تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/08/19 - 17:43
کد خبر: 215689

مناظره جنجالی «پایان دوگانه اصولگرایی- اصلاح‌طلبی؟» در نمایشگاه مطبوعات؛

خضریان: پیش‌بینی‌تان از انتخابات 96 مانند پیش‌بینی مطبوعات اصلاح‌طلب از نتایج انتخابات آمریکاست/ سالک: اصلاح‌طلبان اصلی‌ترین جزء منظومه اعتدالی هستند و بدون اصلاح‌طلبان اعتدال معنا ندارد

خضریان: پیش‌بینی‌تان از انتخابات 96 مانند پیش‌بینی مطبوعات اصلاح‌طلب از نتایج انتخابات آمریکاست/ سالک: اصلاح‌طلبان اصلی‌ترین جزء منظومه اعتدالی هستند و بدون اصلاح‌طلبان اعتدال معنا ندارد

مناظره‌ای با موضوع «پایان دوگانه اصولگرایی- اصلاح‌طلبی؟» عصر امروز (چهارشنبه 19 آبان‌ماه) در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور علی خضریان عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و سجاد سالک عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان برگزار شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: عضو شورای مرکزی جبهه پایدای گفت: گفتمانی در کشور می‌تواند رقیب انتخاباتی داشته باشد که شاخص اصلی آن گفتمان انقلاب اسلامی باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مناظره‌ای با موضوع «پایان دوگانه اصولگرایی- اصلاح‌طلبی؟» عصر امروز (چهارشنبه 19 آبان‌ماه)  در بیست‌و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در غرفه خبرگزاری تسنیم با حضور علی خضریان عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و سجاد سالک عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان برگزار شد.

در این مناظره علی خضریان با بیان "من معتقدم دوران دوگانه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به‌سر آمده" گفت: این دوگانه مثل الفاظ چپ و راست قدیم کاربرد اساسی ندارد و دلیل اصلی آن هم به اوضاع امروز کشور ما برمی‌گردد. یک دهه است که فضای تکثر در کشور ما ایجاد شده و از این فضا دو قطبی چپ و راست بیرون نمی‌آید. بلکه مطالبات حول محور گفتمانها شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سیاسیون تلاش دارند که در رقابت‌ها نشانه‌های خودشان را در جامعه حاکم کنند و برخی نشانه‌ها را از فضای سیاسی دور کنند، اظهار کرد: در فضای امروز ما، من قائل به اینم که مجلس و دولت کنونی در این دو گانه قابل تحلیل نیست در همین مجلس فعلی هر دو جریان ادعای پیروزی می‌کردند. مثلا در بحث ریاست مجلس یک جریان می‌گفت که ما برنده‌ایم و یا در هنگام رای به وزرای پیشنهادی جریان دیگری ادعای پیروزی می‌کرد و  این نشان می‌دهد این دوگانه نمی‌تواند پاسخگوی تحلیل سیاسی باشد.

علی خضریان عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با انتقاد از پیش‌بینی اصلاح‌طلبان درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: پیش‌بینی آقای سالک از انتخابات آینده مانند پیش‌بینی برخی مطبوعات اصلاح‌طلب از نتایج انتخابات آمریکاست که صبح امروز هیلاری کلینتون را به عنوان رئیس جمهور آمریکا معرفی کردند.

وی با تأکید بر اینکه اصولگرایان به هیچ وجه دنبال سیاسی کردن فضا نیستند و مطرح کردن بحث قراردادهای نفتی بحث سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: ما همواره پیش از واقعه، هشدار علمی می‌دهیم و یا پس از آن یادآور می‌شویم که چه اثرات سوئی داشته است اما ما را متهم به سیاسی‌کاری می‌کنند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری مسائل اصلی مردم را حول محور اقتصاد و معیشت و مبارزه با فساد دانست وتصریح کرد: مردم دیگر به افراد به عنوان نماینده احزاب سیاسی رای نخواهند داد و احزاب باید مطالبات خود را با مطالبات مردم هماهنگ کنند.

خضریان با بیان اینکه شعار این دولت توسعه برونزا بود اما در این مورد هم به نظر من با ناکارآمدی مواجه شده، تصریح کرد: دولت رسیدگی به مشکلات داخلی را نادیده گرفته است. در بحث قراردادهای نفتی شاهد آن هستیم که از یک طرف وزارت نفت می‌گوید باید میادین نفتی را فعال کنیم و از طرفی عدم استفاده از متخصصان و شرکتهای داخلی زیرمجموعه دولت و جهاد دانشگاهی موجب اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعت نفت و شرکتهای داخلی شده است.

وی با ابراز اینکه گفتمانی در کشور می‌تواند رقیب انتخاباتی داشته باشد که شاخص اصلی آن گفتمان انقلاب اسلامی باشد، یادآور شد: گفتمان توسعه‌محور دولت سازندگی گفتمان ناکارآمدی بود و پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی پس از آن مهمترین دلیل بر ناکارآمدی این گفتمان بود. پس از آن گفتمان اصلاح‌طلبی با نادیده گرفتن شاخص‌هایی مانند عدالت و پرداختن به مسئله آزادی ناکارآمد شد و گفتمان بعدی هم با نادیده گرفتن ولایت‌پذیری به انحراف کشیده شد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه هر گفتمانی که تک‌بعدی باشد به سرعت افول خواهد کرد، گفت: ممکن است این روند چند سال طول بکشد اما جریانات سیاسی باید مطالبات مردم را مدنظر قرار دهند.

خضریان با انتقاد از طرح بحث آشتی ملی از سوی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: دوستان مهارت زیادی در انجام توافق دارند و ما هم مشکل مردم را در اجرای توافق بررسی می‌کنیم. آیا ما باید به همه کسانی که روزی در فضای سیاسی این کشور بوده‌اند و بعدا از چارچوب نظام اسلامی خارج شده‌اند و ثابت کردند که به جمهوریت و اسلامیت نظام پایبند نیستند تعامل کنیم؟ مگر قهری در بین نیروهای انقلاب اسلامی شکل گرفته است که شما به دنبال آشتی دادن آنها هستید؟ ما نباید با کسانی که در سال 88 کاری کردند که بیگانگان بر مبنای صحبت‌های آنها سعی در برانداز نظام داشتند تعامل کنیم.

وی افزود: آقایان غربگرا که نگاه به آمریکا دارند دموکراسی را از رفتار نامزدهای انتخاباتی آمریکا یاد بگیرند. آیا جرم کسانی که در سال 88 کشور را به نقطه‌ای رساندند که بسیاری از تحریمهای فلج کننده پس از آن تحمیل شد باید فراموش کنیم. آیا مردم مضحکه احزاب سیاسی هستند؟

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه اصلاح‌طلبان امروز با یک بحران هویت جدی روبرو هستند، گفت: اختلاف نظر و دیدگاه بین احزاب سیاسی شرایط نظام مردمسالار است و وقتی اصلاح طلبان حرف از آشتی ملی می‌زنند معلوم است که در اداره کشور ناتوان بوده‌اند. امنیت امروز کشور حاصل مجاهدت جوانان ما در عراق و سوریه است. برجام و 10 توافق مانند آن هم مانع جنگ علیه ایران نمی‌شد

در این مناظره همچنین سالک با بیان اینکه از سال 92 و زمانی که ما تصمیم گرفتیم از یک نامزد عضو جامعه روحانیت حمایت کنیم پایان این دوگانه شکل گرفت، گفت: در انتخابات مجلس هشتم شاهد رقابت دو لیست اصولگرا و اصلاح‌طلب بودیم اما از سال 92 فضای جدیدی شکل گرفت که نشان می‌دهد جناح‌بندی قبلی تغییر کرده و جناح‌های قدیمی مرزهای خود را از دست می‌دهند و محتوای تازه شکل می‌گیرد.

سالک با بیان اینکه از سال 92 وارد فضای جبهه ای شدیم‌، خاطرنشان کرد:  این فضای جبهه‌ای الزامات خاص خودش را دارد و ناشی از شرایط جامعه است. ما اگر بخواهیم این فضای سیای را تقسیم بندی کنیم یک جبهه اعتدال‌گرایان قرار دارند و جبهه دیگر «ناب گرایان» که این جبهه همه گروه‌های اصولگرایی را قبول ندارد. فرآیند امروز ما دوران گذار است و نیروهایی که در جبهه شکل می‌گیرند تفکرات گوناگون دارند اما متفق الجهت هستند و بنظرم فعالیت جبهه ای پایدار نخواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان  با بیان اینکه ما به عنوان جبهه اعتدالگران دغدغه‌ای به جز بالا بردن سطح رفاه زندگی مردم نداشتیم و مطرح کردن مباحثی مانند فتنه جزو دغدغه‌های مردم و کشور نیست، گفت: اصلاح‌طلبان اصلی‌ترین جزء منظومه اعتدالی هستند و بدون اصلاح‌طلبان اعتدال معنا ندارد.

سالک با انتقاد از عملکرد جریان اصولگرایی اظهار کرد: جناح مقابل قصد دارد فضا را سیاسی کند و به جای ارائه برنامه برای حل مشکلات کشور با مطرح کردن مسائلی مانند کنسرت و فتنه سعی در سیاسی کردن فضا دارد. البته اصلاح‌طلبان هم در دهه 70 نسبت به سیاسی کردن فضا اقدام کردند.

رئیس شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه در انتخابات آینده ریاست جمهوری نیاز نداریم تا کار خاصی برای کسب رای انجام دهیم، تصریح کرد: جناح مقابل هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد و فقط به دنبال دو قطبی کردن فضاست و ما از این مسئله ناراحت هستیم.  سیاسی کردن قراردادهای نفتی باعث عقب ماندن ما در استخراج نفت از کشورهایی است که با آنها میادین نفتی مشترک داریم.

وی با بیان اینکه فعالیت اصلاح‌طلبان ناشی از دلسوزی آنان برای کشور است، گفت: ما از توجه به منافع کوتاه‌مدت عبور کرده‌ایم و در یک جبهه فراگیر برای اداره کشور در بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنیم.

سالک در برشماری نقاط قوت و ضعف جریان اعتدالگرا و اصولگرا خاطرنشان کرد: جریان اعتدالگرا در سالهای اخیر ثابت کرده است که به دنبال آشتی ملی میان همه احزاب و گروه‌های سیاسی است و برخلاف جبهه مقابل تاکیدی بر حذف و دوقطبی سازی فضای سیاسی ندارد. از یک رهبری منسجم برخوردار است و توانسته بدنه ملت را به خود جذب کند اما میدان ندادن به جوانها و اینکه آنها همواره زیر سایه بزرگترها محو شده‌اند و عدم اجماع بر سر یک برنامه واحد برای اداره کشور از جمله نقاط ضعف اعتدالگرایان است.

رئیس شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه پرداختن به مسئله فتنه جزو مطالبات مردم است، گفت: هرکس می‌تواند یک بازنمایی از مطالبات مردم داشته باشد اما صحبت من راجع به فضای کلان کشور و نخبگان جریانات سیاسی است. منظور ما هم از برقراری آشتی ملی به معنای دعوت از گروه‌های سیاسی خارج از چارچوب نظام نیست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top