تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/10/23 - 14:42
کد خبر: 190183

رحیم پور ازغدی: در رسانه نیروی متعهد و متخصص نداریم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هم اکنون در جهان اقلیت سرمایه‌دار بر رسانه‌های دنیا حاکمیت دارد و بر خلاف دموکراسی یک دیکتاتوری پیچیده و پنهان را در پیش گرفته‌اند، گفت: مصیبت ما این است که در حوزه رسانه نیروی متعهد و متخصص نداریم.

خبرنامه دانشجویان ایران: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هم اکنون در جهان اقلیت سرمایه‌دار بر رسانه‌های دنیا حاکمیت دارد و بر خلاف دموکراسی یک دیکتاتوری پیچیده و پنهان را در پیش گرفته‌اند، گفت: مصیبت ما این است که در حوزه رسانه نیروی متعهد و متخصص نداریم.

به گزارش فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی امروز در همایش دموکراسی و رسانه با بیان اینکه باید برای تعریف دموکراسی و رسانه نگاه حقوق فرهنگی داشته باشیم، گفت: باید در این نگاه نسبت رسانه به حقوق فرهنگی جامعه و حق دانستن چه چیزی و حدود دانستن را نیز تعریف کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تعریف ما از حقوق بشر نیز در تعریف ما از دموکراسی و رسانه تأثیر دارد، گفت: نوع نگاه ما در تعریف اخلاق نیز در تعریف ما از دموکراسی و رسانه مؤثر است و زمانی که از منظر اسلام به رسانه نگاه کنیم، مسائل معرفت‌شناختی، مباحث ارزشی و مباحث حقوقی و فقهی نیز پیش می‌آید.

وی افزود: باید دید از درون الهیات اشعری اسلامی چه نوع رسانه و دموکراسی‌ بیرون می‌‌آید و همچنین نگاه به رسانه در خارج از اسلام بسیار متفاوت است.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه آیات و روایات فراوانی در اسلام وجود دارد که مستقیم و غیرمستقیم به رسانه اشاره کرده است، گفت: آیه «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» به معنی وای بر عیب‌جوی طعنه‌زن به رسانه اشاره دارد. امروزه رسانه‌ها به غیر اطلاع رسانی دو کارکرد دیگر دارند که یکی عیب‌جویی و دیگری طعنه‌زدن است و روی رفتار وقیح خود متمرکز می‌شوند تا از وی عیبی را پیدا کنند. همچنین برخی از مفاهیم اخلاقی نیز در رسانه معنا پیدا می‌کنند مانند غیبت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مفهوم دموکراسی رسانه‌ای با هرج و مرج رسانه‌ای متفاوت است، گفت: در زمان فعلی مفهوم رسانه، حریم عمومی و خصوصی از بین رفته است.  کل تاریخ رسانه‌ای جهان یک طرف و این 30 سال اخیر را باید در طرف دیگری بگذارید زیرا باعث تجربه‌های جدید مثبت و منفی در زمینه رسانه با ورود شبکه‌های اجتماعی شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از صاحبان اندیشه که حتی اگر در چارچوب دینی هم نباشند معتقدند که هم رسانه و هم دموکراسی قابل دستکاری و تحریف است، گفت: چیزی که هم اکنون در سطح بین‌المللی وجود ندارد، دموکراسی رسانه‌ای است اما ابزار دموکراتیک شدن رسانه‌ها هیچ گاه تا اندازه‌ای که در این زمان وجود دارد،‌ وجود نداشت.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه آیا آزادی دموکراسی آنطوری که در متون تعریف شده است، هم اکنون وجود دارد؟، گفت: رسانه اصلی‌ترین وظیفه‌اش رساندن پیام است ولی در بسیاری از اوقات باید کار نرساندن را انجام دهد از سویی رسانه‌ها آنقدر زیبا سخن می‌گویند که مخاطب را از اصل مطلب منحرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه دموکراسی که در غرب مطرح است یک دموکراسی کاملاً‌ کنترل شده است، گفت: به عنوان مثال در سوریه شهری وجود دارد که سال‌ها در محاصره است و افراد آن برای رفع گرسنگی هیچ آذوقه‌ای ندارند و خاک و علف می‌خورند تا زنده بمانند اما روستایی که تروریست‌های داعش در آن هستند و چندی از مردم را گروگان گرفته‌اند نیز چند ماه است در محاصره است و همه دنیا از محاصره این روستا مطلع شدند و حتی به سازمان ملل هم رسید.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه تصریح کرد: آن چیزی که شاهد هستیم حاکمیت اقلیت سرمایه‌دار بر رسانه‌های جهانی است که دیکتاتوری آنها نیز پیچیده و پنهان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به نظریه یکی از متفکران غرب اشاره کرد و گفت:‌ این متفکر می‌گوید آن کشورهایی که دیکتاتوری آشکار دارند آرزو می‌کنند که دموکراسی در کشورشان حاکم شود و وقتی اعضا آن با کشورهایی که دموکراسی دارند صحبت می‌کنند می‌بینند که به دموکراسی بی‌رغبت هستند. در نتیجه آنهایی که دموکراسی ندارند حسرت آن را و آنهایی که دموکراسی دارند تأسف آن را می‌خورند باید به این پارادوکس دقت کرد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روش دیپلماسی روشی برای هیچ نگفتن است، گفت: دیپلمات‌ها کلی سخن می‌گویند ولی در اصل هیچ حرفی را نمی‌زنند و در روش دیپلماسی در ظاهر اعلام مواضع می‌کنند ولی موضع اصلی را اعلام نمی‌کنند و در جامعه کنونی رسانه‌های مؤثر در دنیا دیپلمات‌مآب هستند. در ظاهر خبر را بی‌طرفانه می‌گویند اما کاملاً جهت‌دهی شده است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مصیبت ما این است که در حوزه رسانه نیروی متعهد قوی و متخصص  نداریم، گفت:‌ در مباحث رسانه‌ای کلمه مترادف نداریم و حرف معنا فقط یک کلمه دارد و مشترک معنوی هم استفاده نمی‌شود.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه یک دیکتاتوری پنهان رسانه‌ای و روباه‌صفتانه در دنیا وجود دارد، گفت: در هیچ نقطه‌ای از جهان دموکراسی مطلق تحقق پیدا نکرده است و فقط دموکراسی متعهد قابل اجرا است اما مسئله اینجاست که این دموکراسی به چه چیزی باید متعهد باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: غربی‌ها می‌گویند دموکراسی متعهد به ایدئولوژی لیبرال و منافع سرمایه‌داری درست است و ما معتقدیم دموکراسی متعهد بر اخلاق و اسلام صحیح است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: امیرالمومنین (ع) فرمودند «حق من بر شما این است که بدانید و نظارت کنید بر عملکرد من در حکومت و اگر دیدید زمانی که از حکومت می‌روم چیزی به من اضافه شده است که نباید می‌شد، من خائن هستم»، این یعنی مردم سالاری اسلامی رسانه‌ای و مردم سالاری واقعی در این مطلب است.

وی افزود: ظاهراً‌ نقش رسانه‌ در دوران مدرن این است که همه می‌توانند آزادانه همه واقعیات را بدانند و تجزیه و تحلیل کنند اما اتفاق واقعی این است که همه اخبار به یک اندازه اجازه انتشار ندارند و مردم به همه واقعیات دسترسی ندارند و سرمایه‌دار و صاحب رسانه تصمیم می‌‌گیرد که چه مقدار از واقعیات منتشر شود.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد:‌دست رسانه‌های انقلابی در بعضی از موقعیت‌ها بسته است. آنها نمی‌توانند وارد حریم خصوصی افراد شوند، همچنین نمی‌توانند دروغ بگویند و شایعه‌سازی کنند و حتی در بعضی از موضوعات حلال نیز با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو هستند.

 

وی ادامه داد: قرار بود نتیجه دموکراسی رسانه‌ای این باشد که مردم با رسانه‌های دموکرات حکومت را کنترل کنند که ما به این امر می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر که نتیجه آن برابری و تساوی در حقوق شهروندی می‌شود که حتی شخص ولی‌فقیه با یک شخص عادی تفاوتی ندارد و مردم از رهبر خود در مورد تصمیمات و موضوعات گوناگون سوال می‌کنند. اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری در هر قضیه‌ای به مردم توضیح می‌دهد به همین دلیل است.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه بالاترین سطح آزادی و دموکراسی رسانه‌ای در اسلام وجود دارد،‌گفت: مکتب لیبرالی نمی‌تواند عقاید و دموکراسی را به ما بفروشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دموکراسی ظاهراً‌ پتانسیل نوسازی را دارد،‌ گفت: دموکراسی رسانه‌ای وظیفه نوسازی بافت جامعه را دارد در صورتی که در رسانه‌های لیبرال دموکراسی و صهیونیستی می‌بینیم که فقط توضیح وضع موجود را می‌کنند و این جدای از نوسازی است. دموکراسی رسانه‌ای موجود در دنیا به جای نوسازی وضعیت جهانی وضعیت موجود را تمدید و تشدید و حاکمیت‌های ظالمانه را توجیه می‌کند.

وی در مورد ادامه نظریه متفکر غربی گفت: این متفکر غربی معتقد است که ما اخبار را هرس می‌کنیم و ما تصمیم می‌گیریم  که چه اخباری منتشر شود در ظاهر لیبرال دموکراسی رسانه‌ای مطرح است اما آن چیزی که عمل می‌شود روش صلیبی است و عاقلانه نیست ما به لیبرال دموکراسی عمل کنیم.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد:‌ رسانه می‌تواند به جوامع شکل و ماهیت بدهد هدف رسانه‌ خدمت به مخاطب نیست بلکه مدیریت مخاطب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه نظریه متفکر غربی گفت:‌ وی معتقد است ما داریم با لیبرال دموکراسی رسانه‌ای عقاید خود را به دنیا تحمیل می‌کنیم و عادتشان می‌دهیم که چه خبری را بخوانند و چه واکنشی را انجام دهند. رسانه ما را در خدمت مردم قرار نداد.

وی در پایان با اشاره به اینکه برخی معتقدند ذات رسانه سکولار است، گفت: این سخنان به لحاظ نظری بسیار غلط است زیرا جبر ابزار را در پی دارد و از نظر عملی نیز بسیار خطرناک است و باعث ناامیدی نیروهای ارزشی در ورود به این حوزه‌ها می‌شود اما باید فعالانه وارد عرصه رسانه شد و نباید عملکرد منفعلانه در این حوزه داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top