تاریخ انتشار: پنجشنبه 1394/11/15 - 11:50
کد خبر: 192175

سینمای انقلاب در جشنواره فجر 94/ 5

فیلمی که ناظرش قبل از حاضر شدن سر صحنه شهید شد +عکس

فیلمی که ناظرش قبل از حاضر شدن سر صحنه شهید شد +عکس

«ایستاده در غبار» به این خاطر تماشاگرش را تا آخر به صندلی میخکوب می‌کند که تصویرش از یک فرمانده کاریزماتیک دفاع مقدس، کاملا واقعگرایانه و خاکستری است. هم خشونتش را تصویر می‌کند و هم مهربانی اش را.

خبرنامه دانشجویان ایران: جشنواره فیلم فجر امسال کارگردانان گفتمان انقلاب، حضور پررنگی دارند. اتفاقاً فیلم هایشان جزء اولین شانس های شکار سیمرغ های بلورین جشنواره نیز هستند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طی سلسله مطالبی، به معرفی فیلم های مطرح ارائه شده از سوی کارگردانان گفتمان انقلاب جشنواره سی و چهارم خواهیم پرداخت.

«ایستاده در غبار»

فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان که ساخت فیلم مستند - داستانی زندگی شهید حسن باقری را در کارنامه دارد اینبار به سراغ سیره ی شیر در زنجیر جاویدالاثر سردار احمد متوسلیان رفته است. این فیلم به تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد در حال ساخت است. در خلاصه ی داستان آن آمده است: احمد که عصیان نوجوانی اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می شود که باید در دروازه های خرمشهر با دشمن بجنگند اما سرنوشت او فرسنگ ها دور از مرز ایران رقم می خورد.

«ایستاده در غبار» نه تنها یک فیلم نیست، که با سینمای امروز ایران هم نسبتی ندارد. «ایستاده در غبار» روایت یک زندگی است که بیننده را در خودش غرق می‌کند. کارگردان و عواملش از تمام توانشان برای طبیعی جلوه دادن صحنه‌ها استفاده کرده‌اند تا جایی که مجبور شده‌اند برای رفع هرگونه سوءتفاهم، در تیتراژ ابتدایی تذکر بدهند که: هیچ کدام از تصاویر فیلم، واقعی نیست و فقط صدای حاج احمد از آرشیوهای صوتی برداشته شده است...

«ایستاده در غبار» به این خاطر تماشاگرش را تا آخر به صندلی میخکوب می‌کند که تصویرش از یک فرمانده کاریزماتیک دفاع مقدس، کاملا واقعگرایانه و خاکستری است. هم خشونتش را تصویر می‌کند و هم مهربانی اش را.

«ایستاده در غبار» از معدود فیلمهای دفاع مقدس امسال است که برای حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آماده شده است.

این فیلم به لحاظ ساختار یکی از متفاوت ترین تولیدات سینمای ایران خواهد بود چراکه در این فیلم از صدای بسیاری از شهیدان که از زمان جنگ به جا مانده استفاده خواهد شد.

بازیگران این فیلم طی فراخوانی در فضای مجازی انتخاب شدند. هادی حجازی فر در نقش احمد متوسلیان ایفاگر نقش اصلی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» و امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی از دیگر بازیگران اصلی این پروژه هستند.

هادی حجازی فر در نقش احمد متوسلیان ایفاگر نقش اصلی این فیلم سینمایی و امیرحسین هاشمی، فرهاد فداکار و عماد محمدی از دیگر بازیگران اصلی پروژه هستند.

در این فیلم همچنین نقش سردار شهید حسین همدانی به عماد محمدی واگذار شده است.

عماد محمدی در این باره می گوید: خود من از نزدیک موفق به دیدار ایشان نشده بودم. قرار بود که شهید همدانی سرفیلمبرداری حاضر شوند و از نزدیک کار را مشاهده نمایند، که متاسفانه ایشان به درجه رفیع شهادت نائل شدند و این امر محقق نشد.

هنگامی که خبر شهادت ایشان به گروه رسید همه ما بسیار متاثر شدیم، حتی با عوامل به خانه ایشان رفته و با خانواده آن شهید دیدار کردیم.

من با شنیدن خبر شهادت سردار همدانی بسیار شوکه شدم. در ابتدا این خبر را باور نمی کردم. در تحقیقاتی که در مورد ایشان انجام داده بودم متوجه شدم که شهید همدانی انسانی خاکی، مهربان و خوش برخورد بودند؛ به طور کامل شیفته شخصیت ایشان شده بودم.

محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم "ایستاده در غبار" در گفتگویی عنوان کرد: بعد از فیلم "آخرین روزهای زمستان" سفارش های متعددی برای ساخت فیلم هایی مشابه به من شد. اما من ایده ای که بخواهم یک کار جدید در آن فرم انجام بدهم را بدست نیاورده بودم.

این کارگردان ادامه داد: در حقیقت ویژگی های متفاوتی در شهید متوسلیان بود که به نظر من جذاب تر از سایر شخصیت ها برای ساخت یک فیلم سینمایی بود. بر این اساس اینگونه شد که تصمیم گرفتم تا فیلم "ایستاده در غبار" را تهیه و تولید کنیم.

در اکران های اولیه جشنواره، این فیلم در زمره دو فیلم محبوب از نگاه تماشاگران قرار گرفته است و امید می رود رویشی نو و پر امید در سینمای ایران را شاهد باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top