تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/02/08 - 15:52
کد خبر: 198299

مقایسه صنعت خودروسازی ایران و کره در مستند «تهران، تقاطع سئول»/ 7

ناگفته‌های شکست خودروی ملی سایپا/ L90، خودرویی که قرار بود جایگزین پیکان شود! +فیلم

ناگفته‌های شکست خودروی ملی سایپا/ L90، خودرویی که قرار بود جایگزین پیکان شود! +فیلم

منصوب مدیر پروژه سمند به رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شکست پروژه خودروی ملی سایپا با نام s81 در سال 78، که قرار بود بر اساس پلت فرم پراید ساخته شود، عدم همکاری شرکت های خودروسازی حتی برای ساخت یک پیچ، تلاش ایران برای جایگزین کردن پیکان با یک خودروی روز، که در نهایت این ایده به خودرو x90 یا لوگان عملیاتی شد. این خودرو با شاخص ایران که 6000هزار دلاری بود، مطابق بود.

خبرنامه دانشجویان ایران:‌ مجموعه مستند «تهران تقاطع سئول» با موضوع صنعت خودروی ایران و مقایسه آن با کره جنوبی در ایام نوروز از شبکه افق پخش شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این جمله را بارها شنیده ایم که صنعت خودروسازی در ایران و کره جنوبی با هم آغاز شده ولی امروز پیشرفت کره جنوبی در این زمینه قابل مقایسه با ایران نیست.

کسی تا به حال به این پرسش پاسخ نداده که مسیری که ایران و کره در خودروسازی طی کره اند چه تفاوتی با یکدیگر داشته و چرا آنها توانسته اند سهمی از بازار جهانی خودرو را در اختیار بگیرند.

مجموعه «تهران تقاطع سئول» می کوشد به این پرسش و مسائلی از این دست پاسخ دهد. در نخستین قسمت بیان می شود که آغاز صنعت خودرو در کره جنوبی به مردادماه سال ۱۳۳۴ باز می گردد در آن زمان بازرگانی کره ای به همراه دو برادرش با استفاده از موتور جیپ های کهنه آمریکایی یک اتومبیل ساختند.

در بخش اول این برنامه به گفتگو با مدیران و دست اندرکاران صنعت خودرو در کره اختصاص دارد و سپس تاریخچه صنعت اتومبیل سازی در ایران مورد بررسی قرار می گیرد. (از ایــنجــا ببینید.)

در بخش دوم این برنامه نیز مقایسه ای بر تولید خودروی ملی بین ایران و کره جنوبی بررسی می شود، و از بازار خودرو خارجی بین این دو کشور پرده در دهه 50 میلادی می گوید. (از ایــنجــا ببینید.)

بخش سوم این برنامه به روند دولتی شدن صنعت خودرو پس از انقلاب، مشکلات تامین قطعات خودرو در دهه شصت، وضعیت صنعت خودرو در جنگ تحمیلی، اشاره می کند. (از اینجــا ببینید)

در بخش چهارم، تاریخچه ورود نیسان پاترول به ایران در دهه 60، عدم همکاری شرکت های مهم خودروسازی در ساخت خودروهای بروز آن زمان، ورود خودروهای پژو 405 به ایران، و حاشیه های «پیکان پژویی» در دولت سازندگی، ضربه هایی دولتی بودن صنعت خودروسازی و ماجرای ورود پراید به ناوگان حمل و نقل اشاره می شود.(از اینجــا ببینید)

در بخش پنجم، وضعیت صنعت خودرو در دهه 90 میلادی به تصویر کشیده می شود، حمایت خودروسازان کره ای طرح های دانشجویی، نگاه متفاوت کره ای به مراکز تحقیقاتی، تولید اولین  خودروی مفهومی کره، مونتاژ دوو سیلو در بازار ایران در سال 1373، راه اندازی مرکز تحقیق و نوآوری در ایران خودرو و سایپا، دیدگاه جالب مدیران خودروسازی کره جنوبی با ایران خودرو درباره موضوع تحقیق و توصیه که مدیران ایرانی آن را اسراف «محض» می دانستند در حالی که کره ای نظر متفاوتی داشتند، تولید پژو RD در ایران خودرو، تولید اولین خودرو ملی در ایران در اواخر نیمه دوم دهه 70، و تفاوت های تفکر مدیران ایرانی و کره ای در ماجرای طراحی خودرو ملی از مهمترین بخش های این قسمت بود.( از اینجــا ببینید)

در بخش ششم، تحول بنیادی در شرکت هیوندا پس از درگذشت رئیس این شرکت، ادامه سرمایه گذاری در مرکز تحقیق و توسعه مشترک هیوندا و کیا، و را اندازی مرکزی با 500 برابر زمین فوتبال، گارانتی خاص کره ای برای جذب مشتری، پی بردن دولت وقت در دهه 70 به زیان ده بودن خودروسازی دولتی، خرید سهام پارس خودرو توسط سایپا، تغییر نام ایران کاوه به سایپا دیزل، خرید سهام گروه کاوه توسط ایران خودرو، مشکلات مالکیت خصوصی و مدیریت دولتی دو خودرو ساز بزرگ کشور، رونمایی از پژو پرشیا به عنوان خودروی لوکس، رونمایی از خودرو پژو 206 همزمان عرضه اروپایی با قیمت چهار میلیون تومان، رونمایی از زانتیا و ماکسیما توسط سایپا، شکست خودرو pk، ادامه عرضه خودروهای بی کیفیت در ایران، ساخت یک مرکز تحقیقاتی توسط هیوندا و کیا در آمریکا، لغو قراردادهای دوو با توجه به تحریم های آمریکا علیه ایران،  از مهمترین بخش های این مستند بود.(از اینجـــا ببینید)

و اما در بخش هفتم، منصوب مدیر پروژه سمند به رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شکست پروژه خودروی ملی سایپا با نام s81 در سال 78، که قرار بود بر اساس پلت فرم پراید ساخته شود، عدم همکاری شرکت های خودروسازی حتی برای ساخت یک پیچ، تلاش ایران برای جایگزین کردن پیکان با یک خودروی روز، که در نهایت این ایده به خودرو x90  یا لوگان عملیاتی شد. این خودرو با شاخص ایران که 6000هزار دلاری بود، مطابق بود.

که در نهایت شرکت فرانسوی رنو، با مشارکت ایران خودرو و سایپا خودروی l90  را در سال 1382 به عنوان یک خودرو کم هزینه تولید کردند.

این قرار ادامه داشت تا پس از دو سال دولت جدید در ایران مستقر شد، و دستور توقف آن را داد. و نمایندگان مجلس نیز که ایراداتی از این طرح گرفته بودند، از این تصمیم استقبال کردند.

نگاه درآمدزایی و کیفی بودن دولت بر این صنعت، باعث شد که کیفیت کاهش یابد و اتفاقات بعد از آن را رقم زند.

در ادامه قسمت هفتم این مستند را ببینید:


دانلود

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ بارش تگرگ در حرم مطهر رضوی
عملیات وعده صادق ناگفته های زیادی دارد
عکس/ تشییع پیکر همسر زنده یاد علی حاتمی
سرعت در جذب اعضای هیات علمی رتبه دانشگاه‌ها را تغییر می‌دهد
آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد و دانشگاههای دولتی
موسسه علم و فناوری شهید مسعود علیمحمدی راه‌اندازی شد
سد البرز مازندران سرریز شد
سرکوب وحشیانه دانشجویان حامی فلسطین در هلند +فیلم
ماجرای گردنبند خاص وحید شمسایی +فیلم
اولویت سازمان سنجش پس از ملی شدن چیست؟
شکست مذاکرات دانشجویان معترض با مسئولان دانشگاه ملبورن
کودک نابینا بعد از یک سال مادرش را دید +فیلم
درخواست ایران از امارات برای بازگرداندن کلاهبردار متواری
هشدار فوری سیل به ۸ استان
تیم ملی تکواندوی ایران قهرمان آسیا شد
بورس هفته را صعودی آغاز کرد
توقف اجرای حکم اعدام مرد متجاوز در آخرین لحظه
کارت ملی چه تغییراتی می‌کند؟
داعش: حامیان طالبان را هدف قرار می‌دهیم
ابتلای یک‌سوم ایرانی‌ها به فشار خون بالا
زمان حراج جدید شمش طلا مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top