«خبرنامه دانشجویان ایران»، جهت پیشنهاد تعدادی از این برنامهها، به بررسی برخی از تجربیات موفق تشکلهای دانشجویی در سالیان گذشته پرداخته است و طی چندین گزارش به تشریح آنها خواهد پرداخت.
پنجمین پیشنهاد «خبرنامه دانشجویان ایران» به تشکلهای دانشجویی، جهت برنامهریزی بهتر برای استقبال از دانشجویان، فعالیت گسترده تشکلهای دانشجویی در شبکههای اجتماعی است که به تشریح آن خواهیم پرداخت.
امروزه شمار کثیری از کاربران با اهداف مختلفی در شبکههای اجتماعی مجازی عضو شده که با توجه به افزایش تصاعدی این حضور و کارکرد این شبکهها نمیتوان از تأثیراین شبکهها غافل ماند. اهمیت موضوع، زمانی بیشتر میشود که بدانیم درصد عظیمی از مخاطبان این رسانهها را جوانان و علی الخصوص دانشجویان تشکیل میدهند که از نظر توسعه، مهمترین سرمایه انسانی هر کشور تلقی می شوند.
در زیر به معرفی 2 برنامه کاربردی و پرطرفدار فضای مجازی(یعنی تلگرام و اینستاگرام) و ارائه پیشنهاداتی برای فعالیت در آنها می پردازیم:
نکتهای که باید تشکلهای دانشجویی برای حضورشان در شبکههای اجتماعی و علی الخصوص شبکه پیام رسان «تلگرام» مدنظر قرار دهند، این است که صرف تشکیل گروه و کانال و اطلاع رسانی برخی برنامه های تشکل در آن، نمی تواند برای مخاطبان و دانشجویان جذابیت داشته باشد، و از طرفی چنین کانال و گروهی در شان تشکلی که پایه و اساس آن علم، فرهنگ و سیاست است، نخواهد بود.
اطلاعرسانی برنامههای تشکل، ایجاد هشتگهای اختصاصی و مفید، پاسخگویی دقیق و منطقی به شبهات دانشجویان و علیالخصوص دانشجویان جدیدالورود، در جریان قرار دادن دانشجویان درباره مهمترین اخبار کشور، تحلیل کردن مهمترین وقایع سیاسی و اجتماعی و قراردادن آن در کانال تلگرام، انعکاس نقدهای دانشجویان پیرامون مسائل روز در کانال، معرفی و تجلیل از دانشجویان نخبه علمی و یا نخبه فرهنگی در کانال، کتاب خوانی دسته جمعی در تلگرام(یک کتاب خوب انتخاب شود و هر روز یک صفحه از آن در تلگرام قرار داده شود تا همه اعضا آن را بخوانند)، قرآنخوانی دسته جمعی(روزانه یک صفحه)، بیان احکام دانشجویی، قرار دادن صوتها و کلیپهای آموزنده در کانال، برگزاری گعدههای مجازی در گروههای تلگرامی، پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان، معرفی سایتهای کابردی، و... تنها گوشهای از برنامههایی است که تشکلهای دانشجویی میتوانند در محیط تلگرام پیاده نمایند.
«اینستاگرام» از آن دست شبکههای اجتماعی است که توانسته است در بین دانشجویان محبوب شود و روزانه هزاران پُست در این فضا به اشتراک گذاشته میشود. ورود تشکلهای دانشجویی به این شبکه اجتماعی از آن جهت اهمیت دارد که در این فضا، تعداد زیادی از کاربران دانشجو و غیردانشجو به راحتی و با یک سرچ ساده می توانند به این صفحات دسترسی داشته باشند و در این محیط اگر صفحه یک تشکل دانشجویی هدفدار و همراه با یک زمینه علمی و فرهنگی و جذاب، اداره و بروزرسانی شود، آن تشکل میتواند به جامعهای از کاربران دانشجو و غیردانشجو احاطه داشته باشد و در چنین بستری برنامههای فرهنگی خود را به بهترین نحو پیاده کند. هر چند تاکید میشود باید محیط دانشگاه و دانشجویان حاضر در دانشگاه در اولویت برنامههای تشکلها قرار داشته باشند و در وهله بعد می توان برای کاربران دیگر برنامه ریزی نمود.
ایجاد هشتگهای اختصاصی و مفید، پاسخ گویی دقیق و منطقی به شبهات دانشجویان و علی الخصوص دانشجویان جدیدالورود، تشکیل به موقع و ضروری برخی کمپین ها و تشویق دانشجویان به حضور در کمپین، ارائه تحلیل های خلاصه و کوتاه دانشجویی درباره مهمترین وقایع سیاسی و اجتماعی، معرفی و تجلیل از دانشجویان نخبه علمی و یا نخبه فرهنگی دانشگاه، بیان خلاصه، احکام دانشجویی، برنامه ریزی برای اموری مثل تبادل کتاب و...، قرار دادن کلیپهای آموزنده، معرفی صفحات کاربردی اینستاگرام و... گوشهای از برنامههایی است که تشکلهای دانشجویی میتوانند در محیط اینستاگرام پیاده نمایند.
بنابراین با رعایت برخی الزامات توسط تشکل های دانشجویی، شبکه های اجتماعی خود نیز محیطی بالقوه برای جذب و پرورش دانشجویان خواهد بود و از طرفی باید توجه داشت که ورود بی برنامه این تشکل ها به فضای شبکه های اجتماعی کاملا بیهوده و قطعا خسارت آمیز خواهد بود.