تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/04/22 - 11:04
کد خبر: 204408

حاشیه‌های دانشگاه آزاد ادامه دارد؛

سردرگمی 100000 دانشجوی دانشگاه آزاد اینبار بابت «مدرک نیابتی»!

سردرگمی 100000 دانشجوی دانشگاه آزاد اینبار بابت «مدرک نیابتی»!

ما به طور رسمی به دانشگاه آزاد نامه نوشتیم که مدارک مربوط به فارغ التحصیلان واحدهای علوم و تحقیقات که از سوی واحد علوم و تحقیقات تهران صادر می‌شود براساس موافقت وزیر علوم و رئیس دانشگاه آزاد برای تمام رشته محل‌های مصوب شورای گسترش آموزش عالی مورد تائید است.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی که اکثر دانشگاه ها در تعطیلات به سر میبرند و یا اینکه خود را برای ترم تابستانی آماده میکنند، اما باز هم دانشگاه آزاد حاشیه های خود را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزگذشته بود که فارس در گزارشی از عدم تایید مدرک «نیابتی» دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم خبر داد؛ مسئله مهمی که طی یک ماه اخیر باعث چالش های زیادی بین وزارت علوم و این دانشگاه شده است.

ماجرا از این قرار است که دانشگاه آزاد مدتی است برای حل مشکل رشته محل‌های فاقد مجوز خود اقدام به صدور مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان این رشته محل‌ها از طریق واحد علوم و تحقیقات تهران به نیابت از محل تحصیل دانشجو کرده است. در این روش در دانشنامه تحصیلی فارغ التحصیلان پس از ذکر نام واحد علوم و تحقیقات تهران، نام واحد محل تحصیل فرد درج می‌شود. بدین ترتیب سایر واحدهای دانشگاه آزاد با استفاده از نام و مجوز واحد علوم و تحقیقات تهران اقدام به پذیرش دانشجو و صدور مدرک تحصیلی می‌کنند.

این دانشگاه در توضیحات این اقدام خود در اطلاعیه که دی ماه سال گذشته منتشر کرده است، آورده است:  "دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های گذشته 41 واحد و پردیس علوم و تحقیقات زیر نظر واحد علوم و تحقیقات تهران تاسیس و از محل مجوز رشته محل‌های واحد علوم و تحقیقات نسبت به جذب حدود یکصد هزار دانشجو در 41 واحد و پردیس علوم و تحقیقات در سراسر کشور اقدام نموده است."

از مهر 92 با شروع کار مدیریت جدید ساماندهی دانشگاه آزاد اسلامی با هماهنگی و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه‌های مختلف آغاز شد. از جمله ساماندهی واحدها و پردیس علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در جلساتی بررسی و در نهایت بر اساس صورتجلسه مشترک مورخ 1393/4/3 دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موضوع تجمیع 41 واحد و پردیس علوم و تحقیقات با واحدهای دانشگاهی به تصویب رسید و بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی به منظور استانداردسازی آموزشی برای نخستین بار در بیش از 3 دهه، فعالیت 41 واحد و پردیس علوم و تحقیقات را در سایر واحدها ادغام کرد.

لذا با توجه به عدم وجود خارجی‌ واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات در استان‌ها و از طرفی پذیرش دانشجویان این واحدها و پردیس‌ها با مجوز رشته‌های واحد علوم و تحقیقات در صورتجلسه شماره 99518/و مورخ 1394/5/27 که به امضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است مقرر شد مدارک دانش‌آموختگان و دانشجویان ورودی قبل از سال تحصیلی 94-95 واحدها و پردیس‌های تجمیع شده با عنوان واحد علوم و تحقیقات تهران نام واحد تجمیع شده صادر شود همچنین در صدور استعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدارک صادر شده تاکید شود.

تایید مدارک
مسئله قانونی بودن ادغام واحدهای علوم و تحقیقات همواره طی ماه های اخیر مورد تایید مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد بوده است؛ ساسان بابایی معاون آموزشی واحد علوم و تحقیقات، دی ماه سال گذشته  در گفت‌وگویی در این رابطه می گوید: صدور مدارک نیابتی از سوی واحد علوم و تحقیقات برای واحدهای دیگر کاملا قانونی است.  این اقدام از نظر قانونی مشکلی ندارد و مجوزهای لازم برای انجام این کار کسب شده است.

حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد نیز در ابتدای تیرماه جاری، از امضای صورت جلسه با وزیر علوم خبر داد و گفت: مدارک نیابتی دانشجویان دانشگاه آزاد که از سوی واحد علوم و تحقیقات صادر می‌شود مورد تائید وزارت علوم است.

حتی این مسئله تا جایی پیش رفت که مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌وگویی در رابطه با ابهاماتی که پیرامون مدارک نیابتی دانشگاه آزاد از سوی واحد علوم و تحقیقات صادر می‌شود، گفت: مدارک دانشگاه آزاد برای تمام رشته‌ محل‌های مصوب، مورد تائید وزارت علوم است.

وی افزود: ما به طور رسمی به دانشگاه آزاد نامه نوشتیم که مدارک مربوط به فارغ التحصیلان واحدهای علوم و تحقیقات که از سوی واحد علوم و تحقیقات تهران صادر می‌شود براساس موافقت وزیر علوم و رئیس دانشگاه آزاد برای تمام رشته محل‌های مصوب شورای گسترش آموزش عالی مورد تائید است.

آغاز ابهام ها
اما در این بین اتفاقی رخ میدهد؛ میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اواخر خردادماه سال جاری در نامه ای که فارس آن را منتشر می کند، خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده است که مدارک تحصیلی این دانش آموختگان توسط دانشگاه آزاد صادر شده است، اما پاسخ استعلامات صورت پذیرفته از آن وزارت علوم برای رشته/محل های اشاره شده به صورت منفی اعلام می‌شود.(جزئیات بیشتر)

رئیس دانشگاه آزاد جالب است در این نامه ضمن یادآوری مصوبات گذشته، می نویسد:‌ با توجه به مراتب فوق، مدارک تحصیلی دانش آموختگان مذکور توسط دانشگاه آزاد اسلامی صادر شده است، لیکن متاسفانه پاسخ استعلامات صورت پذیرفته از آن وزارتخانه محترم برای رشته / محل های اشاره شده به صورت منفی اعلام می گردد.

سردگمی ها تمامی ندارد
الیته حاشیه های دانشگاه آزاد، به اینجا ختم نمیشود، ماجرای رشته های فاقد مجوز این دانشگاه یکی از مهمترین چالش برانگیز ترین پرونده های این دانشگاه بود، مسئله که با انتشار فهرست حدود 3 هزار و 489 رشته محل های دارای مجوز از سوی وزارت علوم بیش تر نیز شد و حتی به صحن مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز کشیده شد.(جزئیات کامل)

به هر حال آنچه که در این میان دیده می شود، سردگمی و ابهام 100هزار دانشجوی واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه است. مسئله ای که به نظر می رسد با انتشار این نامه حواشی زیادی برا کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top