تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/03/09 - 12:31
کد خبر: 200889

بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر؛

عدم موضع‌گیری وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته تعجب‌آور است

بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی پزشکی امیرکبیر در بیانیه‌ای با انتقاد از واردات و تولید محصولات تراریخته، گفت: جای تعجب دارد که متولیان حوزه‌ سلامت نه تنها در مورد اثرات مخرب مصرف این محصولات و واردات آن اظهار نظری نمی­‌کنند، بلکه گاه به حمایت از کشت و تولید این محصولات نیز می‌­پردازند.

خبرنامه دانشجویان ایران: بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر در بیانیه‌ای اعلام کرد: باندهای مافیایی دارو سعی در قبضه کردن بازار گیاهان دارویی دارند. بر همین اساس وزارت بهداشت به جای مقابله با طب ایرانی-اسلامی با کارخانجات تولید مواد غذایی ناسالم برخورد کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن کامل این بیانیه به این شرح است:

 سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی نظارت بر مواد غذایی، داروهای تولیدی و وارداتی وظیفه مهمی در حوزه‌ سلامت کشور بر عهده دارد. وزارت بهداشت به ­عنوان نهاد بالادست و به منظور انجام رسالت خویش در بخش سلامت وظیفه دارد این سازمان را به نحوی مدیریت و اداره کند که زمینه نفوذ رانت­خواران و برخی از پزشکان یا واردکنندگان سودجو که نیل به اهداف شخصی­ خود را اولویتی بالاتر از سلامت مردم می­‌دانند، به این سازمان فراهم نشود.

با توجه به آمار تکان­ دهنده‌ بیماری­‌ها و تولید مواد غذایی ناسالم، این آمار نشان از این دارد که سازمان مذکور و وزارت بهداشت نه تنها در عمل به رسالت خویش به درستی عمل نمی‌­کنند، بلکه در هماهنگی با یکدیگر در جهت تامین منافع برخی از سودجویان، به عمد بحث تأمین سلامت را به حاشیه برده­ و در بهترین حالت فقط راه درمان را، آن هم به دلیل سودآوری بالا در پیش گرفته­‌اند.

واردات مواد غذایی یا مشتقات غیر حلال نظیر ژلاتین خوکی مدتی است محل نزاع و جنجال بین برخی از مسئولین و رسانه­‌ها واقع شده است. طبق اظهارات مسئول حوزه‌‌ نماینده‌ ولی فقیه در سازمان دامپزشکی، اخیرا وزارت بهداشت طبق معیار نامعلومی بدون اینکه از آنها نظر خواهی کند اقلامی از مواد پروتئینی با منشأ حیوانی را وارد می‌کند و همین امر موجب شده اخبار ضد و نقیضی از حلال بودن این مواد غذایی وارداتی منتشر شود.

سکوت مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو درباره واردات و تولید محصولات تراریخته در کشور، درحالی است که متخصصین داخلی و خارجی معتقدند به دلیل دستکاری ژنتیکی، این محصولات باعث ایجاد آسیب­‌های نسلی می­‌شوند که آثار مخرب آن پس از سالیان سال در نوادگان مشهود می­‌شود.

در بهترین حالت پژوهشگران دلایل قطعی در مورد مفید بودن این محصولات ارائه نداده­‌اند. 19 کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا کشت گیاهانی را که دستخوش تغییرات ژنتیکی قرار گرفته­‌اند، ممنوع کرده­‌اند. جای تعجب دارد که متولیان حوزه‌ سلامت در کشور نه تنها در مورد اثرات مخرب مصرف این محصولات اظهار نظری نمی­‌کنند و در قبال واردات آن اقدامی انجام نمی­‌دهند، بلکه گاه به حمایت از کشت و تولید این محصولات نیز می‌­پردازند.

اغلب مواد غذایی تولیدی در صنایع غذایی کشور، مواد غذایی ناسالم و بی­‌کیفیتی هستند که مصرف روزمره و مداوم آنها باعث ایجاد بیماری­‌هایی چون فشار خون و دیابت در سطح وسیع در بین مردم شده­ است. وجود 4.5میلیون نفر مبتلا به دیابت، 10میلیون نفر مبتلا به فشار خون، 24 میلیون نفر دارای اضافه وزن (این آمارها توسط مسئولین وزارت بهداشت بیان شده­اند) و... نشان از وجود یک بحران در حوزه‌ سلامت کشور دارد.

مسئولین وزارت بهداشت هر باره پس از اعلام این آمار و ارقام، مواردی چون کم تحرکی، عدم ورزش و... را به عنوان دلایل شیوع این بیماری­های ذکر می­‌کنند و سعی در پنهان کردن عامل اصلی دارند درحالی که عامل اصلی این بیماری­ها مواد غذایی مصرفی ناسالم است.

لبنیات صنعتی آلوده به پالم در انواع مختلف آن، فرآورده‌­های گوشتی آلوده، روغن­‌های نباتی و سرخ کردنی مملو از پالم، نمک غیر طعام، آب آلوده به کلر، مرغ هورمونی، شیری ن­کننده‌­های غیرطبیعی و... تنها بخشی از مواد غذایی ناسالمی هستند که به صورت انبوه تولید و مصرف می­‌شوند. مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نه تنها اقدامی در جهت توقف تولید این محصولات انجام نمی­‌دهند، بلکه سعی در پنهان کردن واقعیات نیز دارند و در بهترین حالت مردم را به عدم مصرف این محصولات توصیه می‌­کنند!

مسئله‌­ای که اخیرا باعث شده تا این گمان در اذهان تقویت شود که وزارت بهداشت یک بنگاه اقتصادی است تا یک متولی سلامت، اقدام عجیب این وزارتخانه در پلمب، و لغو مجوز گسترده مراکز طب اسلامی-ایرانی، که از منتقدان اصلی وزارت بهداشت در حوزه سلامت­‌اند، است.

اگر وزارت بهداشت به راستی دغدغه‌ سلامت مردم را دارد چرا در قبال کارخانجات تولید مواد غذایی ناسالم که در بند3 به آنها اشاره شده، اقدامی انجام نمی­‌دهد و تکلیفی در قبال لغو مجوز یا پلمب آنها احساس نمی­کند؟

بیان شده است که وزارت بهداشت در صدد تأسیس داروخانه‌های گیاهی است و تنها با مجوز این وزارتخانه می­‌توان مواد دارویی گیاهی را به فروش رساند؛ سوال آن است که  آیا سرنوشت بحث واردات دارو در کشور که در حال حاضر در دست گروه­‌های مافیایی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، در انتظار گیاهان دارویی و مواد کمیاب موجود در عطاری­‌ها نیز هست؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top