تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/11/05 - 15:59
کد خبر: 191285

شائبه ردپای 90 در گزارش فساد در فوتبال؛

پای «امیــر» در میان است؟!

پای «امیــر» در میان است؟!

بر اساس گزارش های متعدد اهالی فوتبال و برخی شواهد و قرائت، نه تنها در افزایش ناهنجاری‌های این ورزش نقش فزاینده داشته است، بلکه برخی شائبه ها درباره نقش عوامل اصلی این برنامه، برای اتصال مربیان و بازیکنان خارجی به باشگاه های داخلی وجود دارد که موضوع قابل رسیدگی دقیق تر است.

خبرنامه دانشجویان ایران: روزگذشته سخنگوی کیمسیون اصل 90 مجلس در جلسه علنی گزارشی  درباره عملکرد وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال با موضوع "فساد در فوتبال" را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این گزارش چندهزار کلمه ای که پس از مدتها توسط اینت کمیسیون منتشر شد مصادیق بسیاری از ابعاد مختلف فساد در فوتبال اشاره شده است. تبانی، رشاء و ارتشاء، دوپینگ، شرط‌بندی غیرمجاز، جعل و استفاده از سند مجعول، تصدیق نامه‌های خلاف واقع، فرار مالیاتی، مصرف الکل و روابط نامشروع، مصرف مواد مخدر، رواج خرافه‌گرایی از جمله سحر و جادو، تحصیل مال از طریق نامشروع، نقض آشکار قوانین و مقررات و قراردادهای غیرواقعی از جمله مصادیق این سند است.

جالب اینجا است که در بخشی از این گزارش آمده است: "ورزشگاه‌های فوتبال به محل مناسبی برای بدآموزی، بدزبانی و دشنام تعدادی از تماشاگرنماها تبدیل شده تا جایی که بسیاری از خانواده‌ها مانع حضور فرزندان خود در این محیط می‌شوند.کاهش فاحش تماشاگران در استادیوم‌های ورزشی به هنگام مسابقات، یکی از دلایل اثبات این قضیه است. از طرفی سابقه امر ثابت نموده که از سوی فدراسیون اراده قاطعی با هدف برخورد مناسب با ناهنجاری‌های فوتبال وجود ندارد بلکه بعضی از مدیران آن فدراسیون، خود نیز در وقوع برخی از این ناهنجاری‌ها مشارکت دارند."

اما در کنار این گزارش عریض و طویل که قابلیت بررسی و تحلیل بسیاری دارد؛  در بند «ه» که مسئله  نقل و انتقالات بدون نظارت است قابل تامل است؛ در بخش «ب» این بند آمده است: در گزارش مراجع رسمی، به اخذ پورسانت توسط برخی از مربیان در این مقطع اشاره شده است که اظهارات متعدد اهالی فوتبال –که مضبوط و مکتوب در سوابق پرونده است- بر این امر صحه می‌گذارد تا جایی که رد پای برخی مربیان شناخته شده و مجریان برنامه های ورزشی نیز در آن دیده می شود که نیاز به بررسی دقیق تر دیوان محاسبات کشور و در برخی موارد رسیدگی قضایی دارد.

در بند «و» با موضوع رسانه های زرد نیز با اشاره به یکی از برنامه های تلویزیونی آمده است: بسیاری از اهالی فوتبال با ارائه مستندات و شواهد قابل اعتنا معتقدند که این برنامه با پرداختن به زشتی های فوتبال و دامن زدن به این موارد، تداوم می یابد. هر چند این برنامه، توانسته است در برابر برخی معضلات فوتبال هم نقش آفرینی کند اما در مجموع با بررسی عملکرد برنامه ای که حدود یک دهه قدمت دارد، به نظر می رسد که در این برنامه تلویزیونی، گرایش به حاشیه ها بیش از اصل شده باشد.

از سویی دیگر در همین بند یک پارگرافی وجود دارد که حساسیت زیادی از روز گذشته بوجود آورده است، در این پاراگراف با اشاره به همین برنامه آمده است:  در کنار نشریات زرد ورزشی، یکی از برنامه های فوتبالی سیما نیز که مخاطبین بسیاری دارد، بر اساس گزارش های متعدد اهالی فوتبال و برخی شواهد و قرائت، نه تنها در افزایش ناهنجاری‌های این ورزش نقش فزاینده داشته است، بلکه برخی شائبه ها درباره نقش عوامل اصلی این برنامه، برای اتصال مربیان و بازیکنان خارجی به باشگاه های داخلی وجود دارد که موضوع قابل رسیدگی دقیق تر است.

بولتن نیوز با استناد به این بند در گزارشی می نویسد: "طبق گزارش کمیسیون اصل نود، برنامه نود و مجری اش متهم به دلالی هستند!"، تنها برنامه فوتبالی سیما که مخاطب زیادی دارد برنامه نود است و به همین دلیل تنها برنامه ای که طبق این گزارش مورد اتهام قرار گرفته، همین برنامه نود است. این پایگاه خبری در ادامه مینویسد: "ا فردوسی پورحالا نود با دو اتهام جدی رو به رو است. بسط ناهنجاری در فوتبال که شاید در این مورد اختلاف نظر وجود داشته باشد و بگویند این یک برداشت شخصی است. اما اتهام دلالی چیزی نیست که بشود به سادگی از آن گذشت. سوال این است چه کسی این اطلاعات را به کمیسیون نود داده است؟ طبق اطلاعات موثق یکی از افرادی که به مجلس برای توضیحات رفت امیر قلعه نویی بود. سرمربی تراکتورسازی یک بار پیش از این در مصاحبه ای به نقش برادر فردوسی پور در آوردن مربیان و بازیکنان خارجی اشاره کرد. این بار هم امیر در این مورد صحبت کرده و شائبه هایی را مطرح ساخته است."

البته در این واکنش ها از سوی برخی از چهره های فوتبالی جالب توجه است، علی دایی درباره انتشار گزارش فساد در فوتبال می گوید: هیچکس نمی‌تواند فساد در فوتبال را رد کند ولی باید بدانیم خیلی جاها فساد داریم. کاش نسبت به تمام سازمانها و ارکان‌های اجرایی چنین نظری وجود داشته باشد و مجلس به آن ورود کند. مجلس حتی بیاید وزارتخانه‌ها را هم مورد تحقیق و تفحص قرار دهد. متاسفانه داریم همه جوره فوتبال را می‌کوبیم و این هم یک مدل دیگر است.

دایی با بیان اینکه از بررسی فساد در فوتبال خوشحال است، ادامه داد: دست مجلس هم درد نکند ولی خواهش می‌کنم  بقیه جاهایی هم که فساد صورت می‌گیرد را بررسی کنند. فساد فوتبال یک هزارم فساد در جاهای دیگر نیست. باید به تمام جوانب مملکت نگاه کنیم تا خدایی ناکرده حق الناس و بیت المال پایمال نشود.

جالب اینجا است که دایی که از منتقدان برنامه 90 است در حمایت از اقدام «سیاسی» فردوسی پور در مصاحبه با ظریف، می گوید: "متاسفانه این اواخر به سبب مصاحبه او با دکتر ظریف برخی سعی کرده‌اند وی را زیر سوال ببرند. کدام اشتباه را مرتکب شده که سعی می کنیم تنها برنامه پربیینده تلویزیون را هم بایکوت کنیم؟ با وزیری که منتخب دولت و مورد تایید مجلس و نظام است مصاحبه کرده و نباید داشته های‌مان را با دست خود تخریب کنیم. دکتر ظریف محبوبیت زیادی بین مردم دارد و عادل هم به همین دلیل سراغ او رفته. یکبار دیگر می‌گویم من در برخی موارد به برنامه فردوسی پور نقد دارم ولی آیا می‌شود خلاقیت او را نادیده گرفت؟ فرد سالمی که در تمام این سالها می توانست برای خودش بیشترین منافع و بهره مالی را فراهم کند و قطعا انواع و اقسام پیشنهادات مسموم به وی شده اما در سایه سلامت ذاتی اش خود را حفظ کرده مستحق چنین برخوردهایی نیست."

به هر حال باید دید که آیا امشب فردوسی پور در مورد فساد در فوتبال و برادرش «امیر فردوسی پور» حرف می زند؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top