تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/08/03 - 12:43
کد خبر: 213825

انتقاد رئیس دانشگاه آزاد از وزارت علوم

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه به خاطر افزایش رقبا و کاهش دانشجویان 37 درصد کاهش پذیرش دانشجو نسبت به سال گذشته داشته است، گفت: این عدد معادل 800 میلیارد تومان در حوزه شهریه وصولی دانشگاه است.

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس دانشگاه آزاد گفت: ما خودمان معتقد به افزایش کیفیت در آموزش عالی هستیم ولی برای دانشگاه آزاد حداکثر سخت‌گیری‌ها انجام می‌شود و مته بر روی خشخاش می‌گذارند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در سومین اجلاس سراسری معاونان و مسئولان برنامه‌ریزی استان‌ها، واحدها و مراکز دانشگاه آزاد گفت: پیش‌بینی شده بود که در سال 94 به هزار و 500 دانشجو در برنامه تحصیلات تکمیلی برسیم که به این هدف رسیدیم و این مسئله نشان می‌دهد که برای نهادهای بزرگی مانند دانشگاه آزاد داشتن برنامه بسیار موثر است.

وی افزود: تعداد زیادی از تشریفات اضافه و پست‌ها از دانشگاه آزاد حذف شدند و ایستادگی کردیم که نه تنها نیروی جدیدی وارد نشود بلکه با سیاست‌های تشویقی و بازخرید کاری کنیم که بار مالی سنگینی به روی دانشگاه آزاد از سنوات قبل تحمیل شده بود کاهش یابد و ما بیشتر به توسعه دانشجویان بپردازیم. در حالیکه در حال حاضر 80 درصد منابع، صرف حقوق کارمندان می‌شود.

*بسیاری از رشته محل‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد متقاضی ندارد
میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه آزاد 2 هزار و 300 رقیب دانشگاهی دارد، گفت: با توجه به کاهش جمعیت دانشجویی کشور که تا سال 99 ادامه دارد، در حال حاضر بسیاری از رشته‌های مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد بدون متقاضی است که برای این منظور راهکار توسعه تحصیلات تکمیلی را در نظر گرفتیم که بسیاری از مشکلات دانشگاه از این طریق برطرف شد که البته توسعه تحصیلات تکمیلی نیاز کشور هم بود و با رعایت چارچوب‌ها انجام شد.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه به خاطر افزایش رقبا و کاهش دانشجویان 37 درصد کاهش پذیرش دانشجو نسبت به سال گذشته داشته است، گفت: این عدد معادل 800 میلیارد تومان در حوزه شهریه وصولی دانشگاه است.

*با دانشگاه آزاد برخوردهای دوگانه می‌شود
میرزاده ادامه داد: با استانداردهای دوگانه برخورد می‌کنند که همین برخوردها ایجاب کرد دانشگاه آزاد از تهدید به فرصت برسد و ما که به این مسئله پی برده بودیم شورای اقتصاد دانش‌بنیان را راه‌اندازی کردیم و نزدیک به هزار شرکت دانش‌بنیان و صد مرکز رشد در دانشگاه مستقر شدند.

رئیس دانشگاه آزاد عنوان کرد: ما دیگر نمی‌توانیم بر روی پذیرش دانشجو به صورت صرف تکیه کنیم. به همین دلیل سعی کردیم با شیب ملایم و واقع‌گرایانه تقریبا تا پایان سال 99 به وابستگی 40 درصد درآمد غیر شهریه‌ای برسیم.

میرزاده ادامه داد: دانشگاه‌ها در حلقه آموزش و بعضا در حلقه پژوهش غیر مأموریت‌گرا گیر کرده‌اند و خود را گلاویز حل مشکلات جامعه نمی‌کنند، فرار از مأموریت‌گرایی در بطن دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در دو دولت گذشته به طور عمد به گونه‌ای برنامه ریزی شد که دانشگاه آزاد با چالش‌های جدی مالی و حتی شکست مواجه شود که در ویراست ششم گزارش وزارت علوم نیز این مسئله دیده می‌شود، این مسئله با یک هدف جدی برنامه‌ریزی شده بود به طوری که رشد دانشجو قبل از دولت یازدهم در دانشگاه‌های غیر انتفاعی 10 درصد، دانشگاه‌های علمی کاربردی 24 درصد، دانشگاه‌ پیام نور 28 درصد بود ولی رشد دانشجویان دانشگاه آزاد فقط 3.9 درصد بود،‌ این آمار نشان دهنده برنامه‌ریزی برای رکود دانشگاه آزاد است.

وی اضافه کرد: البته این مسئله باعث شد بار مالی دولت افزایش یافته و اصل 44 قانون اساسی اجرا نشود زیرا دانشگاه آزاد مصداق واقعی اصل 44 است.

به گفته میرزاده با این برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد هم با چالش مواجه شد و 550 هزار دانشجوی این دانشگاه کاهش یافت و 11 هزار رشته محل از تعداد 30 هزار رشته محل مصوب دانشگاه بدون متقاضی ماند اما تعداد کارمندان و هزینه‌ها همچنان بالا بود.

*برای دانشگاه آزاد حداکثر سخت‌گیری‌ها انجام می‌شود
رئیس دانشگاه آزاد اظهار داشت: ما خودمان معتقد به کیفیت در آموزش عالی هستیم ولی برای دانشگاه آزاد حداکثر سخت‌گیری‌ها انجام می‌شود و مته بر روی خشخاش می‌گذارند، ما تعداد اعضای هیأت علمی را افزایش دادیم و نزدیک به 11 هزار نفر عضو هیأت علمی PHD جذب کردیم، در وزارت علوم گفته بودند برای پذیرش دانشجوی دکترا می‌توان استادیار با سابقه دو سال تحصیلات تکمیلی جذب کرد که با این حساب نسبت ما بین یک روی 2.6 تا یک روی 3 است و دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر نسبت یک روی 4 یا 5 دارند ولی من اجازه این کار را ندادم و گفتم کیفیت باید بالا باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top