تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/03/30 - 11:32
کد خبر: 202635

جوانان مومن چگونه می‌توانند «انقلابی» شوند؟

جوانان مومن چگونه می‌توانند «انقلابی» شوند؟

خبرنامه دانشجویان ایران: انقلابی و انقلابی‌گری، واژه‌هایی است که این روزها مکرر از زبان رهبر معظم انقلاب شنیده می‌شود؛ انقلابی کیست؟ و انقلابی‌گری چه الزاماتی دارد؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، انقلاب اسلامی، معجزه قرن حاضر است و ریشه در اندیشه‌ها و سیره بنیانگذار خود یعنی حضرت امام خمینی(ره) و نائب ایشان، مقام معظم رهبری دارد.

مرور بیانات اخیر رهبر انقلاب نشان می‌دهد که بحث انقلابی بودن و شاخص‌های انقلابی گری، مهمترین نکته، و یا حداقل، از مهمترین نکاتی است که در فرمایشات اخیر ایشان قابل رصد است.

معظم له در دیدار اخیر با دانشگاهیان و به مناسبت ماه رمضان، بر ضرورت انقلابی بودن همیشگی دانشگاه و دانشجو تاکید دارند.

ایشان همچنین در دیدار اخیر مسئولان نظام با ایشان در ماه مبارک می‌فرمایند: «همانگونه که صریح و آشکارا گفتم همواره از جوانان مومن انقلابی دفاع می‌کنم و به آنها ارادت دارم.»

این بیان نشان دهنده آن است که همه مسئولان نظام باید به جوانان مومن انقلابی، ارادت داشته باشند.

معظم له همچنین در این دیدار، علاج واقعی همه دشمنی‌ها علیه جمهوری اسلامی را، تقویت مصونیت و اقتدار کشور با افزایش قوت و قدرت همه جانبه دانستند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مسئولان کشور باید در تربیت جوانان مومن انقلابی بکوشند و البته خود جوانان هم بر تقویت باورهای ایمانی و انقلابی خویش همت گمارند. همچنین لازم است تا مسئولان، در به کار گیری جوانان مومن انقلابی پیشقدم باشند و با استفاده از نیروی جوانی و تعهد آنان، کشتی انقلاب را بیش از پیش به ساحل پیروزی و نجات برسانند.

این نوشتار به دنبال آن است تا بر اساس بهره مندی از بیانات و مکتوبات رهبر انقلاب در سال‌های اخیر در زمینه انقلاب اسلامی و انقلابی‌گری، به مهمترین سرفصل‌های لازم برای توجه عموم مردم و بویژه جوانان مومن بپردازد تا عملا و با مرور و به کار بستن آن بتوانند، شرح وظایف خود را برای تحقق صفت انقلابی در خود، از کلام و بیان رهبری معظم انقلاب بشنوند.

یک. تقوا باید سرلوحه زندگی هر انقلابی باشد

از فحوای بیانات و رهنمودهای اخیر رهبری معظم انقلاب استنباط می‌شود که نگاه ایشان به انقلاب، همواره با پسوند «اسلامی» بودن آن همراه است. از این رو، با توجه به آنکه تقوا، یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های اسلام و دین است، بنابراین برای تحقق انقلاب اسلامی نیز، گریزی از تقوا، چه تقوای فردی و اجتماعی و چه تقوای دینی و سیاسی نیست.

در این زمینه متون دینی ما هم مشحون از بحث کلیدی تقوا است که روایت «لِیَکُن زادُک التّقوی؛ زاد و توشه تو باید تقوا باشد» از امیرالمومنین علیه السلام (غرر الحکم و درر الکلم، صفحه ۱۴۸) از آن جمله است. حضرتش همچنین در روایت دیگری هم، مخالفت با هوای نفس را به عنوان اصل، اساس و پایه دین معرفی می‌فرمایند که ناگفته پیداست مخالفت با هوای نفس، همان تقواست (همان، صفحه ۲۴۱).

دو. «انقلابی»، باید مبانی انقلاب را بشناسد

هر فرد انقلابی لازم است که در زمینه اعتقادات خود، همواره به شناخت، تحکیم و تثبیت آن اعتقادات مبادرت ورزد تا عنوان «انقلابی»اش، دچار سستی و تردید نشود.

در این زمینه هم می‌توان گفت که با مرور بیانات اخیر رهبر انقلاب، می‌توان این مبانی را برای انقلاب اسلامی به رسمیت شناخت؛ همان شاخص‌هایی که هر انقلابی باید از دل و جان به آن‌ها اعتقاد داشته باشد:

الف. دینداری، خودسازی و انسان سازی.

ب. عدالت.

ج. اعتقاد به اسلام ناب در برابر اسلام آمریکایی.

د. حمایت از مظلومان در برابر ظالمان.

ه. اعتقاد عمیق به محوریت مردم.

و. اعتقاد به وجود دشمن برای انقلاب و "توهم توطئه" ندانستن آن.

سه. «انقلابی» باید وظیفه خود را بشناسد و به آن عمل کند

حضرت آیت الله خامنه‌ای این سرفصل را معادل «دوری از تنبلی، ناامیدی و محافظه کاری» می‌دانند که به حفظ کرامت ایران و ایرانی منجر می‌شود.

همچنین در این زمینه، شاخص‌های فراوان دیگری هم در همین سخنرانی اخیر رهبری انقلاب و در سایر بیانات معظم له قابل احصا است که مهم ترین آن‌ها عبارتست از:

الف. حداکثر تلاش برای تحقق استقلال کشور – به عنوان بیت الغزل انقلاب اسلامی – بویژه تحقق استقلال فرهنگی با انتخاب سبک زندگی ایرانی اسلامی و پرهیز از تقلید از غرب و بیگانگان.

ب. حداکثر تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی.

ج. شناخت دشمنان حقیقی انقلاب و حداکثر هوشیاری در برابر آنان.

د. حداکثر پایبندی به وحدت کلمه.

ه. حداکثر کوشش برای تحقق پیوند دولت و ملت.

رهبرانقلاب در بیان شناخت و عمل به وظایف، یک فعالیت عینی هم برای هر «انقلابی» تعیین می‌فرمایند که همانا زنده نگه داشتن نام و یاد امام به عنوان یک «مومن متعبد انقلابی» و تامل و تعمق مستمر در صحیفه و وصیت نامه امام و انس با گفتار و مواضع آن رهبر الهی است.

و اما در ادامه این گفتار، لازم است تا به چند نکته بسیار مهم در مورد انقلابی گری، برگرفته از سخنان اخیر مقام معظم رهبری توجه شود:

یک. ضرورت توجه ویژه به شاخص‌های انقلابی گری از آن جهت است که علت اصلی فشار دشمنان و قدرت‌ها بر ضد ملت ایران، همین خصوصیت انقلابی گری ملت و نظام اسلامی است.

دو. انقلاب یک رود جاری است و همه کسانی که بر اساس شاخص‌های انقلابی گری عمل می‌کنند، انقلابی هستند؛ حتی نوجوانان و جوانانی که امام را هم ندیده باشند.

سه. انقلابی گری لزوما به معنای افراطی گری نیست.

چهار. توقع یک میزان انقلابی‌گری از همه کسانی که در مسیر انقلاب هستند، توقعی بیجاست. بنابراین همینکه فردی در خط انقلاب باشد، «انقلابی» است و در جرگه انقلابیون قرار می گیرد.

شایسته است این گفتار را با عین جمله معظم له در این زمینه به پایان بریم که نشان دهنده سیاست «جذب حداکثری و دفع حداقلی» نظام مقدس جمهوری اسلامی هم هست: «ممکن است فردی نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی، بهتر حرکت کند و فرد دیگری با شدت و جدیت او حرکت نکند، اما هر دو انقلابی هستند و نمی توان هر فردی را که در مسیر شاخص ‌های انقلاب قرار دارد، اما خوب حرکت نمی کند؛ متهم به غیر انقلابی گری و ضد انقلاب بودن، کرد.»

کوتاه سخن آنکه این مختصر، تلاشی است برای شناخت یک «نقشه راه انقلابی گری» با محوریت رهنمودهای رهبری؛ نقشه راهی که هر ایرانی مومن و علاقه مند به اسلام و بویژه جوانان مومن بتوانند بر اساس آن، دورنمایی برای رسیدن به صفت «انقلابی بودن» تعریف کنند و در جهت تحقق آن بکوشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top