تاریخ انتشار: شنبه 1394/10/19 - 11:49
کد خبر: 189782

انتقاد دانشجویی از طرح جدید سازمان امور دانشجویان؛

حذف طیف وسیعی از دانشجویان از جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه با آیین‌نامه جدید

حذف طیف وسیعی از دانشجویان از جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه با آیین‌نامه جدید

یک دانشجوی دکتری با معدل بالای 19 با داشتن سوابق آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شاخص در دوره دکتری تنها به این دلیل که در دوره کارشناسی ارشد معدل 16 داشته قادر به شرکت در جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه نمی باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: هفته گذشته بود که سازمان امور دانشجویان با اعلام زمان ثبت نام دانشجویان نمونه از تغییراتی در ویرایش جدید این قانون گفت.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اعلام قانون جدید تعیین دانشجوی نمونه باعث شد که تعدادی از دانشجویان در تماسی نسبت به ایرادات قانون جدید واکنش نشان دهد.

به نظر می رسد آیین نامه جدید انتخاب دانشجوی نمونه علیرغم بهبود در بسیاری از بخشها و نحوه امتیاز دهی دارای یک مشکل اساسی می باشد که بخش و سیعی از دانشجویان مستعد را از شرکت در این فرایند مهم دانشجویی حذف میکند. درآیین نامه جدید در قسمت شرایط شرکت کنندگان در بند 2-2 کسب شرط معدل برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در یک مقطع پیش نیز الزامی شده است. بدین صورت که دانشجویان کارشناسی ارشد جهت شرکت در این رقابت علاوه بر داشتن معدل 17 در مقطع کارشناسی ارشد باید حتما در مقطع کارشناسی نیز معدل 16 داشته باشند و دانشجویان دکتری نیز علاوه بر داشتن معدل 17 در این دوره ملزم به دارا بودن حداقل معدل 17 در مقطع کارشناسی ارشد نیز می باشند.

انتخاب دانشجوی نمونه در هر دوره مختص به آن دوره می باشد و اثر دادن سوابق تحصیلی در انتخاب دانشجوی نمونه در دوره تحصیلی بعدی امری بدور از عدالت می باشد. مثلا  یک دانشجوی دکتری با معدل بالای 19 با داشتن سوابق آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شاخص در دوره دکتری تنها به این دلیل که در دوره کارشناسی ارشد معدل 16 داشته قادر به شرکت در جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه نمی باشد. این در حالیست که این فرد در دوره دکتری تلاش بسیاری داشته و کارهای شاخصی انجام داده و می خواهد در دوره دکتری بعنوان دانشجوی نمونه انتخاب شود نه در دوره کارشناسی ارشد، که با توجه به آیین نامه جدید ازداشتن حق شرکت در جشنواره دانشجوی نمونه محروم شده است.

با توجه به اینکه حذف بند 2-2 آیین نامه جدید می تواند کمک کند تا طیف وسیعتری از دانشجویان در این رقابت مهم کشوری شرکت کنند. با این حال در صورتیکه مسئولان امر معتقدند این بند حائز اهمیت می باشند می توان از راهکارهای دیگری جهت افزایش طیف دانشجویان مستعد شرکت کننده و تعدیل این بند آیین نامه استفاده نمود.

اولا: بند 2-2 آیین نامه جدید دارای یک تبصره می باشد که در آن حداقل معدل مقطع پیشین برای دانشجویان دانشگاه های تابعه وزارت بهداشت یک نمره کمتر می باشد، با توجه به اینکه سطح آموزشی دانشگاههای تابعه وزارت علوم و بهداشت بسیار نزدیک هم می باشد می توان حداقل این تبصره را به دانشگاههای تابعه وزارت علوم نیز تعمیم داد تا طیف وسیع تری از دانشجویان اجازه شرکت در این جشنواره دانشجویی را داشته باشند. 

ثانیا: در صورتیکه مبنا بر تاثیر سوابق دوره های قبلی تحصیلی در انتخاب دانشجوی نمونه است می تواند بصورت تلفیقی آموزشی و پژوهشی باشد که عادلانه تر بنظر می رسد. بعنوان مثال می توان به ازاء هر 2 مقاله ISI مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد یک نمره شرط معدل مقطع کارشناسی ارشد را برای دانشجویان دکتری کاهش داد.

امیدوارم مسئولان محترم با توجه به مطالب ذکر شده تلاش لازم را در راستای بهبود آیین نامه جدید مبذول فرمایند، تا طیف وسیعتری از دانشجویان مستعد این مرز و بوم اجازه شرکت در این رقابت مهم دانشجویی را داشته باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top