تاریخ انتشار: شنبه 1395/07/24 - 09:32
کد خبر: 212826

اساتید، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دست به کار شدند؛

درخواست از رئیس‌جمهور برای برخورد با فروش پایان‌نامه +لینک امضا

درخواست از رئیس‌جمهور برای برخورد با فروش پایان‌نامه +لینک امضا

بدیهی است که رسیدگی بنیادین به ریشه های شروع و شیوع این بیماری در حاشیه سیستم علمی-پژوهشی و آموزش عالی کشور قدم بعدی خواهد بود که انتظار می رود با برنامه های پژوهشی و اجرایی دقیق تر مورد عنایت آن بزرگواران قرار گیرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: مهرماه و آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی جدیدالورود از یک جهت قابل توجه است، انتخاب استاد راهنما و موضوع پایان نامه از مهمترین مسائلی است که هر دانشجو با توجه به ساختار آموزشی کشور، در همان ترم اول تکلیف آن را روشن کنند. مسئله ای که باعث شده است طی سال های اخیر بازار «پایان نامه نوسی» را داغ و داغ تر کند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  جمعی از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نامه ای به رئیس جمهور روحانی خواستار ورود و برخورد وی با  بنگاه‌های پایان نامه و مقاله نویسی شدند.

این دانشگاهیان که در حال جمع  آوری امضا از دانشجویان و اساتید برای رساندن اعتراض خود به روحانی هستند (اینجــا)، در بخشی از نامه خود آورده اند:  "از دیرباز، علم، مراکز علمی و دانشمندان در فرهنگ غنی ایرانی و تعالیم دینی از جایگاهی والا و بی نظیر برخوردار بوده است.

این درحالی است که در سال های اخیر جماعتی منفعت طلب، بازاری برای فروش پایان نامه های جعلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز جعل و فروش مقالات علمی دایر نموده اند. این جماعت که فعالیت های خود را به سطح شرکت، بنگاه و موسسه ارتقا داده اند آزادانه در هر کوی و برزن و نیز در فضاهای مجازی بدون کوچکترین نگرانی مشغول تبلیغات، فعالیت و کسب درآمد می باشند. متاسفانه عدم برخورد نهادهای مسوول با ادامه فعالیت های ضد علمی این دلالان، این نگرانی بزرگ را برای دانشگاهیان و پژوهشگران ایجاد کرده که افتخارات جامعه علمی کشور تحت الشعاع این فعالیت های مخرب قرار گرفته و مایه دلسردی آن ها شود. از سوی دیگر ادامه این وضعیت به زودی باعث بدبینی و بی اعتمادی جامعه جهانی نسبت به تولیدات علمی ایرانیان خواهد شد. این در حالی است که اکثریت قاطع اساتید، پژوهشگران و دانشجویان کشور علی رغم کمبود بودجه و امکانات و فشارهای اقتصادی، با اعتقاد به اعتلای علمی کشور عزیزمان صادقانه مشغول تحقیق و پژوهش بوده و هستند".

در بخشی دیگر از این نامه نیز آمده شده:‌"نویسندگان این نامه، جمعی از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور هستند که به نمایندگی از جامعه علمی کشور، از جنابعالی و نیز سایر نهاد های مسوول (نظیر مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) موکداً انتظار دارند تا با وضع قوانین محکم بازدارنده و نیز اجرای دقیق و بدون اغماض آن ها زمینه برچیدن این نمادهای بی احترامی و توهین آشکار به جایگاه رفیع علم و دانشگاه را فراهم آورند و با کسانی که علم را به سخره گرفته و بی اعتبار نمودن کشور عزیزمان را هدف قرار داده اند با قاطعیت برخورد نمایند."

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اخیرا مجله علمی ساینس در گزارشی «ویژه»، پایان نامه فروشی را در ایران به عنوان یکی از تقلب های بزرگ علمی در جهان نامیده بود؛ در این بین  گرچه به دلیل غیرقانونی بودن خرید و فروش پایان نامه های دانشگاهی، آمار دقیق و کاملا موثقی  از تعداد خرید و فروش پایان نامه ها در دست نیست اما چندی پیش عضو شورای بین المللی فرهنگستان علوم، تخمین زده است که که سالانه بین 3000 تا 5000 پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد در کشور خرید و فروش می شود و با اتکا به همین آمار گفته می شود گفت احتمالا سالانه حدود 10 درصد از کل پایان نامه های دانشگاهی کشور به روش غیرقانونی خرید و فروش می شود.

نکته قابل تامل در این میان، موضع گیری مسئولین آموزش عالی است که طی سال های گذشته همواره از برخورد با این مراکز خبر داده بودند؛ البته معاون وزیر علوم چندی پیش عنوان کرده بود: "برخورد با خرید و فروش پایان نامه کار دستگاه قضایی است نه دانشگاه ها".

به هر حال باید دید در این روزهایی که دانشجویان به دنبال تعیین موضوع پاپان نامه و استاد راهنما هستند، مسئولین آموزش عالی کشور می توانند مقابل این بنگاه های «اقتصادی» ایستادگی کنند؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
احسان داهي
1395/07/24 - 22:32

سلام. جناب رييس جمهور بدترين سرقت كه كم از سرقت مال و اموال ندارد سرقت علمي است. از شما صميمانه خواهشمندم كه يه تدبيري براي مقابله با پايان نامه فروشي بكنيد كه حق كسايي كه واقعا پايان نامشونو خودشون انجام ميدن ضايع نشه.
وحید
1395/08/01 - 23:19

لینک امضاش کجاست؟
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top