تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/10/23 - 12:06
کد خبر: 190163

تلاش ناکام هاشمی رفسنجانی در جلب رای برای لغو ادغام آزمون‌های سراسری؛

دمـوکــراسـی اکـبــــر

دمـوکــراسـی اکـبــــر

موضوع دیگری که در این میان مطرح است، اساس نپذیرفتن رای توسط هاشمی است. او که این روزها تلاش می کند خود را مدعی حق الناس نشان دهد، پیشتر بارها و بارها در انتخابات های مختلف از مجلس ششم تا انتخابات سال 88 معترض حق الناس بوده اند. رفتار همسر هاشمی در نپذیرفتن رای مردم و اعلام"اگر موسوی رای نیاورد مردم بریزند تو خیابونا" در این راستا قابل تحلیل است. هاشمی بارها نشان داده است که اعتقاد عملی به دموکراسی ندارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: زمزمه‌های برگزاری متمرکز آزمون‌های دانشگاه آزاد و سازمان سنجش آموزش کشور از اسفند سال 1389 آغاز شد، در 25 اسفندماه سال 89 محمدحسین سرورالدین رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آمادگی این سازمان را برای برگزاری متمرکز آزمون‌ها اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  موضوع ادغام آزمون های سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد در حالی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دست بررسی است، از چندی پیش در رسانه ها به طور جدی مطرح شده است.

دیدگاه های موافق و مخالف فراوانی در این باره وجود دارد؛ موافقان که بیشتر رعایت حال دانشجویان و دستیابی به استانداردی معقول و شفاف را دنبال می کنند، معتقدند دلیلی ندارد داوطلبان خواهان ورود در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری، در دو آزمون متفاوت شرکت و هزینه‌های متعددی را بپردازند. به همین دلیل و در مجلس نهم در راستای عملیاتی کردن حذف کنکور، برگزاری آزمون‌های متمرکز در دوره کارشناسی ناپیوسته طرح می شود.

مخالفان اما با طرح استدلال هایی که بیشتر طرف دانشگاه آزاد را می گیرد، تلاش هایی برای به حالت تعلیق درآوردن این طرح داشته اند. به عنوان مثال حمید میرزاده، گفته است: ادغام کنکور دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری با بررسی هایی که صورت گرفته به نفع جوانان نیست!

جالب اینجاست که فرهاد دانشجو رئیس پیشین دانشگاه آزاد نیز در دوره مسئولیت خود با ادغام آزمون ها مخالفت کرده است و به نظر می رسد مدیران دانشگاه آزاد بیش از آنکه نگران منافع داوطلبان و جوانان باشند، برای کاهش درآمدهای ناشی برگزاری مجزای آزمون که در خزانه این دانشگاه  ریخته می شود، نگران هستند.

براساس این گزارش در حالی که قرار بود آزمون های سال 93،94 ادغام شوند، این اتفاق نیفتاد. گویا فشار مسئولان دانشگاه آزاد نتیجه داده است. تلاش جالب توجه خبرگزاری های دولتی در همراه شدن با دانشگاه آزاد سوال برانگیز است. به عنوان مثال خبرگزاری دولتی ایسنا به جای نظرخواهی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از یک عضو کمیسیون صنایع و معادن در زیرسوال بردن طرح مصاحبه گرفته است.

از آنجایی که دانشگاه آزاد یکی از موسسات اصلی غیردولتی است، بدون ایجاد امکان برگزاری آزمون مشترک با سازمان سنجش از سوی این دانشگاه عملاً ادغام آزمون های سراسری صورت نخواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حال که دعوای موافقان و مخالفان این طرح در فضای رسانه ای بالا گرفته و پیش بینی ها حاکی از تصویب قانون مذکور در کمیسیون آموزش و در ادامه صحن مجلس دارد، تلاش هاشمی رفسنجانی برای فیصله دادن به موضوع ادغام و زیرسوال بردن آن در مسیری دیگر عجیب به نظر می رسد و به نوعی یادآور تلاش های وی در طی مسیری غیر از مسیر قانونی در تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح ماجرای وقف دانشگاه آزاد می باشد.

هاشمی رفسنجانی که در حال حاضر رئیس هیئت موسس و هیئت امنا دانشگاه آزاد است، در جلسه اخیر کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و خلاف روال قانونی ارجاع طرح ها به این کمیسیون به تازگی برای لغو طرح ادغام آزمون های سراسری دست به کار شده است.

براساس این گزارش در حالی که هنوز موضوع ادغام آزمون های سراسری در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی است، در اقدامی بی سابقه هاشمی رفسنجانی این طرح را به جلسه کمیسیون نظارت مجمع برده و برخلاف روال گذشته شخصاً نیز در آن جلسه شرکت کرده است.

هاشمی با طرح این موضوع که ادغام آزمون های سراسری خلاف سیاستهای کلی نظام است، این موضوع را در جلسه به رأی می گذارد. که در ادامه از 17 عضو حاضر در جلسه تنها 7 نفر به این پیشنهاد هاشمی رفسنجانی رأی می دهند و هاشمی بدون توجه به تعداد آرا تصویب نظر خود را اعلام می کند! در ادامه اما با تذکر دیگر اعضای کمیسیون مبنی بر اینکه این مصوبه رأی نیاورده وی مجدداً خواستار رأی گیری شده و نتیجه رأی گیری را مخدوش می داند که برای بار دوم نیز همان نتیجه حاصل می شود که هاشمی رفسنجانی مجدداً نتیجه رأی را نپذیرفته و اقدام به طرح بیاناتی در خصوص ضرورت تصویب مغایرت ادغام آزمون های سراسری  با سیاست های کلی نظام شده و حتی برخی اعضای حاضر در جلسه را ترغیب به رأی دادن به این مصوبه کرده و خواستار رأی دادن وزیر علوم به جای معاون اول رئیس جمهور و جایگزینی معاون آموزشی وزیر علوم به جای فرهادی می شود که این پیشنهاد از سوی اعضا با چالش و مخالفت مواجه می شود و پس از رأی گیری برای بار سوم تعداد آرائ موافق هاشمی از دو بار اول نیز کمتر می شود که این نتیجه مورد پذیرش هاشمی و ثبت آن در صورتجلسه قرار نمی گیرد! تا در آینده مجدداً بتواند مطرح و به رأی گذاشته شود.

این موضوع از دومنظر قابل تامل است. اول آنکه ناظران دریافته اند که هر موضوعی که کمی به دانشگاه آزاد مربوط می شود، در رأس دستور کارهای هاشمی رفسنجانی قرار می گیرد. آیت الله هاشمی پیش تر مالکیت دانشگاه آزاد را از آن فرزندان خود اعلام کرده بود. قبل تر نیز برای وقف دانشگاه آزاد با همکاری بخشی از نمایندگان مجلس هشتم تمام توان خود را بر خلاف قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مصروف کرد که این وقف با مخالفت شورای فقهی که رهبری تعیین کرده بود، مواجه می شود.

موضوع دیگری که در این میان مطرح است، اساس نپذیرفتن رأی توسط هاشمی رفسنجانی است. او که این روزها تلاش می کند خود را مدعی حق الناس بودن آراء نشان دهد، پیش تر بارها و بارها در انتخابات های مختلف از مجلس ششم تا انتخابات سال 88 معترض حق الناس بوده اند. رفتار همسر هاشمی در نپذیرفتن رای مردم و اعلام "اگر موسوی رای نیاورد مردم بریزند تو خیابونا" در این راستا قابل تحلیل است.

هاشمی بارها نشان داده است که اعتقاد عملی به دموکراسی و نتیجه آن اگر بر خلاف نظر شخص خودش باشد ندارد، حتی اگر همچون جلسه مذکور خودش شخصاً برگزار کننده و ناظر بر رأی گیری و شمارش 17 رأی بصورت حضوری باشد!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top