تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/03/11 - 08:05
کد خبر: 200988

چرا سرورهای تلگرام باید به ایران بیاید؟

چرا سرورهای تلگرام باید به ایران بیاید؟

پیغام اخیر پیام رسان «تلگرام» مبنی بر عدم امکان همکاری با ایران از 12 ماه دیگر بی شک خبر خوشایندی برای کاربران ایرانی نیست. چرا که «تلگرام» بی چون‌وچرا محبوب ترین شبکه پیام رسان در بین ایرانی‌ها است و این محبوبیت را تا حدود زیادی مدیون فیلتر شدن سایر پیام رسان‌ها و همچنین عملکرد ضعیف برخی از آنهاست.

خبرنامه دانشجویان ایران: پیغام اخیر پیام رسان «تلگرام» مبنی بر عدم امکان همکاری با ایران از 12 ماه دیگر بی شک خبر خوشایندی برای کاربران ایرانی نیست. چرا که «تلگرام» بی چون‌وچرا محبوب ترین شبکه پیام رسان در بین ایرانی‌ها است و این محبوبیت را تا حدود زیادی مدیون فیلتر شدن سایر پیام رسان‌ها و همچنین عملکرد ضعیف برخی از آنهاست.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شورای عالی فضای مجازی در جلسه اخیر خود که با حضور حسن روحانی برگزار شد، بندی را تصویب کرد که طی آن شرکت های خارجی پیام رسان فعال در داخل برای ادامه فعالیت خود ملزم خواهند شد تا همه اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کنند.

این مصوبه که سابق هم مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته بود و محمود واعظی، وزیر ارتباطات، از مدیران تلگرام درخواست کرده بود تا سرور کاربران ایرانی را به داخل منتقل کنند اما این درخواست با پاسخ منفی مدیران این شبکه مواجه شد تا اینکه اخیرا این مساله به صورت مصوبه ای در شورای عالی فضای مجازی نمود پیدا کرد.

در این باره رضا تقی پور و محمد حسن انتظاری دو عضو شورای عالی فضای مجازی با حضور در استودیو «تیتر امشب» به بحث در این باره پرداختند.

رضا تقی پور در این برنامه با تاکید بر اینکه «افزایش توان پیام رسان های ایرانی» باید در دستور کار قرار گیرد و مشکلات قانونی از پیش روی آنها برداشته شود، گفت: حاکمیت اجتماعی کشور در دست ما نیست، بلکه دست پیام رسان های خارجی است. یعنی داده های کشور در خارج از کشور در حال ذخیره سازی است این یعنی نقض حاکمیت ملی. وی در ضرورت انتقال سرورها به داخل ایران تاکید کرد: حداقل انتظار این است که اگر دادگاه ما حکمی داد، اپراتور و پیام رسان خارجی ملزم به پذیرش و اجرای حکم باشد.

همچنین انتظاری عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه برنامه «تیتر امشب» گفت: کاربران فضای مجازی در ایران با ایرانی شدن این شبکه ها سرویس بهتر و ارزانتری دریافت خواهند کرد.

اما مدیران تلگرام فورا نسبت به این مصوبه واکنش نشان دادند و با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود مستقیما کاربران ایرانی را مخاطب قرار دادند.

صفحه رسمی تلگرام در این پیغام نوشت: «نمی‌توانیم با تصمیم ایرانی‌ها(انتقال سرور به داخل ایران) همکاری کنیم و احتمالا فقط تا 12 ماه دیگر بین ایرانیان خواهیم بود.»

حال باید دید که آیا این موضع گیری مدیران تلگرام، به دلیل محبوبیت این پیام رسان بین ایرانی ها بوده است یا نه. بدین معنا که تلگرام قصدا دارد از فراگیری‌اش در ایران سوءاستفاده کند و از طریق ایجاد چالش بین کاربران ایرانی و دولت ایران و فشار کاربران به دولت برای عدم فیلترینگ تلگرام علی رغم انتقال ندادن سرورها، پیروز این دوئل شود. از طرفی باید دید دولت ایران در مقابل موضع تلگرام چه واکنش انجام خواهد داد و اینکه آیا تهدید تلگرام را جدی تلقی خواهد کرد یا خیر. از گفته های دو عضو شورای عالی فضای مجازی اینگونه برداشت می شود که این شورا مترصد ایرانیزه کردن شبکه های اجتماعی است و حتی امکان دارد در مسیر نیل به این هدف از عدم تمکین مدیران تلگرام به مصوبه اخیر شورا، استقبال کرده و این پیام رسان را به همین بهانه فیلتر کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top