشاره کرد و گفت: جوایز این دانشجویان نیز ارتقا داده شده است و برای دانشجویان نمونه جوایز نقدی، امکان ادامه تحصیل بدون آزمون در مقاطع بالاتر، امکان فرصت مطالعاتی به دانشجویان دکتری در خارج از کشور پیش‌بینی شده که تمام هزینه‌های فرصت مطالعاتی آن نیز تامین خواهد شد. این دانشجویان همچنین به بنیاد ملی نخبگان معرفی خواهند شد.

کمیته انتخاب دانشجوی نمونه

رییس سازمان امور دانشجویان در مورد کمیته انتخاب دانشجوی نمونه در وزارت علوم توضیح داد: این کمیته متشکل از رئیس سازمان امور دانشجویان، معاون دانشجویان داخل، مدیر کل دانشجویان داخل،‌مدیر کل فرهنگی وزارت علوم،‌ مدیر کل آموزشی وزارت علوم، مدیر کل پژوهشی وزارت علوم و یکی ازمعاونین دانشجویی دانشگاه‌های تابع وزارت علوم است.

دکتر صدیقی در مورد اعضای این کمیته در وزارت بهداشت نیز توضیح داد: کمیته انتخاب دانشجوی نمونه در وزارت بهداشت متشکل از معاون فرهنگی اجتماعی و امور مجلس وزیر بهداشت، مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، نماینده معاونت آموزشی وزارت بهداشت،‌ نماینده معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و یک معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌های تابع وزارت بهداشت می‌شود.

سهمیه دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت در انتخاب دانشجوی نمونه

معاون وزیر در ادامه در مورد سهمیه وزارت علوم در انتخاب دانشجوی نمونه توضیح داد: هر دانشگاه در هر سه مقطع می‌تواند دانشجویان نمونه خود را در گروه‌های پنچ گانه آموزشی در صورت کسب حدنصاب 60 امتیاز معرفی کند که این سهمیه برای دانشگاه آزاد و پیام نور به سه نفر اول در هر گروه، دانشگاه‌های سطح یک نفرات اول و دوم و سایر دانشگاه‌ها نفر اول می‌شود.

دکتر صدیقی در مورد سهمیه برگزیدگان دانشگاه‌های تابع وزارت بهداشت نیز توضیح داد: هر دانشگاه می‌تواند در گروه‌های پنج گانه نفرات برتر هر مقطع را در یکی دو سال کسب حدنصاب 60 امتیاز معرفی کند و دانشگاه‌های تیپ یک می‌توانند سه نفر از هر مقطع، دانشگاه‌های تیپ دو دو نفر از هر مقطع و دانشگاه‌های تیپ سه یک نفر را معرفی کنند.

جزئیات جدول زمانبندی مراحل برگزاری جشنواره دانشجوی نمونه سال 95

معاون وزیر در ادامه در مورد جدول زمان بندی مراحل برگزاری جشنواره دانشجوی نمونه سال 95 توضیح داد: ثبت نام دانشجویان از تاریخ 15 دیماه آغاز شده و تا دوم بهمن ماه ادامه دارد. آغاز داوری مرحله دانشگاهی از 10 بهمن آغاز شده و تا یک اسفند ادامه دارد. معرفی منتخبین دانشگاهی از یک اسفند آغاز شده و تا هشت اسفند ادامه دارد. همچنین داوری‌های مرحله کشوری از 8 اسفند آغاز شده و تا 26 اسفند ادامه دارد. مقدمات تقدیر از دانشجویان نمونه از 15 فروردین سال 95 آغاز می‌شود و در 31 فروردین پایان می‌یابد و نهایتا مراسم تقدیر در اردیبهشت ماه سال 95 انجام می‌شود.

احتمال کاهش تعداد دانشجویان نمونه نسبت به سال گذشته

دکتر صدیقی با بیان اینکه تعداد دانشجویان نمونه سال 94، 60 نفر بود در مورد تعداد دانشجویان سال 95 اظهار کرد: عدد نهایی مشخص نیست اما ممکن است تعداد این دانشجویان نسبت به دانشجویان سال 94 با هدف ارتقای کیفیت کمتر باشد. در هر صورت سهم وزارت بهداشت یک سوم و سهم وزارت علوم دو سوم است.

وی تاکید کرد: همچنین برای افرادی که ممکن است مدتی بعد از ثبت نام فارغ التحصیل شوند این امکان فراهم شده است که در اولین فراخوان بعد از فارغ التحصیلی شرکت کنند.

کاهش تخلفات سیاسی دانشجویان/ وجود دانشجوی ستاره‌دار ارشد و دکتری

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تخلفات سیاسی دانشجویان در دو سال اخیر کاهش پیدا کرده است و تقریبا پرونده‌ای در مورد فعالیت‌های غیرمجاز سیاسی دانشجویان در شورای مرکزی نداشته‌ایم.

مجتبی صدیقی درباره تجمعات دانشجویی مجوز دار و نحوه برخورد با دانشجویانی که به این تجمعات حمله کرده و تنش ایجاد می کنند، گفت: شورای مرکزی انضباطی در سازمان امور دانشجویان آخرین حلقه شورای انضباطی است. مسائل مربوط به دانشجویان ابتدا در درون دانشگاه‌ها و در شورای بدوی و تجدیدنظر بررسی شده و در موارد خاص به شورای مرکزی ارجاع داده می شود در مورد تجمعات اخیر نیز گزارشی برای سازمان ارسال نشده است.

وی یادآورشد: تخلفات سیاسی دانشجویان در دو سال اخیر کاهش پیدا کرده است و تقریبا پرونده‌ای در شورای مرکزی که در مورد فعالیت‌های سیاسی دانشجویان باشد نداشته‌ایم.

صدیقی اضافه کرد: من فکر می‌کنم در این دو سال عقلانیت دانشجویان و تحمل نسبت به پذیرش عقاید مختلف و همچنین قانون پذیری بیشتر شده است. اکثر فعالیت‌ها مجوز داشته و تعداد فعالیت‌های بدون مجوز نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است.

وی درباره وجود دانشجویان ستاره دار دراین دوره نیز گفت: بررسی دانشجویان ستاره دار مربوط به حوزه انضباطی نمی‌شود. بلکه این دانشجویان قبل از شروع تحصیل توسط هیات گزینش دانشجویان که در سازمان سنجش مستقر هستند مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این وجود در مقطع کارشناسی هیچ دانشجوی ستاره داری وجود ندارد و تعداد محدودی در مقطع ارشد بوده که آنها نیز بعد از رای اولیه  با درخواست دانشجو تجدید نظر شده و دوباره می توانند به تحصیل بپردازند و در مقطع دکتری نیز به ندرت دانشجوی ستاره دار وجود دارد.

وی ادامه داد: به طور کلی سیاست وزارت علوم این است که اجازه دهد تشکل های دانشجویی با رعایت مقررات دانشگاه ها تلاش کنند تا فضای پر نشاط شاد دانشجویی ادامه پیدا کند و مسائل مختلف کشور از طریق تضارب آرا به نقد و بررسی گذاشته شود.

صدیقی تاکید کرد: انتظار ما این است که این عقلانیت که در فضای دانشجویی به وجود آمده ادامه یابد و با متخلفین برخورد می شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top