تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/05/05 - 10:39
کد خبر: 205581

ساز و کار انتخاباتی تشکل‌های دانشجویی چگونه است؟

فصل پوست‌اندازی اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی

فصل پوست‌اندازی اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی

مهمترین بخش این نشست‌های سالیانه، انتخابات شورای مرکزی است که دبیرهای دفاتر عضو، با حضور در شورای عمومی، در جریان سازوکار انتخابات، صحبت‌ها و دفاع کاندیداها قرار می‌گیرند و سپس انتخابات برگزار می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: هرساله بسیاری از تشکل‌های دانشجویی اعم از جنبش عدالتخواه دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت و بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و ... انتخابات شورای مرکزی خود را در فصل تابستان در زمان های متفاوت برگزار می‌کنند. در این مطلب به بررسی ساز و کارهای مختلفی که روند انتخابات را شکل می‌دهد، خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر تشکل دانشجویی از شورای مرکزی و شورای عمومی تشکیل شده است. مجمع یا شورای عمومی به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری و سیاست گذاری در تشکل است. مجمع عمومی در تشکل، یکی بیشتر نیست و آن مرکب از کلیه اعضا این تشکل (اعم از فعال و غیرفعال) است که جلساتش به دو صورت عادی و فوق العاده برگزار می شود.

از بین پنج اتحادیه بزرگ دانشجویی، در سال جاری فقط نشست سالانه و انتخابات دفتر تحکیم وحدت برگزار شده است. دوره خط امام و رهبری بسیج دانشجویی نیز در حال برگزاری است که در انتهای آن، اعضای جدید شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و اعضای جدید شورای مرکزی مشخص می‌شوند. گفتنی است که کنگره سالیانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در حال برگزاری است. اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت نیز برنامه‌هایی برای برگزاری نشست سالانه و انتخابات شورای مرکزی جدیدشان دارند که در ادامه می‌خوانید.

مهمترین بخش این نشست‌های سالیانه، انتخابات شورای مرکزی است که دبیرهای دفاتر عضو، با حضور در شورای عمومی، در جریان سازوکار انتخابات، صحبت‌ها و دفاع کاندیداها قرار می‌گیرند و سپس انتخابات برگزار می‌شود.

جنبش عدالتخواه دانشجویی
نشست سالانه این اتحادیه دانشجویی از 23 تا 29 مردادماه برگزار می‌شود. در دو روز پایانی این نشست، شورای عمومی برگزار خواهد شد که در این جلسه انتخابات نیز برگزار می‌شود.

بسیج دانشجویی
نشست سالانه بسیج دانشجویی تحت عنوان دوره خط امام کشوری، مخصوص دانشگاه‌های پزشکی از تاریخ 30 مرداد تا 2 شهریور در مشهد با حضور وزیر برگزار می‌شود که از هر دانشگاه دو نفر حضور خواهند داشت و البته برای بار اول هم هست که نشست به این شکل (کاملا تخصصی) برگزار می‌شود.

دوره خط امام و رهبری دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور البته با تفاوت‌های زمانی در حال برگزاری است.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
کنگره سالانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در حال برگزاری است که از 4 مردادماه در مشهد مقدس آغاز شده است و تا 6 مرداد ادامه خواهد داشت.

نکته قابل توجه در این نشست دانشجویی، برگزاری انتخابات در دومین روز از این کگنره است.

همچنین میهمانان برجسته‌ای همچون آیت الله علم الهدی و ابوحر، رزمنده مدافع حرم در جمع این نشست دانشجویی حضور یافتند.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
شروع ثبت نام کاندیداها 10 تا 20 تیرماه انجام شد و در حال حاضر فرآیند تایید صلاحیت‌ها در حال انجام است.

همچنین قرار است نشست سالانه این اتحادیه دانشجویی به مدت 4 روز از 30 مرداد تا 3 شهریورماه برگزار شود.

شورای مرکزی این اتحادیه دانشجویی نیز از 10 نفر تشکیل شده که 7 عضو اصلی و 3 عضو علی البدل هستند.

دفتر تحکیم وحدت
نشست سالانه این اتحادیه دانشجویی که در هفته پایانی تیرماه برگزار شد با انتخابات به پایان رسید؛ حضور میهمان‌های ویژه در این نشست از جمله سعید جلیلی، حسن رحیم‌پور ازغدی و مسعود ده‌نمکی از دیگر ویژگی‌های این نشست بود.

در این میان آیت‌الله مصباح یزدی به دلیل کسالت نتوانست در این نشست دانشجویی شرکت کند و علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی نیز علی رغم دعوت از سوی دانشجویان در این نشست حاضر نشدند.

در روز پایانی این نشست، انتخابات سالانه این اتحادیه دانشجویی برگزار و براساس آرای کسب شده به ترتیب علی گنجی از دانشگاه شهید بهشتی، محمدحسین قائدشرف از دانشگاه امیرکبیر، سیدمهدی فاطمی ابهری از دانشگاه علم و صنعت، ماهره عزیزی از دانشگاه شهید بهشتی، مریم اعظم باغبان از دانشگاه شریعتی، زهراسادات رضوی علوی از دانشگاه امیرکبیر و مسعود دهقانی از دانشگاه امیرکبیر به عنوان اعضای اصلی شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان انتخاب شدند.

همچنین در این انتخابات سیده زهرا حسینی از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، رضا بهشتیان از دانشگاه مهندسی فناوری و صادق آقاجری از دانشگاه امیرکبیر به عنوان اعضای علی‌البدل این اتحادیه دانشجویی انتخاب شدند. لازم به ذکر است که محمدحسین قائدشرف برای سال جدید هم  با رأی شورای مرکزی دبیر دفتر تحکیم وحدت شد.

بدین ترتیب هر تشکل به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برآمده از رای بدنه دانشجویی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top